Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Det vore väldigt bra om det samarbetet fortgår. Australien verkar då även vilja ha konventionella ubåtar vad jag förstår.
Fransmännen river sitt hår. Man frågar sig vad som hände där.
Jag tror att det är så enkelt som att de redan HAR 6 ubåtar i drift, och att det skulle gå väsentligt fortare att "bara" HTMa dem, istället för att bygga en helt ny klass ubåtar. Tror inte att det hindrar dem från att köpa franska ubåtar för att ersätta Collins, men nu lär det dröja väsentligt längre.
Sen tycker jag som oinitierad att eftersom nu Kockums byggt upp kompetens (och framförallt kapacitet) igen, och dessutom HTMat Gotland redan, så är det nästan en no-brainer att låta dem titta på vad som går att göra med Collins. De har ju skalet "gratis", och även ritningarna på originalet (Västergötland) på plats, så att riva ur det gamla innehållet och skicka in vad som är en A26 "0.5" lär ju vara ett enormt lyft. Våra Gotland har ju precis fått samma behandling, så jag förstår Australien då Kockums troligen kan erbjuda både väsentligt billigare pris, och framförallt insparad tid.