• 1
  • 2
2007-12-21, 12:49
Medlem
Har en magnusflaska moët som stått i ett mörkt skåp ovanför kylen i 3 år, fick den i studentpresent och har inte fått för mig att öppna den än. Dock är nyår snart här och jag tänkte att det kanske är läge att dra i sig den. Som tidigare sagt så har den stått i 3 år, vilket är alldeles för lång tid. Vad är värsta tänkbara scenario när jag öppnar den, hur illa kan det va? eller är det inget att bekymra sig för?
Citera
2007-12-21, 13:38
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloak
Har en magnusflaska moët som stått i ett mörkt skåp ovanför kylen i 3 år, fick den i studentpresent och har inte fått för mig att öppna den än. Dock är nyår snart här och jag tänkte att det kanske är läge att dra i sig den. Som tidigare sagt så har den stått i 3 år, vilket är alldeles för lång tid. Vad är värsta tänkbara scenario när jag öppnar den, hur illa kan det va? eller är det inget att bekymra sig för?

Du kan köra den. Borde inte vara några större problem.

//FNG
Citera
2007-12-21, 13:42
Medlem
locmans avatar
skall nog inte vara några beskymer med den..
Citera
2007-12-21, 13:44
Medlem
rayraviolis avatar
Här finns lite att läsa: http://www.flashback.org/showthread.php?t=421448

Du behöver nog inte bekymra dig.

Edit: och den här förstås: http://www.flashback.org/showthread...138799&page=18
Citera
2007-12-21, 14:05
Medlem
Citat:

Har den stått upp? I så fall kan den vara körd. Viner ska lagras liggande i flaskan, så att korken inte torkar.

Men testa, det är ingenting du blir sjuk av.
Citera
2007-12-21, 14:11
Medlem
dubbelpost
Citera
2007-12-21, 14:28
Medlem
Tack för hjälpen, nu behöver jag bara ett extralångt sugrör så är nyårsafton kirrad!
Citera
2007-12-21, 15:03
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Tack för hjälpen, nu behöver jag bara ett extralångt sugrör så är nyårsafton kirrad!

Varsågod!
Citera
2007-12-21, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bootsy
Har den stått upp? I så fall kan den vara körd. Viner ska lagras liggande i flaskan, så att korken inte torkar.

Hade en Bruno Paillard brut som jag fått som stod på en hylla och samlade damm, fick för mig att knäcka den en kväll och såg att bäst före var passerat men den smakade ändå helt okej
Citera
2007-12-22, 21:32
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle-gusaf
Hade en Bruno Paillard brut som jag fått som stod på en hylla och samlade damm, fick för mig att knäcka den en kväll och såg att bäst före var passerat men den smakade ändå helt okej

Hehehe, det var inte ett bäst före datum på flaskan. Det du såg var degorgeringsdatumet, någonting som de skrivit ut på sina flaskor sedan 1985.

För den som inte vet vad degorgering är, så är det processen där man tar bort jästsedimenten i champagneflaskan och stoppar i 'riktiga' champagnekorken i flaskan, någonting som vanligtvis görs några månader innan vinerna ska skeppas ut på marknaden. Anledningen till att man vill veta degorgeringsdatumet är att champagnehusen ofta släpper vinerna i flera omgångar, det gör att viner från samma årgång smakar olika eller är olika i sin mognadsfas, beroende på när flaskorna degorgerats. Enkelt kan man säga att ju senare degorgerad flaskan är, desto 'yngre' är vinet. Dock går mognadsprocessen på sent degorgerade flaskor fortare än orginaldeggade flaskor.

Fan vilken nörd jag är...
Citera
2007-12-23, 00:50
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Hehehe, det var inte ett bäst före datum på flaskan. Det du såg var degorgeringsdatumet, någonting som de skrivit ut på sina flaskor sedan 1985.

För den som inte vet vad degorgering är, så är det processen där man tar bort jästsedimenten i champagneflaskan och stoppar i 'riktiga' champagnekorken i flaskan, någonting som vanligtvis görs några månader innan vinerna ska skeppas ut på marknaden. Anledningen till att man vill veta degorgeringsdatumet är att champagnehusen ofta släpper vinerna i flera omgångar, det gör att viner från samma årgång smakar olika eller är olika i sin mognadsfas, beroende på när flaskorna degorgerats. Enkelt kan man säga att ju senare degorgerad flaskan är, desto 'yngre' är vinet. Dock går mognadsprocessen på sent degorgerade flaskor fortare än orginaldeggade flaskor.

Fan vilken nörd jag är...
Absolut. En supernörd. Men utan dig hade aldrig svaret kommit fram och mannen/kvinnan hade levt resten av livet i ovisshet och så även jag. Det är nördighet på den här nivån som saknas i Flashbacks matforum. Tack för skitintressant info. Mer sånt.
Citera
2007-12-23, 03:32
Medlem
Blodulvs avatar
Tack vare trycket i flaskan kommer korken hållas fuktad även om flaskan står upp. Faktum är att det finns de som föredrar att lagra champagne stående för att undvika kontakt med korken, och därmed minimera risken att korken påverkar smaken på vinet.

Citat:
Ursprungligen postat av bootsy

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in