2006-12-29, 14:43
Medlem
bananes avatar
Har googlat men inte hittat någon sida jag tycker beskriver det bra.

Har en flaska Gula Änkan, en Tattinger och en Bollinger i kylen hemma sen ett år tillbaka ungefär. Har bara inte blivit av att man korkat upp.

Blir dessa bättre / sämre av lagring eller ska man låta dom ligga och dra sig ett tag till?
Annars är det ju bara korka upp på nyår =).

Tacksam för lite insikt i champagnelagring!
Citera
2006-12-29, 14:49
Medlem
Un Perros avatar
Champagne tjänar på att lagras, helt klart. Vilket år är de gjorda?
Citera
2006-12-29, 14:53
Medlem
Kylskåpet fungerar väl i brist på vinkällare. Inte lika noga som med cigarrerna som ju snabbt blir förstörda om man inte har en pålitlig humidor.
Citera
2006-12-29, 14:55
Medlem
bananes avatar
Vet faktiskt inte vilken årgång det är, skall kolla när jag kommer hem och återkomma.

Läste att bara "fina" champagner förbättrades av lagring, menar man då champagne för 1000+ eller räknas mina dit också?

Tack för svaren hittils!
Citera
2006-12-29, 16:09
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banane
Vet faktiskt inte vilken årgång det är, skall kolla när jag kommer hem och återkomma.

Läste att bara "fina" champagner förbättrades av lagring, menar man då champagne för 1000+ eller räknas mina dit också?

Tack för svaren hittils!

ska man tro bolagets hemsida så ska i alla fall inte Bollinger lagras. den infon står under Mer fakta om drycken (Visa/göm) och sedan hållbarhet.
Citera
2006-12-30, 11:53
Medlem
bananes avatar
Okej tack för infon! Jag hittar inget årtal förutom ett stort 1829 på Bollingern och det är väl knappast tillverkningsdatum =).

Var hittar man datumen?
Citera
2006-12-30, 12:07
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Okej tack för infon! Jag hittar inget årtal förutom ett stort 1829 på Bollingern och det är väl knappast tillverkningsdatum =).

Var hittar man datumen?

nej, det är året som dom började tillverka.
Citera
2006-12-30, 23:42
Medlem
Dejzans avatar
Citat:

Var hittar man datumen?

Hittar du inget årtal är det en blandning av olika årgångar, kallas ibland NV(non vintage). Det är inga problem att spara en NV i ett par år. Det brukar leda till en mer lättdrucken champagne eftersom syran då inte blir lika tydlig.
Citera
2006-12-31, 03:12
Medlem
Citat:
Har googlat men inte hittat någon sida jag tycker beskriver det bra.

Har en flaska Gula Änkan, en Tattinger och en Bollinger i kylen hemma sen ett år tillbaka ungefär. Har bara inte blivit av att man korkat upp.

Blir dessa bättre / sämre av lagring eller ska man låta dom ligga och dra sig ett tag till?
Annars är det ju bara korka upp på nyår =).

Tacksam för lite insikt i champagnelagring!

du kan helt klart lagra non vintage champagne ett bra tag, dom brukar ha syran och kroppen för det, men du ska helst ha flaskorna stående, jag har "lagrat" en môet i 3 år om jag inte minns helt fel, och den va fan mycket bättre än en "färsking"

Micke (dipl.Sommelier)
Citera
2007-01-03, 20:57
Medlem
bananes avatar
Tack för infon, ska lagra på, blev för full på nyår så gick aldrig åt någon av champagnerna =).
Citera
2007-01-04, 03:08
Medlem
Azraels avatar
Att lagra dem i kylen är helt förkastligt - det är för kallt.

Det du vill undvika är framförallt ljus, temperatursvängningar och rörelser.
Om man inte har tillgång till en riktig vinkällare eller vinkyl (12 grader C) så är det bästa lagringssättet att stoppa dem i tex en tygpåse och förvara dem på ett mörkt ställe, tex i garderoben.

Jag har haft möjlighet att provsmaka en Veuve Clicquot som legat 20 år i en bokhylla(!!!) och den var mot alla odds helt ok. Inget jag skulle rekomendera dock...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in