• 1
  • 2
2007-12-20, 21:57
Medlem
Snövits avatar
Jag ska nog ta det lungt och fira nyår hemma med bara min kille. Därför tänkte jag slå på stort och göra en riktig gormet meny. Men jag är inte så bra på gormet matlagning och har inte så bra fantasi. Skulle jag sätta ihop menyyn så skulle det nog bli:

Rårakor med löjrom, hackad lök och gräddfil, alternativt hummer.
Oxfilé med rödvinsås och potatisgratäng
Creme brulé
Lite ostbricka i soffan till avslutning och givetvis goda viner och gott mousserade.

Den menyn är lite trist och alla rätterna är sådana som jag lagar lite då och då. Vad kan jag laga för kul?
Citera
2007-12-20, 22:51
Medlem
w84funs avatar
Det låter gott. Dock skulle jag välja en lättare förrätt och efterrätt om jag skulle ha ostbricka efter. Annars blir ni så mätta att ni somnar utan romantik och mys.

Förslagsvis en rotfruktsgratäng som omväxling för den "vanliga" potatisgratängen. Kanske bara chokladdoppade jordgubbar till efterrätt? En liten löjromstoast eller melon och skinka till förrätt? Bara mina idéer.
Citera
2007-12-20, 23:00
Medlem
LadyTieras avatar
glöm inte att servera björn borg tequila med

alternativ förrätt

olivolja som hettas upp i ugn med hackad chilli och vitlök, när den är varm i med räkor eller jätteräkor

Alternativ huvudrätt
Rostbiffdelen av älg/hjort/nöt med råstekt potatis (skiva potatis tunt, värm en klick smör på en plåti ugn med en buljongtärnig eller med flytande buljong, blanda på potatisen, stek på 225 och vänd då och då, underbart salt, gott och smälter i munnen) servera med en lätt grönsallad

Alternativ efterätt:

Banoffi som jag brukar göra, alltid en hitt som folk vill ha recept på:

3 bananer
1 burk SÖTAD kondenserad mjölk, 225 g
100 g smör
275 g digestivekex

2 1/2 dl vispgrädde

Börja dagen innan med att lägga burken med kondenserad mjölk i en stor kastrull med vatten och se till att burken är ordentligt täckt med vatten. Koka upp, lägg på lock, sänk värmen och koka sakta i 3 timmar, Det kan behövas mer vatten då och då.
Låt svalna över natten eller gör på morgonen, för mig funkar det.

Inuti väntar nu en ljuvlig kolakräm.

Smält smöret och blanda medpulvriserade kex . Tryck ut blandningen i en form, 20 cm i diameter, gärna med löstagbar botten. Låt stelna i kylskåpet i minst en halvtimme.

Öppna konservburken och bred ut kolakrämen över pajbotten blanda med bananskivorna, välj gärna lite fastare bananer alternativt lägg bananskivorna ovanpå). Skala och skiva bananerna och fördela ovanpå. Vispa grädden tills den är ganska fast, servera till.
Citera
2007-12-20, 23:32
Medlem
hundhuvuds avatar
Förslag på förrätter:

Flamberad hummersoppa. Enkelt men lyxigt, kan förberedas, passar till champagne och är väldigt gott.

Annars är chevice på lax ett alternativ, om man inte har nojja över att äta laxen rå. Oxå gott, enkelt och passar till champage.

Hur känner ni för ostron?
Citera
2007-12-20, 23:49
Medlem
Nikeniks avatar
Ett litet tips för lyckad middag om du inte är så jätteduktig i köket.

Öva på maträtterna du ska laga några gånger innan. Själv försöker jag alltid göra så. Då vet jag att det kommer bli gott och har gjort mina misstag innan bara för mig själv.

Säger ju inte du behöver steka 9 oxfileér men du kanske kan laga 2-3 cremé bruleér, en potatisgratäng, öva på några såser... Äta måste man ju göra varje dag ändå
Citera
2007-12-21, 09:26
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
glöm inte att servera björn borg tequila med

alternativ förrätt

olivolja som hettas upp i ugn med hackad chilli och vitlök, när den är varm i med räkor eller jätteräkor

Alternativ huvudrätt
Rostbiffdelen av älg/hjort/nöt med råstekt potatis (skiva potatis tunt, värm en klick smör på en plåti ugn med en buljongtärnig eller med flytande buljong, blanda på potatisen, stek på 225 och vänd då och då, underbart salt, gott och smälter i munnen) servera med en lätt grönsallad

Alternativ efterätt:

Banoffi som jag brukar göra, alltid en hitt som folk vill ha recept på:

Förrätten är hemmelsk och något vi äter då och då, lit bröd att doppa i oljan är så gott också. Varmrätten låter bra hjort är ett alternativ som jag har bortsett från dumt det som är så gott.

Efterrätten vill jag ha men min kille äter inte banan

Citat:
Ursprungligen postat av hundhuvud
Förslag på förrätter:

Flamberad hummersoppa. Enkelt men lyxigt, kan förberedas, passar till champagne och är väldigt gott.

Annars är chevice på lax ett alternativ, om man inte har nojja över att äta laxen rå. Oxå gott, enkelt och passar till champage.

Hur känner ni för ostron?

Hummersoppa skulle absolut kunna vara något, jag har hemmakokt fond på kräftskal i frysen.

Chevice på lax vet jag inte vad det är? Men rå mat, fisk eller kött är lungt.

Ostron är dessvärre inte min grej.

Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Ett litet tips för lyckad middag om du inte är så jätteduktig i köket.

Det är nog lungt jag är ingen kock men matlagning är en hobby jag ägnar mig åt rätt mycket. Men bra tips.
Citera
2007-12-21, 09:35
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Rårakor med löjrom, hackad lök och gräddfil, alternativt hummer.
Oxfilé med rödvinsås och potatisgratäng
Creme bruléLite ostbricka i soffan till avslutning och givetvis goda viner och gott mousserade.

LÅter klockrent, satsa på löjromen och hoppa hummern om du vill göra det enkelt för dig, dock inte mindre gott eller lyxigt. Till Varmrätten tycker jag att du skall hoppa över gratängen och satsa på att servera en potatisbakelse istället, snyggare och mycket godare. Sen tycker jag att det är en MÅSTE med champagne till löjromen, gärna en årgångsflaska om du har råd med det. Drick hellre champagne till förrätten än vid tolvslaget, vid tolvslaget kan du skåla i ett enklare bubbel.
Citera
2007-12-21, 09:44
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
LÅter klockrent, satsa på löjromen och hoppa hummern om du vill göra det enkelt för dig, dock inte mindre gott eller lyxigt. Till Varmrätten tycker jag att du skall hoppa över gratängen och satsa på att servera en potatisbakelse istället, snyggare och mycket godare. Sen tycker jag att det är en MÅSTE med champagne till löjromen, gärna en årgångsflaska om du har råd med det. Drick hellre champagne till förrätten än vid tolvslaget, vid tolvslaget kan du skåla i ett enklare bubbel.

Men jag vill inte göra det enkelt för mig. Det gör jag de andra helgerna då serverar jag löjrom som är himelst gott. Jag håller fullständigt med dig om att champangen ska serveras till förrätten på nyår och absolut en bättre variant. Vid tolvslaget kan man ha lite slaskigt bubbelvin.

Potatisbakelse, vad menar du? Har du något recept?
Citera
2007-12-21, 09:57
Medlem
Citat:
Men jag vill inte göra det enkelt för mig. Det gör jag de andra helgerna då serverar jag löjrom som är himelst gott. Jag håller fullständigt med dig om att champangen ska serveras till förrätten på nyår och absolut en bättre variant. Vid tolvslaget kan man ha lite slaskigt bubbelvin.

Potatisbakelse, vad menar du? Har du något recept?

Om du ska dricka champagne till förrätten bör du skippa löken till rårakan.
Citera
2007-12-21, 11:51
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bootsy
Om du ska dricka champagne till förrätten bör du skippa löken till rårakan.

Tar den bort champagnesmaken eller? Löken är ju så god om man ska ha löjrom.
Citera
2007-12-21, 14:02
Medlem
Citat:
Tar den bort champagnesmaken eller? Löken är ju så god om man ska ha löjrom.

Lök krockar ganska illa med den höga syran i champagne. Om du dricker en vanlig NV-skumpa må det vara hänt, men ska du hälla i dig en årgångsflaska är det snudd på straffbart att köra lök till löjromen.
Citera
2007-12-21, 14:18
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bootsy
Lök krockar ganska illa med den höga syran i champagne. Om du dricker en vanlig NV-skumpa må det vara hänt, men ska du hälla i dig en årgångsflaska är det snudd på straffbart att köra lök till löjromen.

Nej jag ska dricka bra champange så då får jag nog skippa löken eller ta någon annan förrätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in