2007-12-20, 20:31
Medlem
thereins avatar
Käkar det för att det förväntas av mig i princip. Hade mycket hellre ätit något jag verkligen tycker om.
Citera
2007-12-20, 20:42
Medlem
Tolvans avatar
Julmat är bland det äckligaste som finns. Maten är för salt, fet och fattig på andra smaker så jag är övertygad om att ingen skulle äta den om det inte var "tradition".

Jag ska göra lammstek istället för skinka och tänkte äta skaldjur och musslor istället för slemmig lax och sill.
Citera
2007-12-20, 20:46
Medlem
supermassives avatar
Det enda jag äter som finns på julbordet är nog julskinka, gravad lax och omelett. Och det ser jag mest fram emot, eftersom jag aldrig äter det än på julafton. Annars i övrigt så är jag ingen direkt älskare till julmaten. Potatisen, korven, köttbullarna och det där är något som verkligen går bort, då jag inte käkar det överhuvudtaget.

Kan även säga att jag käkar det också för att man mest är "tvungen". Om jag skulle säga till min mor att jag inte alls ville ha julmaten, utan ville ha en fet pizza, eller kanske filé av något slag osv. så skulle nog hon ge mig en ordentlig käftsmäll och säga att jag aldrig kan visa någon tacksamhet. Hon tar det där med maten och julen på ganska stort allvar.
Jag tror nästan att jag skulle förstöra julen för henne om jag sa emot, haha.

Citera
2007-12-20, 21:02
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Härligt att se att man inte är den enda som går mot nya tider, när det gäller julmaten!!

Jo, du bryter verkligen ny gastronomisk mark med ryggbiff och pommes...
Citera
2007-12-20, 21:13
Medlem
Cates avatar
Jul maten är ju bara flott i flott.
Jag avskyr jul mat.
Var på julbord ofrivilligt med släkten på nått catering ställe.
1 timme efter julbordet var vi hemma hos min mormor.
Jag kände hur jag började svettas och mådde dåligt.
Sen spydde jag resten av kvällen, min far fick sjussa hem mig och stannade hela tiden för jag var tvungen o spy.
Så jag tänker verkligen bojkotta julmaten resten av månaden!
20 december idag och jag har inte köpt en endaste julklapp!
Jag funderar på att bojkotta allting.
Men jag måste väll antagligen åka hem till päronen och sitta och tråka som en annan idiot.
Jul = inte kul.
Onödigt och drygt.
Fatta vad mycket av den där maten som slängs oxå?
Och hur mycket jävla present papper som slösas?
Tänk på stackars träden
Nej nej nej...
Julmaten är samma som midsommarmaten som är samma som påskmaten.
med nån skillnad med att man har gräslök i gräddfilen på sommaren.

/Cate
Citera
2007-12-20, 21:15
Medlem
FarbrorGuds avatar
visst kan det tyckas att julborden är förlegade. Men faktiskt så trivs jag med att 1 gång om året äta saker så som julskinka, köttbullar, sill, potatis , revbenspjäll och gravadlax i en stor jävla orgie. Sen så är ju osten efter ett väldigt stort plus.

Mycket kan bero på att jag inte träffar och umgås så mycket med min familj och därför är julbordet vid julen en trevlig tradition som jag fortfarande inte hyser nån agg mot. Att äta blodig oxfile är förstås jättegott det med men sill till exempel äter jag nästan bara på Jul och midsommar och för att inte tala om julskinkan.

Det hela handlar väll om att många människor överkonsumerar julmaten under denna korta period och därför tröttnar på den. Men är man som mig som faktiskt gillar Lax, sill och skinka samt ost så är ju faktiskt det traditionella julbordet en utmärkt liten orgie i svensk husmanskost och traditionell svensk cuisne.

Dock så tycker jag att man inte ska gå på julbord mer än 1 gång om året. Och det med nära och kära på julafton med hemlagad mat.
Citera
2007-12-20, 21:23
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Härligt att se att man inte är den enda som går mot nya tider, när det gäller julmaten!!

Samma här med.

Äter potatisgratäng och en köttbit istället för all snuskig janssons frestelse och skit. Visst att det kan åka ner ett par köttbullar och röbetsallad till det, men sen käkar jag inte så mycket mer..

Oh just ja. ett par ägg brukar jag kunna äta också.. haha
Citera
2007-12-20, 21:36
Medlem
mirrebosnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Julmat är bland det äckligaste som finns. Maten är för salt, fet och fattig på andra smaker så jag är övertygad om att ingen skulle äta den om det inte var "tradition".

Jag ska göra lammstek istället för skinka och tänkte äta skaldjur och musslor istället för slemmig lax och sill.

Fet?
Skinka är nog tusen ggr bättre än lamm. Lax och sill innehåller de essentiella fetterna som kropper behöver. Ex: Omega 3 och 6.

För övrigt har jag märkt att det brukar vara ett stort utbud av olika maträtter vid julbord. Du har faktiskt en fri vilja att bestämma själv vad du stoppar i käften....

Om du vill undvika att gå upp något kilo under julen föreslår jag att du äter mycket av skinka(ej Fettbiten), lax, sill och sallader, men minska på potatisen och andra kolhydratrika varor. Detta utgår jag från GI-metoden.
Citera
2007-12-20, 21:39
Bannlyst
vill aldrig mera äta julmat efter idag =mådde illla!
Citera
2007-12-20, 21:46
Medlem
roppens avatar
Julmat är gott!!! Punkt slut!
Citera
2007-12-20, 22:04
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirrebosna
Om du vill undvika att gå upp något kilo under julen föreslår jag att du äter mycket av skinka(ej Fettbiten), lax, sill och sallader, men minska på potatisen och andra kolhydratrika varor. Detta utgår jag från GI-metoden.
Jag har aldrig gått upp i vikt under jul eftersom jag tycker att sylta, skinka och sill mm är bland det vidrigaste man kan stoppa i munnen. Janssons är salt och vidrig, grisfötter ska vi inte tala om, köttbullar är bara gott om man steker dem i curry, prinsorv är fett och salt. Jag gillar helt enkelt inte det som betraktas som julmat. Lax går att äta om den är varmrökt och inte gravad eller kallrökt men jag får tyvärr migrän av för mycke rök smak/lukt.

Och kan du något om GI bör du veta att griskött är värdelöst ur GI-synpunkt.
Citera
2007-12-20, 22:11
Medlem
Balthazaer-s avatar
Vörtlimpa med köttbullar och rödbetssallad är det enda jag äter på julbordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in