Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-20, 22:42
Medlem
This_is_me_s avatar
Julmat är enligt mig inte gott ens.

Jag brukar hålla mig till ölen.
Citera
2007-12-20, 22:50
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Och kan du något om GI bör du veta att griskött är värdelöst ur GI-synpunkt.

Ursäkta ot, men blanda inte in kött i en diskussion angående GI...
Citera
2007-12-20, 23:02
Medlem
Otroligs avatar
Julbord blir det en gång om året, längtar nästan hela året. Det är nästan fantastiskt att allting blir så gott i sin enkelhet. Kan bara dra en lättnads suck att folket här inte sätter traditionerna.

Flottigt? Beställer ni aldrig pizza? Där har vi flott så det skvätter om det! Att folk helt enkelt tycker det är äckligt, det kanske man inte kan göra så mycket åt, låter dock som lite dagisbeteende. Skämt åt sido, hjälp till att bevara den svenska kulturen.
Citera
2007-12-20, 23:26
Medlem
hundhuvuds avatar
Lagade förra julen osso buco till min lätt julmatsfacistiska familj. Gick nog hem, men jag fick veta att vi kan ha denna rätten en annan dag än på jul.

Orkar inte med kritik i år, så det blir helt klassisk julmat. Dock instämmer jag med trådskaparen att det mestadels är mat som endast uppehålls av traditionen, och inte av den gastronomiska upplevelsen.
Citera
2007-12-22, 20:41
Medlem
baslarss avatar
Äter man inte grisfötter,ål och rått grisflott till jul så förtjänar man inte att leva,flytta till ett land där solen och könssjukdomarna florerar! Is,gravad lax och brännvin!
Citera
2007-12-22, 20:53
Medlem
Jag gillar både grisens fett och dess fötter, men julmat är ändå inte särskilt roligt. Hade jag firat jul i år hade jag nog sett till att det blev en trerätters med lite julkänsla fast nya rätter.
Citera
2007-12-22, 21:11
Medlem
klybans avatar
Tycker det är trevligt med julmat, oftast är det man äter då unikt bara för denna period.

Men däremot så försöker jag hålla julmaten till en dag(Julafton).
Det blir oftast en gång till typ via jobbet vilket kunde ha kvittat som så.

Skulle man däremot ta bort julmaten helt och hållet så skulle jag nog inte sakna den så hemskt mycket.
Citera
2010-12-16, 15:13
Medlem
skogshomos avatar
Det finns alltså en hel del julmarodörer här som tröttnat på julmat?
Hur ofta äter ni pizza, hamburgare, kebab, spaghetti, mfl. ?

Jag sparar mig under året för att kunna njuta av det i juletid men själva julfirandet är egentligen uppbyggt kring gemenskap.
På vårt julfirande är det bara 1 som äter grisfötter, 2 som äter sill och 3 som äter den gravade laxen.
Undrar hur julmaten kommer se ut om 50 år ?
Citera
2010-12-16, 15:23
Bannlyst
Du är inte ensam hatar också jävla julmat.
Citera
2010-12-17, 14:51
Medlem
jordglobens avatar
Julmat är OK, inte mer. Försöker hela tiden introducera lite andra rätter i min familj. Men motståndet är massivt. Klassiskt julbord är mao något jag både kan ha och vara utan.
Citera
2010-12-17, 16:46
Bannlyst
Vad är det här för en svenskfientlig tråd?

Julbordet, eller rättare sagt "smoargasboardet" är något vi ska vårda som en del av vårt kulturarv. Jag inser att exempelvis grisfötter kanske inte fallar alla i smaken. Men det är ju det fina med bufféer. Det är fritt att välja själv.

Däremot kan man mycket väl hoppa över ålen, som ligger på FN:s röda lista över hotade arter. Dessutom finns det något magiskt, med denna fisk som i miljoner år simmat tillbaka till samma Sargassohav för att fortplanta sig.

En art, som simmar hundratals mil, till samma hav för sin fortlevnad. Det är värt att bevara!
Senast redigerad av krigsmat 2010-12-17 kl. 17:30.
Citera
2010-12-17, 17:07
Medlem
Sill och lax är nästan det bästa jag vet. Därför tycker jag påsken och midsommar är trevligare då man, iaf i min familj, helt fokuserar på sillen till lunch och sedan lamm eller grillat till huvudrätt på kvällen. Sen går man in på överbliven sill och paj till vickning

Jag rör i princip inte de varma rätterna på julbordet, undantaget Janson och revbensspjäll. Skinkan äter jag pliktskyldigt en skiva av bara för att...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in