2007-12-20, 18:01
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Testa att koka ägget i 64 grader celsius i 2 timmar. Du kokar ägggulan medans äggvitan bildar en "gel". Delikat och annorlunda!

Påminner om en marockansdelikatess som jag läste lite snabbt om på matfeber för ett tag sedan
Citera
2007-12-20, 18:03
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud
Påminner om en marockansdelikatess som jag läste lite snabbt om på matfeber för ett tag sedan

OCH såklart ska ni ha länken http://mat.feber.se/feber/art/20834/300minutersgget/
Citera
2007-12-20, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Eller så ångkokar du ägget i t ex en äggkokare.
Brukar man inte sticka hål på ägget i sådana?
Citera
2007-12-20, 19:59
Medlem
Inbillads avatar
Jag har nu genomfört mitt lilla experiment. Jag stack hål på ägget med en potatissticka och lindade sedan in det i en fryspåse varefter jag kokade det i 10 min. inte mycket alls läckte ut och ägget såg på utan lovande ut. När jag skalade det upptäckte jag till mitt förtret att äggulan fortfarande i stort sett var intakt. Detta trots mitt runtvispande med potatisstickan. Misstänker att äggulan var alldeles för tjock för att reagera på den smala stickan.

Kanske tvingas jag knäcka ägget och koka det i påse, men jag vill verkligen känna det där barnsliga nöjet av att skala ägget och upptäcka ett mosaikmönster inne i ägget. Alternativt kan jag kanske göra hålet lite större så jag får in ett lite bredare instrument.
Citera
2007-12-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Kanske tvingas jag knäcka ägget och koka det i påse, men jag vill verkligen känna det där barnsliga nöjet av att skala ägget och upptäcka ett mosaikmönster inne i ägget. Alternativt kan jag kanske göra hålet lite större så jag får in ett lite bredare instrument.
Tja, kanske det skulle funka att picka hål, vispa runt lite och därefter skaka det hela som en tok ett bra tag. Jag kommer ihåg nåt som stod i någon kalle anka-tidning när jag var liten att om man skakade sönder gulan så skulle ett rått ägg snurra annorlunda om man satte fart på det. Lång historia kort, jag fick skaka det där ägget i flera minuter innan det blev någon skillnad. Men om du vart där å rört innan kanske det går snabbare.
Citera
2007-12-20, 20:15
Medlem
rayraviolis avatar
Haha. Jag provade också detta alldeles nyss. Och, ja resultatet blev detsamma. Jag stack hål med en potatissticka och jufsade runt så våldsamt jag vågade, men när ägget skulle avnjutas var det som vanligt. Gott men ordinärt.
Citera
2007-12-20, 21:48
Medlem
Inbillads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Haha. Jag provade också detta alldeles nyss. Och, ja resultatet blev detsamma. Jag stack hål med en potatissticka och jufsade runt så våldsamt jag vågade, men när ägget skulle avnjutas var det som vanligt. Gott men ordinärt.
Visst är det förargligt. Tankearbetet går vidare. Kanske skulle jag försökt skaka ägget, men är tveksam till att det skulle hjälpa i någon högre utsträckning. Det bästa vore med en mini-visp ala latté-rörare fast ännu mindre.
Citera
2007-12-20, 21:50
Medlem
Ett alternativ är ju att använda en äggporcheringspanna. En sådan där med aluminiumformar på en bricka som man knäcker äggen i, och som sedan vilar på en panna så att de ångkoks.

/Lenn
Citera
2007-12-20, 22:44
Medlem
FarbrorGuds avatar
Gå och låna en spruta av din heroinist eller diabetiker vän. Om du inte har nån får du skaffa.

Sug ut inehållet i ägget och veva sedan runt det och injencera det tillbaka till det äggskalet. Förmodligen jävligt overkill men du verkar ju ganska bestämd på att ha ett mixat kok-ägg
Citera
2007-12-20, 23:36
Medlem
Inbillads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud
Gå och låna en spruta av din heroinist eller diabetiker vän. Om du inte har nån får du skaffa.

Sug ut inehållet i ägget och veva sedan runt det och injencera det tillbaka till det äggskalet. Förmodligen jävligt overkill men du verkar ju ganska bestämd på att ha ett mixat kok-ägg
Haha, ja enklare sätt finns det att tillreda ägg, men kanske är det värt det ändå.
Citera
2007-12-21, 10:55
Medlem
rayraviolis avatar
Skakmetoden avklarad. Resultat = fiasko. Ägget sprack och gulan tittade fram. I övrigt var det som vanligt, inte mixat på nåt vis. Återstår väl bara att besöka den lokala pundaren och låna en spruta då!
Citera
2007-12-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Skakmetoden avklarad. Resultat = fiasko. Ägget sprack och gulan tittade fram. I övrigt var det som vanligt, inte mixat på nåt vis. Återstår väl bara att besöka den lokala pundaren och låna en spruta då!
Hmm, äggets färskhet skulle kunna vara ett problem i sammanhanget. Ju färskare ett ägg är, desto fastare är ju den råa vitan. Det kanske skulle fungera bättre med ett ägg som börjar närma sig sista förbrukningsdag, eftersom vitan då har blivit myckat slappare och kanske blandar sig lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in