• 1
  • 2
2007-12-20, 14:00
Medlem
Inbillads avatar
Jag har just fått en fix idé angående ägg. I min smak är äggröra godare än stekta ägg. Blandningen av äggula och äggvita förhöjer smakupplevelsen jämfört med att äta gulan och vitan var för sig. Däremot så gillar jag kokade ägg ännu bättre än äggröra, trots att äggvitan och äggulan är separerade. Tanken har dock slagit mig att det vore ännu godare med ett kokt ägg där gulan och vitan har blandats, men går detta att genomföra? Att enbart skaka ägget känns hopplöst, kanske går det att försöktigt penetrera ägget med en potatissticka, men på något sätt måste man sedan sluta hålet igen. Har ni några bra idéer? Jag har verkligen lust att äta ett kokat "mixat" ägg.
Citera
2007-12-20, 14:11
Medlem
rayraviolis avatar
Gör ett försök utan att försluta hålet. Det kan funka bra ändå.
Citera
2007-12-20, 15:16
Medlem
pelviss avatar
Ha mycket salt i vattnet så håller sig blasket innanför skalet.
Citera
2007-12-20, 15:24
Medlem
Inbillads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Gör ett försök utan att försluta hålet. Det kan funka bra ändå.
Jag får väl testa men jag tror hålet kommer bli ganska stort även om jag försöker vara försiktig, Dessutom har jag ju penetrerar sönder hinnorna som vanligtvis brukar hålla ihop sörjan. funderad själv på ett plåster, men det lär väl lossna när man kokar ägget. Kanske tuggummi fungerar?

Fungerar verkligen det där med salt?
Citera
2007-12-20, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Jag får väl testa men jag tror hålet kommer bli ganska stort även om jag försöker vara försiktig, Dessutom har jag ju penetrerar sönder hinnorna som vanligtvis brukar hålla ihop sörjan. funderad själv på ett plåster, men det lär väl lossna när man kokar ägget. Kanske tuggummi fungerar?

Fungerar verkligen det där med salt?

Gör det inte det så är 2-komponets lim lösningen på alla problem!
Citera
2007-12-20, 15:43
Medlem
Borde väl gå att sätta ägget i en skål av någon slag som man sedan sätter i kokande vatten, så skålen agerar skal?
Citera
2007-12-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Audiot
Borde väl gå att sätta ägget i en skål av någon slag som man sedan sätter i kokande vatten, så skålen agerar skal?
Eller, på samma linje, en fryspåse eller plastfilm. Det har jag gjort flera gånger, funkar kanon - å går snabbt och smidigt att skala.
Citera
2007-12-20, 16:01
Medlem
Naturvetarens avatar
Eller så ångkokar du ägget i t ex en äggkokare.
Citera
2007-12-20, 16:35
Medlem
Inbillads avatar
Visste inte att det över huvud taget existerade något som kallades äggkokare.

Idén med fryspåse lät bra
Citera
2007-12-20, 16:46
Bannlyst
Det händer inget med ägget om sticker ett hål undertill med en diameter på 2-3 mm.
Koka först ägget i en minut.
Sedan genomborrar du den sydliga delen med en kniv för att sedan penetrera med ett smalt föremål, exempelvis tandpetare. Blanda ihop vätskorna med hjälp av tandpetaren och stoppa in äggen för vidare kokning.
Vet inte om det håller teoretiskt då äggdelarna kanske behöver syre för att beblanda sig, men hålet kanske fungerar som ventilation?

Lycka till
Citera
2007-12-20, 17:35
Medlem
Lösningen på problemet heter micro egg. En plast behållare som du knäcker ner ägget i och fördelar gulan så som du vill ha den. Ca en minut i mikron och sedan har du ett perfekt ägg. Fungerar utmärkt att stoppa ner lite kryddor och ost innan du micrar så blir det som en miniomelett.

Några länkar jag hittade lite snabbt.

http://sockerdricka.blogspot.com/200...aste-grej.html

http://www.tradera.com/MICRO_EGG_att...ktion-53518216

Helt fantastisk pryl om jag får säga det själv.
Citera
2007-12-20, 17:54
Medlem
Nikeniks avatar
Testa att koka ägget i 64 grader celsius i 2 timmar. Du kokar ägggulan medans äggvitan bildar en "gel". Delikat och annorlunda!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in