2007-12-18, 20:30
Medlem
Vilket är det mest avgörande slaget/händelsen som ledde till nazisternas undergång tycker du?
Citera
2007-12-18, 21:43
Medlem
Ankdammsmans avatar
Invasionen av Polen. Den ledde till krig mot Frankrike och Storbritannien, vilket så småningom ledde till ett utdraget tvåfrontskrig som Tyskland inte kunde vinna.

Om du vill ha en "vändpunkt" (detta oändligt överskattade begrepp) så föreslår jag Dunkerque 1940 eller Moskva 1941.
Citera
2007-12-18, 22:20
Medlem
Jag lutar åt Stalingrad som vändpunkten då övertaget gick över till den allierade sidan, men Tyskland hade i alla fall en chans enligt mig att vinna eller åtminstone undgå undergång före förlusten vid Kursk.

Ett annat beslut som fick ödesdigra konsekvenser för Tyskland var att Hitler förklarade krig mot USA, men jag misstänker att USA hade gått in i kriget på de allierades sida för eller senare även om Hitler inte hade startat det.
Citera
2007-12-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Invasionen av Polen. Den ledde till krig mot Frankrike och Storbritannien, vilket så småningom ledde till ett utdraget tvåfrontskrig som Tyskland inte kunde vinna.

Om du vill ha en "vändpunkt" (detta oändligt överskattade begrepp) så föreslår jag Dunkerque 1940 eller Moskva 1941.

Jag menade inte vad som ledde till vad..för ska vi hålla på och tänka såhär så skulle vi lätt kunna spåra det ändå till 400-talet.
Citera
2007-12-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.
Jag lutar åt Stalingrad som vändpunkten då övertaget gick över till den allierade sidan, men Tyskland hade i alla fall en chans enligt mig att vinna eller åtminstone undgå undergång före förlusten vid Kursk.

Ett annat beslut som fick ödesdigra konsekvenser för Tyskland var att Hitler förklarade krig mot USA, men jag misstänker att USA hade gått in i kriget på de allierades sida för eller senare även om Hitler inte hade startat det.

Hade inte Hitler startat kriget så hade det inte varit några "allierade".
Citera
2007-12-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.

Citera
2007-12-19, 00:19
Medlem
Östfronten: Leningrad, Moskva, Stalingrad. Men det är kanske banalt, för det handlar egentligen om hur långt tyskarna kom som längst. Varsin armégrupp nådde varsitt stort mål, men kunde inte inta nåt av dem.

Slaget om Atlanten: maj 1943.
Citera
2007-12-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSB-111

Nja... Den Fransk-Brittiska alliansen sträckte sig tillbaks till 1904. Fransk-Polsk allians hade funnits sedan 1921. Polsk-brittiskt dito sedan Augusti 1939. Räknar man in Commonwealth, Dominions och Kolonier har vi sådär halva världen redan där. Det enda större tillägget i de västallierades led efter att Kriget startade var USA i december 1941.

On topic skulle jag föreslå Pearl Harbor. Bortsett från spekulationer om huruvida USA hade gått in i kriget ändå verkar det som ett dåligt drag att dra in världens största industrination i konflikten som aktivt deltagande. Om man försöker begränsa kriterierna till att bara ta hänsyn till händelser inom själva tidsramen för ett enskilt slag finns det förmodligen inget "avgörande" slag för hela kriget. Däremot finns det nog sådana för respektive fronter. Moskva 1941, El-Alameyn 1942, Midway 1942 och så vidare.,
Citera
2007-12-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Om man försöker begränsa kriterierna till att bara ta hänsyn till händelser inom själva tidsramen för ett enskilt slag finns det förmodligen inget "avgörande" slag för hela kriget. Däremot finns det nog sådana för respektive fronter. Moskva 1941, El-Alameyn 1942, Midway 1942 och så vidare.,

Nej, exakt. Som påpekats handlar det väl mer om vändpunkten, när de allierades större "strategiska" potential (allt från industri, till befolkning och även geografi) gav sig till känna, och det vände från ebb till flod, om man så vill.

Vi kan lägga till Imphal 1944 för Burma.
Citera
2007-12-19, 14:53
Medlem
Andremasks avatar
Kursk kan man väl säga var en vädpunkt. Visst, armén blev av med en jädra massa folk i Stalingrad. Men i Kursk-slaget var det väldigt mycket fordon och annan materiel som gick förlorad.
Citera
2007-12-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Kursk kan man väl säga var en vädpunkt. Visst, armén blev av med en jädra massa folk i Stalingrad. Men i Kursk-slaget var det väldigt mycket fordon och annan materiel som gick förlorad.

3000 pansarfordon och närmare 3000 flygplan,rättare sagt.
Citera
2007-12-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSB-111
3000 pansarfordon och närmare 3000 flygplan,rättare sagt.

Vilket är en obetydlig bråkdel av allt krigsmateriel som tillverkades och förstördes under kriget som helhet. Sovjetunionen producerade 105000 pansarbandfordon och 157000 flygplan. Tysland producerade 47000 pansarfordon och 190000 flygplan. Helt plötsligt är 3000 inte en särskilt imponerande siffra i jämförelse. Vilket är ännu ett bevis på att det inte finns något definitivt avgörande slag att tala om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Military_production_during_World_War_II
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in