Jag var besviken på snacket om senaste omgången och framför allt inför sista omgången. Det handlar ändå om en av ligorna de punktmarkerar (Serie A), och den sista omgången för säsongen, där bland annat två väldigt tunga champions league platser ska delas ut. Och för den delen, en nedflyttningsstrid med Prandellis Genoa i en vinna eller försvinnamatch mot Montellas Fiorentina, som också kan nedflyttas. Alltså, bara den matchen hade kunnat fått ett specialavsnitt.
Men för att återgå till CL-striden. Jojo-laget Atalanta kan ta en historisk triumf medan Milano-lagen desperat behöver CL för att kunna utmana Juventus. Jag tycker det skulle falla på plats då att nörda in sig i detaljerna och prata upp detta, som fans gör och ett FanTV program borde göra. T.ex. erbjuda något likt Gazettan, att beskriva förutsättningarna, rangordna matchernas svårighet, och komma med prediktioner (baserat på spelstilar, spelarbortfall, lagens form etc). Ett initierat, predagogiskt och analytiskt Eurotalk tycker jag man kan förvänta sig när serierna ska avgöras. Något som ger extra krydda och inramning på säsongens klimax (bortom serievinnarna).
Istället får vi följande. Bachner frågar lite lätt ointresserat om inte Atalanta har en hemmamatch mot Sassuolo. Ingen i panelen, trots två Italienintresserade, korrigerar då att arenan renoveras och matchen skall spelas på Sassuolos hemmaarena (vilket även Atalantas förra hemmamatch gjordes, så det är ingen särskilt färsk information). Detta betyder att det i praktiken blir en bortamatch för Atalanta, vilket påverkar förutsättningarna en hel del (även om Sassuolo är ett dåligt hemmalag så har man tagit poäng 80% av hemmamatcherna och endast 55% av bortamatcherna. Atalanta har dock vunnit fler bortamatcher än hemmamatcher så för just deras del spelar det mindre roll).
Sen vet panelen knappt om inbördes möten avgör, och även om Åslund med viss tvekan till slut säger ja, så har ingen i panelen koll på vilka lag som drar fördel av det - trots att det nu ska avgöras. Återigen drar Bachner ur sig en frågande gissning, något svepande om att Atalanta har bra läge där och ingen i panelen korrigerar honom eller nyanserar det. T.ex. skulle Milan och Atalanta hamna på samma poäng, men inte Inter, då drar Milan längsta strået. Har även Inter samma poäng som övriga två, då drar Inter och sen Atalanta längsta strået. Inte så komplicerat (Romas mindre sannolika case har jag förståelse för att man inte grottar ner sig i, men det är annars bara att surfa på säg football-italia så får man den genomgången).
När det gäller själva matcherna hade Åslund kunnat prata om hur Sassoluos offensiva spelstil passar Atalantas dito. Lite mer statistikorienterade Bachner hade lätt kunnat kollat upp och lyft fram inför Inter-Empoli att Empoli är seriens sämsta bortalag, men att de har bättre form än Inter senaste 6 matcherna, och de har tagit poäng av en del topplag senaste tiden som Torino, Napoli och Atalanta. Sånt hade kunnat vägas in, och informerat tittaren, och skapat hype inför slutomgången. Vilka spelare är borta? Vilka är heta?
Istället får man lite hipsterironiskt snack om SPAL och Floccari (småkul förvisso), Borell drar upp en konspiration om att Genoa misslyckats "köpa" en vinst från Cagliari & Co. Bachner gäspar som så ofta under Italien- och Spaniendelen. Björn har noll ämnen med sig in i diskussionen. Är det någon tittare som blir mer sugen på att se Serie A efter att ha tittat på dagens Eurotalk? Nån tittare som blir mer insatt av att titta på Eurotalk? Ärligt talat är det bästa segmentet i programmet nuförtiden det om deras egna resultat på Europatipset, just för att Fjäll & Co är sköna karaktärer som har en fin jargong. Men det fotbollsmässiga är av låg kvalitet just nu.
Jag tror det här är resultatet av en statisk panel som går på tomgång och har tappar engagemanget. Dags för Nya Nya Eurotalk?
Senast redigerad av Ambivalens_ 2019-05-20 kl. 15:55.