Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-17, 01:19
  #1
Medlem
enverhoxha99s avatar
FB-forumet har mer och mer tenderat till att bli synomymt med kraftord som "banning", varning", "tillsägelse" och så vidare. Det handlar mer om att peta i detaljer än att moderera skitinlägg. Väldigt klara indikationer på det är ju hur man som moderator tillåter uppenbart psykjsjuka personer som Odes och robbe74 sätta agendan i forumet för inrikes politisk dislussion. Samtidigt kan vi ju jämföra med den repressiva regeltillämpningen i t ex I&I. Detta måste ju helt klart peka på en trend. Jag kan se två orsaker. Admin har stramat upp och vill att forumet inte längre skall gå och skita var som helst utan hålla sig till lådan. Andra orsaken kan vara att vi har fått en moderatorskår som uppenbart helt har missförstått sitt uppdrag.

Under mina perioder som moderator har jag inte upptäckt att det skulle ha förekommit speciellt många påpekande bannbullor från Janne, även om det definitivt har förekommit. Typ strama upp ditten och datten osv osv. Den moderator som har avvikande mening i fallet kan suga sin egen röv, för då är det ren och skär lögn! Janne har alltså gått in och pekat med hela handen, vilket i sammanhanget är totalt OK. Dock är ju tolkningen av hans pekande minst sagt tvivelaktigt.

Om den alkoholiserade fjunkuken Johnny Viscious blir insatt som en "yxman" i I&I med enda uppdrag att "hålla ordning" på alla "kamelknullarinlägg" (vi vet ju att det inte var många sådana) och konsekvent ge tillsägelse till alla som inte behagar denna persons egna åsikter så blir det närmast lyteskomik. Admin själv har ju t ex gått in och sagt att pojkens tokspel när han gav förre debattören Aake tre tillsägelser på ett bräde enligt dom forna regelrna i I&I var fel och ett typexempel på ett dassigt modererande. Jag har ännu inte sett att detta övergrepp har reglerats......Aake är fortfarande IP-bannad...likväl som hans son och fru. Är du stolt över det, Johnny? Om inte annat så på passar det väl dina egna preferenser, din sorgliga PK-mupp!

Är Flashback idag ett offer för sitt eget regelrunkeri? Är det penningamässiga incitamentet (via annonser) viktigare än att behålla en frisk pch frispråkig debatt? Jag vill hävda att det är så. Lägger man tlil detta den uppenbara bristen hos flertalet mods att tänka själv och agera efter sunt förnuft snarare att än admins påbud skall vara det allenarådande blir det än mer påtagligt. Låt Flashback leva igen och kasta ut alla micro managemet-freaks i moderatorskåren! Inse att det bästa jobbet som moderator görs inte genom ett frekvent trådflyttande och låsning av dito. Ha lite fingertoppskänsla, agera som the innocent bystander istället för att försöka spela nån sorts jack-of-all-trades. Tro mig, det finns inte en enda dude or dudette i moderatorskåren idag som inte äger förmågan att agera självständigt i respeskive forum, men man måste börja tänka själv!
Citera
2007-12-17, 01:44
  #2
Medlem
Värst vad du verkar vara på G
Citera
2007-12-17, 03:22
  #3
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Värst vad du verkar vara på G
Äh bara veckans klagomålsinlägg i debatten från Enver, inte första och sista gången som vi får se Envers sura uppstötning i den här delen av forumet.
Citera
2007-12-17, 04:27
  #4
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Aake är fortfarande IP-bannad...likväl som hans son och fru. Är du stolt över det, Johnny? Om inte annat så på passar det väl dina egna preferenser, din sorgliga PK-mupp!


Ja, mycket stolt.

Du är ju helt jävla bränd i huvudet du enver. Vad fan gör du här om du inte gillar stället?
Citera
2007-12-17, 21:23
  #5
Medlem
-Wasteland-s avatar
Om trådskaparen uttryckt sig lite mindre polemiskt hade man kunnat uppskatta de poänger som faktiskt finns i inlägget. Huruvida Flashback är offer för sitt eget regelrunkeri beror givetvis på vilka avsikter man har med forumet. Vill man ha ett regelverk med förhållningsorder för medlemmarna är det helt i sin ordning, dock ska man då inte hävda att man är ett forum som tillåter allt i yttrandefrihetens mening och hänvisa till att det endast är svensk lag som hindrar viss debatt. Flashback har egna regler som styr diskussionerna. Exempelvis borde det ligga innanför yttrandefrihetens ramar att kalla någon för kamelknullare på samma sätt som det är tillåtet att be någon dra åt helvete.

Häromnatten hade jag en diskussion över pm med en moderator då ett av mina inlägg blivit raderat. Vi hade olika syn på huruvida inlägget var off-topic eller inte. Jag ansåg att inlägget klargjorde en poäng och således var on-topic medan moderatorn ansåg det motsatta. Diskussionen blev något långdragen då moderatorn var osäker och rådfrågade andra moderatorer, dock förblev inlägget raderat. Det är ett tydligt exempel på rigiditet i modererandet där regler blir viktigare än diskussion och yttrandefrihet. Signalen blir att forumet är mer till för moderatorerna än för de övriga medlemmarna. Varje ingrepp i medlemmarnas aktivitet hindrar rörelsefriheten och bidrar till att folk blir försiktiga, något som i sig hindrar utövandet av yttrandefrihet. Givetvis behövs moderatorer och för egen del har jag blivit bra bemött de gånger jag haft kontakt med någon av dem men man borde hellre fria än fälla på ett forum som använder begreppet yttrandefrihet som slagord.
Citera
2007-12-17, 22:15
  #6
Medlem
lejonmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99


Är Flashback idag ett offer för sitt eget regelrunkeri?
Utan tvekan är det så!
Citera
2007-12-17, 22:32
  #7
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Häromnatten hade jag en diskussion över pm med en moderator då ett av mina inlägg blivit raderat. Vi hade olika syn på huruvida inlägget var off-topic eller inte. Jag ansåg att inlägget klargjorde en poäng och således var on-topic medan moderatorn ansåg det motsatta. Diskussionen blev något långdragen då moderatorn var osäker och rådfrågade andra moderatorer, dock förblev inlägget raderat. Det är ett tydligt exempel på rigiditet i modererandet där regler blir viktigare än diskussion och yttrandefrihet. Signalen blir att forumet är mer till för moderatorerna än för de övriga medlemmarna. Varje ingrepp i medlemmarnas aktivitet hindrar rörelsefriheten och bidrar till att folk blir försiktiga, något som i sig hindrar utövandet av yttrandefrihet. Givetvis behövs moderatorer och för egen del har jag blivit bra bemött de gånger jag haft kontakt med någon av dem men man borde hellre fria än fälla på ett forum som använder begreppet yttrandefrihet som slagord.
Att det ibland sker är för att vi försöker vara så konsekventa som möjligt i regeltolkandet. Detta är ju inte för att vi är regelslavar, utan för att man som användare skall veta var gränserna går. Jag, och troligen alla andra mods också men jag kan bara tala för mig själv, vill givetvis ha en så öppen debatt som möjligt.

Jag tycker t ex att lagen om HMF är skit. En stor del av PUL är skit. Att man inte på Flashback får diskutera piratkort är också skit. Tyvärr är det under de premisserna vi idag lever. Om man som trådskaparen tycker så illa om Flashbacks forum och vårt arbete med det så finns alltid möjligheten att hålla sig härifrån. Man kan inte göra alla tillfreds. Tyvärr.
Citera
2007-12-17, 22:45
  #8
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Om man som trådskaparen tycker så illa om Flashbacks forum och vårt arbete med det så finns alltid möjligheten att hålla sig härifrån. Man kan inte göra alla tillfreds. Tyvärr.
Anledningen till att jag återvänder till Flashback är för att det just är högt i tak och för att man om man anstränger sig lite kan hitta intressanta, givande och intelligenta människor att diskutera med. Det innebär dock inte att man förbehållslöst och okritiskt måste gilla allt med sidan. Något som borde vara självklart är att kunna diskutera förändringar och förbättringar utan att bli hänvisad till att dra härifrån om det inte passar.
Citera
2007-12-17, 22:48
  #9
Medlem
beyonds avatar
Någon sade tidigare att "Flashback ägnar sig för mycket åt att sätta dit dem som gör fel istället för att förbättra för dem som gör rätt" och det kan jag hålla med om.
Citera
2007-12-17, 22:58
  #10
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Anledningen till att jag återvänder till Flashback är för att det just är högt i tak och för att man om man anstränger sig lite kan hitta intressanta, givande och intelligenta människor att diskutera med. Det innebär dock inte att man förbehållslöst och okritiskt måste gilla allt med sidan. Något som borde vara självklart är att kunna diskutera förändringar och förbättringar utan att bli hänvisad till att dra härifrån om det inte passar.
Självklart inte. Kritik är bra och nyttigt. Men någonstans går ju gränsen så att säga. Om man verkligen tycker att allt med Flashback är skit och elände så kanske man ska söka sig någon annanstans, för då är det nog inte Flashback man vill ha.

Sedan finns det naturligtvis massor av saker som vi moderatorer kan bli bättre på, och det finns massor av saker som forumet i sig kan bli bättre på, ingen tvekan om det. En del vet vi om, och en del får man ju gärna upplysa oss om.

Men ibland tenderar kritiken att bli absurd. Lite som att gå med i en hockeyklubb och kritisera den för att det spelas för lite schack...
Citera
2007-12-17, 23:08
  #11
Medlem
Afonsos avatar
Nu har två moderatorer svarat. Den ena dock något mer intelligent än den andra.

Slutsatsen är: Är du missnöjd? Dra åt helvete!

Om jag inte misstolkar albanen så tycker han inte att allt är åt skogen.

Självkritiken lyser starkt med sin frånvaro.
Citera
2007-12-17, 23:14
  #12
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Men någonstans går ju gränsen så att säga. Om man verkligen tycker att allt med Flashback är skit och elände så kanske man ska söka sig någon annanstans, för då är det nog inte Flashback man vill ha.

Absolut. Men hur ofta ligger det till på det sättet? Nästan aldrig. Så du ger förslag på en situation som i princip aldrig inträffar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback