Citat:
Ursprungligen postat av
CallePhille
Inget jag känner till. Däremot har han nattmän och lumpsamlare bland sina anor och några verkar vara bördiga från Finland...
http://scangen.se/efterlysningar.php...=ny&svar=22845
Det sägs emot att anmodern Gustava Petersson Berg, skulle vara född 1800 i Ekenäs i Finland. Istället pratas om att hon är född ett annat datum år 1800 i Karlskrona. Problemet är att den person som föds i Karlskrona, dör som barn. I så fall kan hon möjligen vara den yngre systern, född 1804, som fick samma namn.
Då det ändå står omnämnt att hon är född I Finland, så tror jag mer på att hon är det, men kanske inte just i Ekenäs. Berg är dessutom ett finskt zigenarnamn och det känns inte alltför långsökt att hon som sådan skulle kunna slå sig ihop med svenska tattare/resanden. Att en person född i Karlskrona Amiralitetsförsamling skulle göra det, känns mer främmande. Jag har inte tittat närmare på de föräldrarna, men fadern bör ju ha någon militär anknytning av något slag och det känns inte helt rätt i sammanhanget.
Absolut inget ont om Måns, jag är bara intresserad av släkthistoria. Tyckte det var kul att han vann Eurovision och fick till och med en tår i ögat när det stod klart att han vunnit :-)