2026-09-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Ja eller hur 😁

Tycker bara det är synd att vissa skribenter i tråden är så inskränkta att de inte kan vidga sina vyer och faktiskt läsa MZ bok. Trots allt allvarligt som kommer fram finns det ju också en hel del riktigt roliga händelser.

Bara hans upplevelse när han lite i skymundan försöker beställa mat via drive-through tyckte jag var riktigt rolig. Jag kunde verkligen leva mig in i hela situationen. 😁

Men det är klart, läser man boken finns ju risken att man upptäcker fler sidor av en människa än de man redan bestämt sig för att se.
Vissa skribenter? Det är ju samtliga som köpt Ciara, Läckbergskan, AN och Co.s sida av saken.
När sanningen oftast ligger i mitten.
Jag tycker att jag känner Måns nästan som på riktigt nu.
Mycket mer lågmäld och ödmjuk än jag föreställt mig. Och genom all sorgsenhet går humorn som en stråle av varm mänsklighet. Det är flera dråpliga anekdoter och även små mysiga grejor som man hela tiden tänker tillbaka på o småler åt. Måns har förmågan att se det humoristiska i småhändelser.

Tyckte hans beskrivning av svärmor Glammy var rolig. Hon låter som en riktig romankaraktär.
Och även Ciara lät bitvis som en. Mor och dotter. Bröllopet kunde ha varit en scen i en film.
Ute till havs på rätt grov sjö. När Glammy spydde över relingen rakt ned på Per Anderssons hatt och han inte märkte det. Jag önskar Måns hade skrivit mycket mer om festen till havs och bröllopet med all dramatik. Det är mycket jag önskar att han skrivit mer om. Men nu kom jag på att jag hoppat över ett kapitel, det om Afrika.
Så min bok är inte slut ännu.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-17 kl. 01:08.
Citera
2026-09-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madaj
Finns det några antydningar i boken om vad MZ planerar för framtiden? Berätta gärna allt du vill om boken... Jag ser verkligen fram emot att läsa den.
Nej det fanns det inte. Hans tankar är mest sysselsatta med barnen och den framtid med dem han hoppas vara en del av.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-17 kl. 01:06.
Citera
2026-09-17, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Vissa skribenter? Det är ju samtliga som köpt Ciara, Läckbergskan, AN och Co.s sida av saken.
När sanningen oftast ligger i mitten.
Jag tycker att jag känner Måns nästan som på riktigt nu.
Mycket mer lågmäld och ödmjuk än jag föreställt mig. Och genom all sorgsenhet går humorn som en stråle av varm mänsklighet. Det är flera dråpliga anekdoter och även små mysiga grejor som man hela tiden tänker tillbaka på o småler åt. Måns har förmågan att se det humoristiska i småhändelser.

Tyckte hans beskrivning av svärmor Glammy var rolig. Hon låter som en riktig romankaraktär.
Och även Ciara lät bitvis som en. Mor och dotter. Bröllopet kunde ha varit en scen i en film.
Ute till havs på rätt grov sjö. När Glammy spydde över relingen rakt ned på Per Anderssons hatt och han inte märkte det. Jag önskar Måns hade skrivit mycket mer om festen till havs och bröllopet med all dramatik. Det är mycket jag önskar att han skrivit mer om. Men nu kom jag på att jag hoppat över ett kapitel, det om Afrika.
Så min bok är inte slut ännu.

Försökte nog bara vara lite snäll då jag skrev vissa skribenter .

Och ja, den där kvartetten CJ, CL, AN och CW ger nog både mig och många andra lite rysningar efter allt som utspelat sig offentligt. Någonstans tror jag också att sättet man behandlar andra människor på förr eller senare tenderar att komma tillbaka till en själv.

CL har väl dessutom själv en ganska stark tro på karma om jag minns rätt. 😉 I så fall borde hon förstå precis vad jag menar.

Verkligheten är trots allt ingen Läckbergroman där man kan skriva fram en hämndhistoria och sedan slå igen boken. Här handlar det om verkliga människor och verkliga liv och konsekvenserna är på riktigt.
Citera
2026-09-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Försökte nog bara vara lite snäll då jag skrev vissa skribenter .

Och ja, den där kvartetten CJ, CL, AN och CW ger nog både mig och många andra lite rysningar efter allt som utspelat sig offentligt. Någonstans tror jag också att sättet man behandlar andra människor på förr eller senare tenderar att komma tillbaka till en själv.

CL har väl dessutom själv en ganska stark tro på karma om jag minns rätt. 😉 I så fall borde hon förstå precis vad jag menar.

Verkligheten är trots allt ingen Läckbergroman där man kan skriva fram en hämndhistoria och sedan slå igen boken. Här handlar det om verkliga människor och verkliga liv och konsekvenserna är på riktigt.
Jag är väldigt förvånad över att Läckberg inte lyssnade på båda parterna först. Istället kastade hon sig på Ciara och köpte hennes story rakt av. Hon är väl inte så förståndig. Eller var hon fylld med förutfattade meningar och skvaller om MZ? Hon verkar vara en sådan som lyss på skvaller.
Som Måns skrev att han aldrig haft något otalt med CL. Tvärtom, hon hade alltid skickat sina senaste böcker till honom med varma hälsningar. Nu får han inga böcker mer.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-17 kl. 02:24.
Citera
2026-09-17, 03:05
Medlem
Citat:
Jag är väldigt förvånad över att Läckberg inte lyssnade på båda parterna först. Istället kastade hon sig på Ciara och köpte hennes story rakt av. Hon är väl inte så förståndig. Eller var hon fylld med förutfattade meningar och skvaller om MZ? Hon verkar vara en sådan som lyss på skvaller.
Som Måns skrev att han aldrig haft något otalt med CL. Tvärtom, hon hade alltid skickat sina senaste böcker till honom med varma hälsningar. Nu får han inga böcker mer.

Om CL nu har för vana att engagera sig när hon ser att någon skriver om problem på Instagram så är det väl inte helt långsökt att fundera på om kontakten med CJ började betydligt tidigare än vad vi känner till. Kanske redan 2024 när äktenskapet var i gungning? Jag säger inte att det var så, men frågan blir onekligen intressant.

CJ känns dessutom mer och mer ses som den svagaste länken i allt detta eftersom det är hennes egna uttalanden och ageranden som går att jämföra med det som kommer fram från andra håll.

Sedan har vi ju skribenter här som själva påstått sig känna till vilken ”budget” CL skulle ha för att krossa en annan människa, där siffran 50 miljoner nämnts. Om någon verkligen har belägg för det får de gärna visa dem, för annars är det förstås bara ett påstående.
Citera
2026-09-17, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Oh, herregud! Inte undra på att ni lider stora besvär av deras otrohet när ni tom letar fel angående vattenverksamhet och strandskydd - pga mangjord stenflyttning som dessutom återställs varje vinter.
Och vars premiss inte ens stämmer? Helt koko.

Sluta vara MZs personliga Ove Sundberg och pröva att leva lite istället.
Det är den ”mangjorda” stenflyttningen som behöver tillstånd. Naturen däremot får flytta stenar fritt. Det är faktiskt på ett sätt naturens rätt man vill värna med lagstiftningen. Det är till exempel av samma anledning man inte får såga ner träd hur man vill, även om det växer nya. Speciellt inte på annans mark, eller kommunens.

Det kan kännas trivialt att rensa bort stenar på havsbotten, men problemet är att om man gör det år efter år så påverkar man strömmar och växtlighet. Att anlägga en privat strand kan även påverka allemansrätten, man får inte privatisera stränder hur man vill.

Men allt detta har säkert MånsPetter och Olle som fastighetsägare jättebra koll på.

Vad deras otrohet har med detta att göra har jag ingen aning om, så det lämnar jag därhän.
Citera
2026-09-17, 03:38
Medlem
Citat:
2 § Var och en råder över det vatten som finns inom hans fastighet. Rådighet över en fastighets vatten kan också någon ha till följd av upplåtelse av fastighetsägaren eller, enligt vad som är särskilt föreskrivet, förvärv tvångsvis.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-199881

Som jag tolkar det har man rätt att flytta några stenar vid sin egen brygga eller badplats inom fasigheten där man bor.
Självklart får man inte göra det i naturen eller kommunens strand.
Kommunen brukar själv rensa stränderna efter höst och vinterstormar.

Var det inte i Båstad som avsågs?
Citera
2026-09-17, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är den ”mangjorda” stenflyttningen som behöver tillstånd. Naturen däremot får flytta stenar fritt. Det är faktiskt på ett sätt naturens rätt man vill värna med lagstiftningen. Det är till exempel av samma anledning man inte får såga ner träd hur man vill, även om det växer nya. Speciellt inte på annans mark, eller kommunens.

Det kan kännas trivialt att rensa bort stenar på havsbotten, men problemet är att om man gör det år efter år så påverkar man strömmar och växtlighet. Att anlägga en privat strand kan även påverka allemansrätten, man får inte privatisera stränder hur man vill.

Men allt detta har säkert MånsPetter och Olle som fastighetsägare jättebra koll på.

Vad deras otrohet har med detta att göra har jag ingen aning om, så det lämnar jag därhän.

Herregud 😁 Nu påverkar Olle tydligen havsströmmarna också.

Finns det verkligen ingen punkt där du själv känner att proportionerna börjar bli en aning komiska?

Jag börjar förstå varför Legotapeten ännu inte är helt avskriven.
Citera
2026-09-17, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Var det inte i Båstad som avsågs?
Hela Båstad?
Jag vet inte var MZs föräldrars hus ligger. Mer än att det finns en stenstrand nedanför.
Laholmsbukten.
Citera
2026-09-17, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur vore det om du såg det som sker i vattnet som miljöförstöring istället för att diskutera hur många fiskare jag träffat i mina dagar?

Jag skrev precis i ett tidigare inlägg hur förstörda lekbottnar gör det svårt för fiskar att reproducera sig. Det avfärdade du med att det i så fall skulle vara badförbud på alla stenstränder. Jag förstår att du har svårt för att se din husguds rensning av sten som miljöförstöring, men det är vad det är.

Att folk flyttar på stenar som utgör lekbottnar och skapar skydd för fiskyngel är en del av problemet. Att det kanske inte är det största problemet är inget argument för att människor som MånsPetter och Olle Zelmerlöw ska få bryta mot miljöbalken.
Ditt hat fördunklar ditt förstånd helt.
Menar du att barnet Måns och hans funktionsnedsatta syster kan klandras för vad deras far gjorde?
I all välmening för sina barns skull.
Jag vet inte om stenstranden nedanför huset ingår i deras fastighet. Men isåfall råder de själv över vattnet.
Läs boken och leta fel. Du kommer säkert att hitta massor av "lagöverträdelser" så att du kan kriminalisera hela familjen.

Har du inget att säga om Ciaras sökande efter random polfixare på sitt Insta? Du tycker inte att det borde vara en riktig fackman som ska utföra det? Efter konstens och alla lagens föreskrifter. Du tycker inte Ciara är ansvarslös när det gäller polens säkerhet och barnen? Det hade du tyckt om det var Måns som sökte polfixare på sitt Insta.

Det är synd om människan, sa Strindberg. Och han hade rätt. Du kan inte dölja att detta handlar om dina negativa känslor för familjen Zelmerlöw. Inte ens barnet Måns kommer undan ditt fördömande.
Barnet Måns hade inte ansökt om lov till denna "miljöförstöring." Hans pappa flyttade på några stenar som havsströmmar och stormar även flyttar. Kära nån!
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-17 kl. 07:15.
Citera
2026-09-17, 07:17
Medlem
Citat:
Jag tycker att du har förmåga att göra en hel höna av en liten fjäder.
Det handlade om att plocka bort lite stenar en bit ut för framkomligheten.
Inte att anlägga en badstrand.
Det är mil av stenstränder runt Kullahalvön och långt in i Skälderviken.
Och säkert också på andra sidan Skälderviken och i Laholmsbukten.
Fiskare behöver ut med sina båtar. Så de rensas sten från havsbotten här och där vid behov.
Men det är ju inte särskilt tättbefolkat. Så de flesta stenstränder ligger öde.
De är bara i populära badorter och de är utspridda med långt emellan. Mölle, Arild och på andra sidan om Skälderviken ligger Torekov och Båstad.
Om någon har en stenstrand nedanför huset tror jag att de får flytta lite sten utan ansökan.
Och jag har svårt att tro att gamla fiskare har tid att ansöka om tillstånd när de ska ut med båten och sten ligger i vägen. Det verkar väldigt långsökt. Tycker du inte?
EDIT: Förövrigt finns det knappt några yrkesfiskare kvar. Så fiskäggen klarar sig.

Nä, man får inte flytta stenar för att komma ner till vattnet. Man kan ev lägga på trätrall 🙃
Citera
2026-09-17, 07:30
Medlem
cyberhawks avatar
Citat:
Det var ju exakt samma som du skrev till även mig för en stund sedan.
Det är inte så att du blandar ihop skribenter och svarar fel?
Kanske därför ingen begriper något?

Ja, jag råkade kommentera på fel inlägg men det spelar ingen roll för det jag skrev stämmer ändå in på er båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in