• 1
  • 2
2007-12-16, 13:07
Medlem
1000s avatar
Hej, mitt första inlägg här på FB..

Jag undrar hur man på lättaste sätt kan föra över ganska stora filer från en dator till en annan som jag har hemma.
Vet att man kan bränna ut på DVD-skivor och lägga över, men det borde väl gå att bara använda nätverkssladden? Isåfall, hur ska jag koppla dem? Är det så enkelt att man bara kopplar från den ena datorn till den andra?

Svar uppskattas då jag inte har någon aning om hur jag ska gå tillväga
Citera
2007-12-16, 13:11
Medlem
xxxxUxxxxs avatar
Kör upp på Piratebay och ta bort den när du är klar
Citera
2007-12-16, 13:12
Medlem
927s avatar
och hur stora är ganska stora filer?
Citera
2007-12-16, 13:19
Medlem
Skiftnyckels avatar
Man skulle ju kunna koppla ihop dem i nätverk och köra t.ex UltraVNC och föra över filerna den vägen, brukar jag göra och det fungerar bra.

UltraVNC är ett fjärrstyrningsprogram och har även filöverföringsfunktion.
Citera
2007-12-16, 13:22
Medlem
Du kan även gå in på samma Dc-hubb (om de är inkopplade i samma nätverk/router osv) och tanka.. Då går trafiken lokalt
Citera
2007-12-16, 13:30
Medlem
viktorslows avatar
Lägg upp en lan dc hub med ynhub (http://www.ynhub.org/?page=download).
Sen så ansluter du båda dc clienterna till ditt lan ip och sen så är det bara och gasa och köra.
Citera
2007-12-16, 13:44
Medlem
TomBakers avatar
Som jag fattat det vill killen inte veta vad för protokoll (hur han ska kopiera i windows) utan hur han kopplar ihop datorerna. Har du redan nätverk så är det ju bara att använda windows-nätverk, kopiera och se glad ut.

Har du bara en tp-sladd vill kopiera så måste den vara sk "rak" ( http://sv.wikipedia.org/wiki/RJ-45#Rak_och_korsad_kabel ). Bara att plugga i nätverskorten på resp dator.

Citat:
En korskopplad TP-kabel används när till exempel två hubbar, switchar eller två nätverkskort kopplas ihop, annars används den vanliga raka TP-kabeln.

Det finns också, har jag för mig, en liten dosa som man kan koppla mellan två korskopplade för att simulera en rak.
Citera
2007-12-16, 13:55
Medlem
horrorcores avatar
Skicka över msn?
Gör jag här hemma iallafall
Citera
2007-12-16, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1000
Hej, mitt första inlägg här på FB..

Jag undrar hur man på lättaste sätt kan föra över ganska stora filer från en dator till en annan som jag har hemma.
Vet att man kan bränna ut på DVD-skivor och lägga över, men det borde väl gå att bara använda nätverkssladden? Isåfall, hur ska jag koppla dem? Är det så enkelt att man bara kopplar från den ena datorn till den andra?

Svar uppskattas då jag inte har någon aning om hur jag ska gå tillväga

Hehe....många av ovanstående inlägg visar hur fantasirika en del är.
Men många av dem är tokdåliga lösningar, p g a okunskap.
Se till att båda burkarna har ip-adresss i samma subnät.
Båda skall vara med i samma workgrop
Sen delar du bara ut share från den burken du vill dela data från.
http://support.microsoft.com/kb/304040
Citera
2007-12-16, 14:54
Medlem
seraphs avatar
Usb Minne Lol Ftw
Citera
2007-12-16, 17:59
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBaker
Har du bara en tp-sladd vill kopiera så måste den vara sk "rak" ( http://sv.wikipedia.org/wiki/RJ-45#Rak_och_korsad_kabel ). Bara att plugga i nätverskorten på resp dator.

Citat:
En korskopplad TP-kabel används när till exempel två hubbar, switchar eller två nätverkskort kopplas ihop, annars används den vanliga raka TP-kabeln.

Det finns också, har jag för mig, en liten dosa som man kan koppla mellan två korskopplade för att simulera en rak.
Om man kopplar ihop två datorer med en sladd ska en korsad sladd användas. Du skriver ju själv att en sådan ska användas vid ihopkoppling av bl a två nätverkskort.

Om man inte har en korskopplad sladd hemma och inte klarar av att göra en själv kan de vara ganska dyra att köpa. En alternativ är ju att plocka ur hårddisken ur ena datorn och sätta in den i den andra.
Citera
2007-12-16, 20:10
Medlem
1000s avatar
USB-minne skulle inte fungerat eftersom filerna är runt 4 gig, har inte något så stort minne. Har testat DC med mig själv en gång i tiden, och det fungerade väl helt okej.

Jag löste det iallafall genom att koppla in båda datorerna till routern, och lägga filerna i någon share mapp. Ganska segt att kopiera från share mappen till någon annan mapp bara

Tack för svaren!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in