• 2
  • 3
2010-12-28, 13:52
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Downtaker2
Ett enkelt sätt att äta hummer är att ha en skål med smält smör att doppa bitarna som man pillar loss i. Otroligt gott är det.
Instämmer! Jag gillar även att fräsa en aning (en halv klyfta ung.) riven/pressad vitlök i smöret innan dopperiet
Citera
2010-12-28, 14:17
Medlem
Dengues avatar
Mina tillbehör till hummer är en aioli som inte får vara så där grekiskt tokstark.
Dessutom gör jag alltid pepparotschili till. Det är ett californiskt tillbehör som jag förenklat till oigenkännlighet.
Blanda pepparrot från tub med en hackad chili och lite chilisås för sötma. Otroligt gott till skaldjur.
Citera
2010-12-31, 16:19
Medlem
aKAYs avatar
Till nykokt hummer finns det ju egentligen hur många olika tillbehör som helst att tillgå. Det handlar ju bara om smaken.

Men ett starkt kort som jag alltid kör är en fint plockad sallad, typ lite frisé, lollo rosso och ekblad, som man dressar upp i vinaigrette med delade coctail/små kvisttomater. En nyslagen majo och toast melba med lite god ost, typ kryddost, västerbotten eller brännvinsost.

Toast melba är formfranska som man skär av kanterna på och steker i skirat smör.

En god majonnäs gör du genom att mixa 1 äggula, en stor tesked dijonsenap, en matsked vitvinsvinäger, ett par stänk Worcestershire-sås, salt å nymalen vitpeppar. När det är mixat monterar du ner matolja långsamt genom att vispa/mixa och hälla ner oljan i en smal stråle. När det är tjockt slår du på en matsked mjölk å mixar upp å sen fortsätter du med virgin olivolja tills du får rätt konsistens.
Mjölken gör att den blir sammetslen och ljusare samt rundar av smaken lite. Smaka av med salt och vitpeppar, dijon och vinäger.

Gott nytt!
Citera
2011-12-31, 20:30
Medlem
Niilzs avatar
Ingeting. Champagne o kex duger typ
Citera
2011-12-31, 20:38
Medlem
christerys avatar
https://www.flashback.org/t589373

Så lite som möjligt skulle jag säga.
Citera
2012-12-30, 22:17
Medlem
JaJos avatar
till nyår brukar jag göra gratinerad Hummer, gudomligt gott och alltid uppskattad!

2st tinade humrar (jag använder frysta, ej färska)

Till gratingeringen
2msk smör
3st schalottenlök
3st persiljestjälkar
2msk vetemjöl
6dl vispgrädde
1dl vitt vin
4st äggulor
1dl riven Västerbottenost
salt
peppar
1dl dill

Dela hummern längs med kroppen och ta ur stjärten och dela den i bitar. Krossa klorna så man kommer åt köttet.

Sås till hummer
Smält smöret i botten på en kastrull och sautera löken och persiljestjälken, pudra ner mjölet och rör om.

Häll i vinet och grädden, låt koka upp under omrörning. Låt sjuda i cirka 10 minuter, ta av såsen från värmen och lägg ner osten och äggulorna.

Smaka av med salt och peppar, lägg i den hackade dillen.

Lägg tillbaka stjärtbitarna i såsen. Häll över såsen och gratinera hummern på övervärme tills ytan blir gyllengul.

Som sagt Gudomligt gott!
Citera
2013-12-30, 14:19
Medlem
Bluebeast72s avatar
Allt annat än naturell är helgerån.

Mkt salt i vattnet, o ätes sedan som den är tillsammans med en back öl.
Citera
2013-12-31, 12:12
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Som första gång ätare utav hummer så bör du nog äta den naturell. Många som inte är vana har uppskattat att man tar fram den i tid och serverar den rumsvarm och så öser man på lite skirat smör innan servering så blir den ljummen!

Själv gillar jag den i en nätt sallad. Urplockad och lätt uppvärmd i en sutes tillsammans med ett smör man gjort på rommen.
Är man nybörjare så ska man nog vara beredd på att få damp då hummer är så innihelvete svårt att äta om man inte fått rutin på hur man ska göra.
Köttsaft som skvätter överallt, svårt att få fram kött, jag blev bara irriterad förra året när jag skulle äta hummer på nyår (för första gången) och beslutat att äta kött i stället i år
Citera
2013-12-31, 14:19
Medlem
JDAMs avatar
hummer potatis sallad och en 3.5
Citera
2013-12-31, 15:30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Är man nybörjare så ska man nog vara beredd på att få damp då hummer är så innihelvete svårt att äta om man inte fått rutin på hur man ska göra.
Köttsaft som skvätter överallt, svårt att få fram kött, jag blev bara irriterad förra året när jag skulle äta hummer på nyår (för första gången) och beslutat att äta kött i stället i år

Hehe, hummer fattar man ju om man käkat kräftor. Jag testade krabba... den lilla ufo formade saken är värre i alla fall.
Citera
2014-03-17, 15:50
Medlem
Quipus avatar
en hemvevad Hollandaise till hummer naturelle tycker jag är klart bäst!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in