• 1
  • 2
2007-12-15, 19:31
Bannlyst
Jag ska för första gången köpa hummer till nyår. Är totalnybörjare på hummer och har endast ätit det med Paella tidigare. Så, vad äter man hummer med? Blir väl lite tråkigt att bara äta det sådär utan tillbehör?
Citera
2007-12-15, 21:52
Medlem
Fiskmånglarens avatar
En nykokt fin hummer ska avnjutas naturell.
Men gärna tillsammans med ost, kex och champagne.
Nybakt baguett är fint till, och på sin höjd lite citronmajonäs.
Citera
2007-12-15, 23:19
Bannlyst
Okej och med naturell menas hummer utan särskilda tillbehör? Finns det inget speciell dip eller sås man kan doppa hummer i? Jag är rädd för att det ska bli för mycket...hummer. Jag vet att det låter konstigt, men vi vill börja försiktigt.

Ska man äta hummern varm eller kall förresten?
Citera
2007-12-15, 23:21
Medlem
Gratinerad är inte fel heller, fast bäst med fryst hummer så man inte får så dåligt samvete. Kallas även Thermidor. Finns miljoner varianter om man googlar.

/Lenn
Citera
2007-12-15, 23:34
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av December
Okej och med naturell menas hummer utan särskilda tillbehör? Finns det inget speciell dip eller sås man kan doppa hummer i? Jag är rädd för att det ska bli för mycket...hummer. Jag vet att det låter konstigt, men vi vill börja försiktigt.

Ska man äta hummern varm eller kall förresten?

Kall.
Och citronmajonäs och du vill ha dip.
Naturell = som den är, ja.

Som föregående talare sa så köp en fryst hummer
om du bestämmer dig för att gratinera, annars är
det bara ett slöseri.
Citera
2007-12-15, 23:47
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
En nykokt fin hummer ska avnjutas naturell.
Men gärna tillsammans med ost, kex och champagne.
Nybakt baguett är fint till, och på sin höjd lite citronmajonäs.

Och hur fan ska man bli mätt på det? Eller är det bara till förätt som du tänker dig detta?
Citera
2007-12-15, 23:49
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Till kall hummer kan man servera Cocktail sauce, Örtagårdssås, Dill sauce (samma som till lax, kommer inte på vad den heter på svenska) rostat bröd och eventuellt sallad.

Men naturell tycker jag är godast , möjligtvis med lite citronmajjonäs eller aioli... less is more.

Till grillad hummer, skirat smör, eller någon majjonäskombination.

Thermidor har ju så att säga inbyggd sås

Glöm inte Champagne!
Citera
2007-12-15, 23:59
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Och hur fan ska man bli mätt på det? Eller är det bara till förätt som du tänker dig detta?

Frågan var inte hur fan man ska bli mätt.
Frågan var: hur äta hummer?
Citera
2007-12-16, 00:00
Medlem
ariers avatar
Som första gång ätare utav hummer så bör du nog äta den naturell. Många som inte är vana har uppskattat att man tar fram den i tid och serverar den rumsvarm och så öser man på lite skirat smör innan servering så blir den ljummen!

Själv gillar jag den i en nätt sallad. Urplockad och lätt uppvärmd i en sutes tillsammans med ett smör man gjort på rommen.
Citera
2007-12-16, 11:08
Bannlyst
Alright, naturell låter nästan bäst. Lite skirat smör och citronmajonäs tillsammans med en liten bit bröd då. Tack.
Citera
2007-12-16, 12:11
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av December
Alright, naturell låter nästan bäst. Lite skirat smör och citronmajonäs tillsammans med en liten bit bröd då. Tack.

Låter bra, men underskatta inte Aioli... sätter lite extra krydda på det hela, gärna med lite saffran i.
Citera
2007-12-16, 18:39
Bannlyst
Aioli, okej, det gillar jag! Tack alla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem