• 16 968 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 576 771 inlägg
2007-12-15, 18:08
Avstängd
Det första videospel jag någonsin såg var Pong, på en restaurang i Laxå, 1976. Två streck och en fyrkant till boll, allt i svartvitt. Ändå stod man som fastklistrad och undrade vad det var man tittade på.

Sedan dess har jag varit videospelsfantast.
Citera
2007-12-15, 19:45
Medlem
zoobits avatar
1976 var typ ett decennium innan jag såg dagens ljus...
Mina första spel var Kings Quest, Space Quest och The Duel - Test Drive II
Citera
2007-12-15, 20:06
Moderator
Falukropps avatar
Minns inte vad det första spelet jag såg var, men det första jag spelade skulle jag tippa på var Digger på min farfars gamla Amstrad-PC. Det var väl nångång kring dackefejden sådär :>
Citera
2007-12-15, 20:53
Medlem
jag kommer inte ihåg vilket som var det absolut första spelet jag såg men jag minns att jag tidigt i min barndom hade en kompis men någon slags atari dator(tror jag iallafall).denna spelade vi flitigt på så något därifrån är troligtvis det absolut första.sedan vill jag minnas att en släkting hade ett sega mastersystem när jag var ganska liten också, där var det något fighting spel jag såg och testade lite.

det första jag själv hade därhemma var en commodore 64!och det första jag spelade på den datorn var fotboll
fortfarande det roligaste fotbollspelet som gjorts!
Citera
2007-12-15, 20:54
Medlem
Emp-snubbes avatar
Tror faktiskt att warlords II var det första jag såg, rätt sent ute med sånt där.
Citera
2007-12-15, 21:35
Medlem
Shufflepuck är det första som jag minns, på farsans macclassic, i början av 90talet någon gång.
Citera
2007-12-15, 22:38
Medlem
Megalomanias avatar
Fan vet om det var det allra första spelet jag såg men det tidigaste jag kan minnas är någon form av labyrintspel på en dator farsan hade lånat. Det var i stort bara en elektronisk form av en sådan där labyrint man i vanliga fall ritar vägen genom med en penna. Detta bör ha varit 83-84 någon gång och jag har ingen aning om vad det var för märke på datorn.

I den stunden var det klart vad jag skulle slösa bort resten av mitt liv på.
Citera
2007-12-15, 22:51
Moderator
Carl Hamiltons avatar
Jag spelade "tennis" på ett tv-spel i mitten av 70-talet. Man vred på en ratt för att styra två rektangulära streck rätt i förhållande till den fyrkantiga "bollen". Det var otroligt roligt och spännande då, men idag slulle inget barn ens titta på det spelet...
Citera
2007-12-16, 01:14
Medlem
Dr. Wilys avatar
Mitt första minne av ett elektroniskt spel (som dessa dinosaurier kanske bör kallas) var en maskin som min äldre bror hyrde någon gång under väldigt tidigt 80-tal. Det var ett självständigt system med egen skärm och var av ungefär samma storlek som en frukost-TV. Jag vet inte med säkerhet vad det var för spel, men eftersom det gick ut på att styra ett litet rymdskepp försett med kanon, gissar jag att det var Space Invaders.
Citera
2007-12-16, 01:16
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Mitt första minne av ett elektroniskt spel (som dessa dinosaurier kanske bör kallas) var en maskin som min äldre bror hyrde någon gång under väldigt tidigt 80-tal. Det var ett helt självinnehållet system med egen skärm och var av ungefär samma storlek som en frukost-TV. Jag vet inte med säkerhet vad det var för spel, men eftersom det gick ut på att styra ett litet rymdskepp försett med kanon, gissar jag att det var Space Invaders.
Det låter som att det borde röra sig om Vectrex.
Citera
2007-12-16, 01:19
Medlem
Doom - Tidigt nittiotal hemma hos farbror. Läskiga miljöer och allmänt
instängd känsla över det spelet. Blir fan kallsvettig när jag tänker på det.
Citera
2007-12-16, 01:20
Medlem
Första dataspelet jag såg lär ha vart Pong eller någon primitiv variant av Fyra-I-Rad alt. Schack.

Första spelet jag spelade var nått till C64 (eller Amiga) som t.ex Cannon Fodder eller Syndicate Wars.
Citera