Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-16, 01:20
  #13
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Det låter som att det borde röra sig om Vectrex.
Jaaa! Jag känner igen de där trekantiga föremålen och utseendet på skeppet. Det måste ha varit detta spel. Tack för nostalgin, Megalomania.
Citera
2007-12-16, 01:41
  #14
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Jaaa! Jag känner igen de där trekantiga föremålen och utseendet på skeppet. Det måste ha varit detta spel. Tack för nostalgin, Megalomania.
Spelet heter MineStorm och var inbyggt i Vectrex-konsolerna. Som lite trivia kan jag avslöja att spelet inte gick att klara utan buggade ur efter ett visst antal levlar. Om man klagade till tillverkaren så skickade de ut ett gratisspel som hette MineStorm 2 men bara ett fåtal brydde sig om att göra detta. Som en konsekvens är MineStorm 2 det Vectrexspel som är svårast att få tag i och också det spel man idag får betala mest för.

Vectrex-konsoler överhuvudtaget inbringar ofta väl tilltagna summor på auktionssidor och jag såg faktiskt en på Tradera härom veckan som såldes med hyrväska och allt.
Där kan man snacka om monument över en svunnen tid.
Citera
2007-12-17, 12:57
  #15
Medlem
supermassives avatar
De första dataspelen som jag såg var nog Lemmings, Doom och Leisure suit Larry 2 eller nåt, haha. Fast det är bara det jag kommer ihåg just nu.
Citera
2007-12-17, 13:09
  #16
Avstängd
Det andra dataspelet jag såg (efter pong) var det här. Pac-Man. Jag spelade det på en bensinmack som hade restaurang, X-Baren (uno x). Jag fattade inte ett dyft av vad man skulle göra först, men efter några vändor började jag fatta galoppen.

http://www.coolest-gadgets.com/wp-co...ade-pacman.jpg
Citera
2007-12-17, 13:56
  #17
Medlem
chillionaires avatar
kommer itne ihåg exakt, men det kan ha varit något spel till Sinclair QL. Efter det tror jag det vare Ice Climber till NES som följde med när jag o min lillebror fick ett NES i julklapp.
Citera
2007-12-17, 21:12
  #18
Medlem
Sebaots avatar
Mitt första datorspelsminne är att jag satt i min kussins knä (han tio år äldre än mig), jag var kanske tre, och tittade på när han spelade något spel på sin C64. Det är så fint att man blir lite tårögd

Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Det andra dataspelet jag såg (efter pong) var det här. Pac-Man. Jag spelade det på en bensinmack som hade restaurang, X-Baren (uno x). Jag fattade inte ett dyft av vad man skulle göra först, men efter några vändor började jag fatta galoppen.

http://www.coolest-gadgets.com/wp-co...ade-pacman.jpg

när jag var fem var vi på kreta, där i baren på hotellet stog det något arkadspel som var en pacman-clon. Man styrde en nyckelpiga och skulle akta sig för en massa andra insekter. men banorna var samma...
någon som vet vad det var?
Citera
2007-12-17, 21:26
  #19
Moderator
Första gången måste ha varit slutet på 70-talet. En klasskompis hade ett "4 i 1" TV-spel. Tennis, Ishockey, Pingis och något mer. Alla fyra var nästan exakt likadana. Helt svart bild med vita streck, som man flyttade med en joystick och en vit fyrkant som studsade fram och tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av today
Shufflepuck är det första som jag minns, på farsans macclassic, i början av 90talet någon gång.
ShufflePuck var en höjdare! Man kanske skulle damma av sin gamle Mac Classic och köra en omgång.
Citera
2007-12-18, 16:52
  #20
Medlem
Hkarns avatar
Mitt första var Spyhunter till C64
Citera
2007-12-19, 11:18
  #21
Medlem
Megaforces avatar
Mitt första minne är någon svartvitt bil-racingspel som jag såg någon gång 1973 eller eventuellt 74. Det spelet fanns kvar i arkadhallarna till ca 1982-83.

Under perioden 1977-1981 skedde det en explosionsartad utveckling av arkadspelen och väldigt många av de de retrospel som fortfarande säljs idag kommer från denna tidsperiod.
Citera
2007-12-19, 11:39
  #22
Avstängd
TheSerpents avatar
Ants till Vic-20 var nog det 1sta spel jag spelade? Men spelen jag minns bäst som WoW-upplevelse var SWAT och Ghostbusters till C-64`an några år senare.

Men minns oXå ett skrivspel till C-64`an som hette Hobbit som jag fastnade för, hade lite tur för det var på engelska och jag var bara en 8-10år men min kompis jag lekte med då var irländare och lyckligtvis bevandrad i båda språken.

Så hittas det ett annat skrivspel som heter Raven så pm`a då vi som små snorisar tyckte basic var ett genialt språk för datorn och "utvecklade" ett eget spel som vi distrubierade tillsammans med alla andra orginal -spel vi "crackade" med final carthridge III och la på kasset med "turbo"..

/enbart för att kapa ner laddningstiden

Fyfan va jag blev nostalgisk nu fäller en tår för förlorad barndom.
Citera
2007-12-19, 11:46
  #23
Medlem
909bds avatar
svårt att komma ihåg., men får lite flashar av berrättelserna av både pong och bilspelet (med 2 rattar) ..tror att space invaders ändå var det första jag själv spelade på.
Scramble var det som fick mig hooked på arkad iaf
Citera
2007-12-19, 11:48
  #24
Medlem
JazzforMiless avatar
Hmm, nu blir det svårt.. Men det måste varit Stugan, möjligtvis California Games eller Rockford.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback