• 1
  • 2
2007-12-15, 15:13
Medlem
Artygs avatar
Jag funderar på att söka in till civilingenjörsprogrammet i lund med inriktning bioteknik. Jag vill främst syssla med att utveckla läkemedel (dock endast läkemedel, är inte intresserad att fördjupa mig inom livsmedel etc.)
Dock hittar jag ingen information på hur läget ser ut för biotekniker. Är det svårt att få jobb som ingenjör inom läkemedelsföretag ?

Mitt andra alternativ är datateknik, men detta väljer jag endast för att Sony Ericsson finns i lund och jobbmöjligheterna är goda. Tycker dock att bioteknik är intressantare som område.

Skulle uppskatta om ni har information angående jobbmöjligheterna för biotekniker som sysslar med läkemedel.
Citera
2007-12-15, 16:39
Medlem
Sartres avatar
Min information säger följande, vill du jobba med läkemedel skall du gå kemiteknik. Inrikta dig på process eller bioteknik inom kemiteknik-programmet, helt enkelt därför att bioteknik som sådant är en rätt liten bransch och du bör gardera dig.
Citera
2007-12-15, 16:55
Bannlyst
På i (Lith) så väljer men en teknik inriktning i 3an. Bioteknik finns, suger det o välja det? Är det 0 chans o jobba på ex saab sen? (man får ekonomi/managment jobb av I-linjen)
Citera
2007-12-15, 17:41
Medlem
...

Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Skulle uppskatta om ni har information angående jobbmöjligheterna för biotekniker som sysslar med läkemedel.

Ta reda på vad det är du ger dig in på egentligen innan du gör det.
Det är en biosektorn är helt ny värld att sätta sig in i. Innan du är färdig så kommer du förmodlgien ha bytt intresse område. Du borde gå till en institution och prata med studenter och forskare om vad de anser om sitt område.

Generellt så ser jag det som att det finns stora problem i biosektorn:

*föregatagen är få,
*utvecklingstiderna för produkter är mycket långa,
*chansen är stor att det inte blir ågon produkt alls
*utbildningen tar hela livet och du blir i princip aldrig färdigutbildad,
*det finns lite pengar som många måste slåss om.
Citera
2007-12-15, 18:00
Medlem
Alexandres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Min information säger följande, vill du jobba med läkemedel skall du gå kemiteknik. Inrikta dig på process eller bioteknik inom kemiteknik-programmet, helt enkelt därför att bioteknik som sådant är en rätt liten bransch och du bör gardera dig.

Det fanns inte så mycket forskning bakom det uttalandet ser jag.

På LTH så kan du läsa inriktningen läkemedel (vilken får ses som det optimala om du vill arbeta med direkt utveckling av läkemedel) både om du går kemiteknik eller bioteknik. Du gör detta valet tredje året du går och börjar sedan på dina inriktningskurser i fyran.

Detta är alltså för att utveckla nya läkemedel. Om du är mer intresserad av att exempelvis arbeta på hur en läkemedelstablett bryts ner i kroppen så ska du istället läsa inriktningen processteknik, denna är officiellt endast en inriktning som utbildningen kemiteknik ger men det ses som ett standardöverlapp att en biotekniker väljer att mer rikta in sig åt processhållet. Tror det varje år är fyra-fem stycken som väljer detta.

Om du är intresserad av hur kroppen samverkar med teknik och hur våra byggstenar ser ut ska du välja bioteknik. Om du däremot är intresserad av hur flöden tar sig igenom rörsystem etc. ska du välja kemiteknik, då du de första tre åren isåfall läser mer renodlade teknikkurser, exempelvis läser kemiteknik mekanik medan bioteknik läser mikrobiologi.

Som ingenjör får du vare sig inriktning en bredare utbildning att stå på än om du valt att läsa datavetenskap eller biomedicin. Men om du redan är stensäker på att du vill arbeta inom läkemedelsutveckling ur en organisk kemists synvinkel så kan du likväl läsa ett kemiprogram på ett universitet. Dina chanser för framtida chefstjänster minskar dock avsevärt vid det vägskälet.

F.ö har inte kemiteknik en inriktning som heter bioteknik längre, Sartre. Den togs bort då bioteknik pga. sin explosionsartade utveckling hade kapacitet att axla ett eget program år 2001.
Citera
2007-12-15, 18:23
Medlem
Sartres avatar
Jag vet att det inte går att översätta från skola till skola. Men på CTH gäller det som jag sade. Dessutom är kemister/kemitekniker mer intressanta ur ett astra zeneca perspektiv än en biotekniker. Biotekniker gör inte läkemedel lika bra som en kemist med inriktning på läkemedel. Biotekniker kan inte dimensionera anläggningar ett par år och sedan komma in i läkemedelssvängen.
Citera
2007-12-15, 18:25
Medlem
Alexandres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disident
Ta reda på vad det är du ger dig in på egentligen innan du gör det.
Det är en biosektorn är helt ny värld att sätta sig in i. Innan du är färdig så kommer du förmodlgien ha bytt intresse område. Du borde gå till en institution och prata med studenter och forskare om vad de anser om sitt område.

Generellt så ser jag det som att det finns stora problem i biosektorn:

*föregatagen är få,
*utvecklingstiderna för produkter är mycket långa,
*chansen är stor att det inte blir ågon produkt alls
*utbildningen tar hela livet och du blir i princip aldrig färdigutbildad,
*det finns lite pengar som många måste slåss om.

De stora problemen som du tar upp är förutom att företagen är få exakt likadana för läkemedelsföretag. På ett genomsnittligt läkedemelsföretag så tar det tusentals värdelösa "läkemedel" tills man hittar någonting som går att använda. Industrin tar inte (endast) ut mycket pengar för ett läkemedel för att de vill det, det är en ren nödvändighet för att kunna finansiera utvecklingskostnaderna.

Ett patent på ett läkemedel varar i 20 år (+- några, inte helt säker). En process att ta fram ett läkemedel tar i en bra utveckling kanske 10 år, ofta upp till 16-17 år. Och för att försäkra sig om att sina konkurrenter ej har hittat samma preparat så vill man ta patent relativt tidigt, men inte för tidigt för då missar man värdefulla år då man äntligen kan tjäna pengar på det.

Sen angående företagen är få, en biotekniker inom läkemdelsbranschen kan lika gärna arbeta på ett renodlat läkemedelsföretag, och gränsen mellan dem och bioteknikföretag blir mer och mer suddig.

Sen är det väl strävan efter bildning som driver nästan alla forskare och civilingenjörer..
Citera
2007-12-15, 18:31
Medlem
Alexandres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Jag vet att det inte går att översätta från skola till skola. Men på CTH gäller det som jag sade. Dessutom är kemister/kemitekniker mer intressanta ur ett astra zeneca perspektiv än en biotekniker. Biotekniker gör inte läkemedel lika bra som en kemist med inriktning på läkemedel. Biotekniker kan inte dimensionera anläggningar ett par år och sedan komma in i läkemedelssvängen.

Du pratar öht inte om samma person. Hur kan det komma sig att en biotekniker inte gör läkemedel lika bra som en kemitekniker då de läst de ämnade kurserna tillsammans? På LTH så får man en civilingenjörsexamen i bioteknik med inriktning läkemedel alternativt kemiteknik med inriktning läkemedel.

Varför skulle en som på en molekylär nivå vill forska om läkemedel bygga hela utrustningen? Det gör en processtekniker (se min förra post). Din kännedom om AZs rekryteringsmetoder ställer jag mig mycket tveksam till.

Jag har självklart valt att besvara TS som ville ha information om utbildningen på LTH, ej CTH.

Edit: Får även flika in med denna tämligen komiska länk från CTHs hemsida för bioteknikutbildningen. Visst måste han haft exemplariska betyg och ett brinnande evangemang utanför skolan för att ha haft en chans att få jobb där?
Citera
2007-12-15, 20:07
Medlem
....

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandre
De stora problemen som du tar upp är förutom att företagen är få exakt likadana för läkemedelsföretag.

Jag syftade på hela "lifescience"-sektorn med alla förgreningar.
Vaccin är väll ett undantag, de brukar vara relativt "enkla" och "snabba" att tillverka.
Citera
2007-12-15, 23:16
Medlem
miklons avatar
Var hade du tänkt dig att jobba? I Sverige är ju biobranschen en rätt liten bransch och det verkar inte finnas någon tendens att den skulle öka nämnvärt.

Å andra sidan så är det aldrig en nackdel att plugga det man är intresserad av, om det inte är ett alltför obskyrt område och även om man har pluggat bioteknik så vet man aldrig vad man kommer jobba med.
Citera
2007-12-16, 12:46
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Var hade du tänkt dig att jobba? I Sverige är ju biobranschen en rätt liten bransch och det verkar inte finnas någon tendens att den skulle öka nämnvärt.

Å andra sidan så är det aldrig en nackdel att plugga det man är intresserad av, om det inte är ett alltför obskyrt område och även om man har pluggat bioteknik så vet man aldrig vad man kommer jobba med.

Kan hålla med om allt ovanstående!

För det första är bioteknik (på väg att bli) ett jätteområde i de flesta länder och har avsevärt mer potential i sig än de flesta andra teknikområden. Komplettera med språk om det inte verkar ha någon framtid i Sverige. Det räcker med att åka över sundet för att bioteknik ska bli stort.

För det andra ska man, som du säger, välja efter intresse. Annars kan man lika gärna skita i att plugga.

Jag skulle själv inte tveka en sekund att gå en civilingenjörsutbildning i bioteknik. Sedan vad du kan/ska välja för att hålla på med just läkemedel, det vet jag inte riktigt - mer än att de jag har hört talas om/känner svagt är doktorer i organisk kemi. Om de sedan kommer från fil fak eller tek fak, det vet jag inte. Jag ser hur som helst läkemedel som ett lite annat område jämfört det jag tänker på (nämligen hur man utnyttjar biologiska strukturer i vanlig produktutveckling). Kan ha fel dock. Det jag vet är att mängder av regioner i Europa/USA nämner "bioteknik" som sitt spjutspetsområde, så litet kan det inte vara, internationellt sett.
Citera
2013-02-23, 16:45
Medlem
Synd att detta var 2007. Annars hade du kunnat läsa Civilingenjör inom medicin och teknik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in