• 1
  • 2
2013-04-11, 21:07
Medlem
Några synpunkter på utbildningen, nu såhär 2013? Har läget för examinerade blivit bättre eller är det fortfarande som inlägg #4 eller ser det ut att ljusna?
Citera
2014-01-09, 10:28
Medlem
kroxies avatar
Ställer frågan som övre har gjort. Är sugen på att läsa bioteknik nu när jag tagit studenten, men är mycket tveksam då jobben (enligt #4) är få.
Citera
2014-01-09, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroxie
Ställer frågan som övre har gjort. Är sugen på att läsa bioteknik nu när jag tagit studenten, men är mycket tveksam då jobben (enligt #4) är få.

Just nu verkar det svårt med jobb vad jag hört, mycket för att många läkemedelsbolag lagt ner sin utveckling i Sverige och det därför finns ett visst överskott. Men man ska komma ihåg att väldigt mycket kan hända på de fem åren du läser, och spontant känns det som den typen av ingenjörer kommer att bli väldigt eftertraktade framöver iom det ökade fokuset på miljö och hållbarhet.
Citera
2014-01-09, 16:05
Medlem
R&D inom bioteknik är det inte gott om, finns mindre bolag men inget större. Satsa istället på kvalitetssäkring om du ska in i läkemedelsbranschen, det finns det bra mycket mer jobb inom. Eller flytta utomlands, typ Danmark eller UK.
Citera
2014-01-10, 04:51
Medlem
Askenars avatar
Det hjälper inte att Astra Zeneca har lagt och är koncentrerat till göteborg. Men för er som vill läsa något bioteknikaktigt rekommenderar jag kemiteknik på CTH för där kan man välja bland följande masterprogram:

MPBIO - BIOTECHNOLOGY, MSC PROGR
MPENM - ENGINEERING MATHEMATICS AND COMPUTATIONAL SCIENCE, MSC PROGR
MPTSE - INDUSTRIAL ECOLOGY, MSC PROGR
MPISC - INNOVATIVE AND SUSTAINABLE CHEMICAL ENGINEERING, MSC PROGR
MPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, MSC PROGR
MPMCN - MATERIALS CHEMISTRY AND NANOTECHNOLOGY, MSC PROGR
MPNAT - NANOTECHNOLOGY, MSC PROGR
MPNUE - NUCLEAR ENGINEERING, MSC PROGR
MPSES - SUSTAINABLE ENERGY SYSTEMS, MSC PROGR
MPSYS - SYSTEMS, CONTROL AND MECHATRONICS, MSC PROGR

Är man fortfarande intresserad av bioteknik kan de fetade programmen läsas.
Citera
2015-08-04, 14:42
Medlem
St.Smiths avatar
Bumpar tråden!

Hur ser framtidsutsikterna ut? Enligt Saco ska det råda balans 2019 (se rapporten här).

Jag har hoppat av en utbildning med dåliga framtidsutsikter och vill gärna plugga något där man "får" jobb. Ni som pluggar bioteknik: är ni nöjda med utbildningen och framtidsutsikterna? Har kollat på biomedicin men där verkar utsikterna ännu sämre. Vad skulle ni rekommendera för besläktad utbildning där arbetsmarknaden ser bättre ut?

Tacksam för svar.
Citera
2015-08-04, 15:32
Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
Bumpar tråden!

Hur ser framtidsutsikterna ut? Enligt Saco ska det råda balans 2019 (se rapporten här).

Jag har hoppat av en utbildning med dåliga framtidsutsikter och vill gärna plugga något där man "får" jobb. Ni som pluggar bioteknik: är ni nöjda med utbildningen och framtidsutsikterna? Har kollat på biomedicin men där verkar utsikterna ännu sämre. Vad skulle ni rekommendera för besläktad utbildning där arbetsmarknaden ser bättre ut?

Tacksam för svar.

Läs denna rapport: http://www.scb.se/Statistik/_Publika...AM78BR1402.pdf

På sida 27 ser du läget för civilingenjörer inom bio och kemiteknik. Det finns en god tillgång på nyutexaminerade. Vill du garanterat få jobb rekommenderar jag datateknik eller något liknande, Om du verkligen gillar ämnet så rekommenderar jag dig att ändå läsa den, om man gillar något löser det sig alltid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in