2007-12-16, 21:10
Medlem
BonZus avatar
Vet inte om denna "v-bottensjukan" är samma sjukdom som jag vet, men hos oss här uppe i skellefteå så finns det en sjukdom som heter/kallas Skellefteåsjukan. Denna sjukdom som jag hört är begränsad till Ske-å området och Portugal.

Sen har vi Gällivare (tror jag det är) som har en mer inavelssjukdom som innebär att vissa personer inte kan känna så mycket smärta. Denna sjukdom kan finnas på fler platser i Norrlands inland men jag har då hört om Gällivare som mest iaf.

Mitt internet är rätt uppfuckat just nu så jag kan tyvärr inte komma med några källor annat än att jag läst om detta tidigare.
2007-12-16, 21:15
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Något som ofta talas mycket tyst om i Sverige är inavelsbygderna som nyligen fanns/ fortfarande finns. Själv känner jag bara till Västerbottensjukan, genetiskt överförd sjukdom i några isolerade byar däruppe. Göingelandet i Skåne/ Blekinge lär väl också vara känt för inavel. Någon med mer exempel på inavelsbygder/ byar i landet ?

Det finns statistik på detta. I någon form finns det faktiskt. Det som gäller är att det krävs minst 1200 individer i en population utan "yttre influenser" för att det inte ska finnas risk för inavel.

Denna siffra utgår alltså från att yttre gener inte införs och att populationen får verka ostört under längre tid.

Jag ska nu duktigt leta källor. Ber att få återkomma.
2007-12-16, 21:50
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Det finns statistik på detta. I någon form finns det faktiskt. Det som gäller är att det krävs minst 1200 individer i en population utan "yttre influenser" för att det inte ska finnas risk för inavel.

Denna siffra utgår alltså från att yttre gener inte införs och att populationen får verka ostört under längre tid.

Jag ska nu duktigt leta källor. Ber att få återkomma.
Är man begiven på matte kan man nog räkna ut det med informationen i nedanstående länk. Själv är jag ingen matematiker så själva räknandet lämnar jag åt er andra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Effective_population_size
2007-12-16, 22:07
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonZu
Vet inte om denna "v-bottensjukan" är samma sjukdom som jag vet, men hos oss här uppe i skellefteå så finns det en sjukdom som heter/kallas Skellefteåsjukan. Denna sjukdom som jag hört är begränsad till Ske-å området och Portugal.

Skellefteåsjukan tror man kom till skellefteå från någon sjöman från Portugal på 1800-talet, på den tiden var människor inte speciellt beresta av sig oavsett vars dom bodde, och därmed blev sjukdomen rätt så spridd i Skellefteåtrakten medans den inte dök upp någon annanstans i Sverige, på senare tid har den dock spridit sig när folk som burit på genen flyttat omkring i Sverige,
Sjukdomen är ärftlig och beror på en defekt gen som är dominant så bara en av föräldern behöver ha anlaget för att man ska drabbas, drabbas man inte av sjukdomen så riskerar man inte heller att föra den vidare även om föräldern har sjukdomen, så vad sjukdomen har gemensamt med inavel har jag dock svårt att förstå...
2007-12-16, 22:40
Medlem
BonZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Skellefteåsjukan tror man kom till skellefteå från någon sjöman från Portugal på 1800-talet, på den tiden var människor inte speciellt beresta av sig oavsett vars dom bodde, och därmed blev sjukdomen rätt så spridd i Skellefteåtrakten medans den inte dök upp någon annanstans i Sverige, på senare tid har den dock spridit sig när folk som burit på genen flyttat omkring i Sverige,
Sjukdomen är ärftlig och beror på en defekt gen som är dominant så bara en av föräldern behöver ha anlaget för att man ska drabbas, drabbas man inte av sjukdomen så riskerar man inte heller att föra den vidare även om föräldern har sjukdomen, så vad sjukdomen har gemensamt med inavel har jag dock svårt att förstå...

Sorry, tänkte inte efter där..
2007-12-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig

Exakt! Om sjukdomar eller defekter ska kunna härledas till inavel måste det väl vara sådana som innebär att båda föräldrarna har anlaget för defekten/sjukdomen ska bryta ut.

Skelleftesjukan finns även i Piteåbygden, jag tror t o m att man beräknar att det finns fler anlagsbärare där än i Skellefteå. Spridningen i Portugal är också intressant, och bakgrunden till att den kom till Skellefteå.
2007-12-17, 12:30
Medlem
Mimss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Något som ofta talas mycket tyst om i Sverige är inavelsbygderna som nyligen fanns/ fortfarande finns. Själv känner jag bara till Västerbottensjukan, genetiskt överförd sjukdom i några isolerade byar däruppe. Göingelandet i Skåne/ Blekinge lär väl också vara känt för inavel. Någon med mer exempel på inavelsbygder/ byar i landet ?

Jag säger Öborna här nere på västkusten, alla är släkt med alla där ute..
2007-12-18, 05:31
Medlem
ikhs avatar
Mycket bättre, då kanske vi kan hålla den här standarden även i framtiden, dvs att vi postar inlägg som innehåller referenser.

/mod ikh
2007-12-18, 06:35
Medlem
MadamMims avatar
Svenska inavelsbygder? Allt utanför Stockholm såklart!
2007-12-19, 01:53
Bannlyst
Bergsjön, Rinkeby och Rosengård finns det ganska mycket inavel har dock ingen källa men det är ju mer än en kulturberikare som gifter sig med kusiner/sysslingar/pysslingar.
2007-12-22, 18:26
Medlem
hela skandinaviska halvön är egentligen ganska inavlad. att vuxna människor vanligtvis kan dricka komjölk är ett exempel, ligger tydligen kvar från nån mutation för sjukt länge sen, de som kunde bryta ned mjölken fick då en fördel när det gällde att överleva de knapra vintrarna, survival of the fittest alltså
2007-12-24, 01:12
Medlem
Legimitations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Jag har hört från två olika höll om en halvö eller ö i Blekinge där det tydligen ska vara inavel och en sa att det krävs flera generationer innan personen kan klassas som en riktig ortsbo. Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara för ställe? Karlskrona med omnejd har väl en hel del olika öar så det finns väl lite att välja på men den borde alltså vara ganska isolerad...
Listerlandet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Listerlandet

Unverricht–Lundborgs sjukdom även kallad Listersjukan.
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=2319

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in