2007-12-16, 16:32
Medlem
En "by" utanför Gävle, i gästrikland är väldigt känt för sin inavel, den enda byn här i närheten som fortfarande har raggare också, måste ju vara bevis nog!

Hedesunda heter den, har en i min klass därifrån och hon är väl inte direkt vanlig
2007-12-16, 16:35
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
En "by" utanför Gävle, i gästrikland är väldigt känt för sin inavel, den enda byn här i närheten som fortfarande har raggare också, måste ju vara bevis nog!

Hedesunda heter den, har en i min klass därifrån och hon är väl inte direkt vanlig
Hofors är snäppet värre faktiskt.
2007-12-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissedruva
Hofors är snäppet värre faktiskt.

Det var som fan, har ett par släktingar där...
fast de är inte mina riktiga släktingar utan släktingar till min halv brorsa..

Räknas väl iallafall ?
2007-12-16, 17:19
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Det var som fan, har ett par släktingar där...
fast de är inte mina riktiga släktingar utan släktingar till min halv brorsa..

Räknas väl iallafall ?
För din skull så gör jag ett undantag
2007-12-16, 17:37
Medlem
Fred Friendlys avatar
Fick höra att inaveln duggade tätt vid ett ställe vid namn "Mackmyra (??)" i Gästrikland. Låg relativt nära ett stort köpcentrum
2007-12-16, 18:06
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Fick höra att inaveln duggade tätt vid ett ställe vid namn "Mackmyra (??)" i Gästrikland. Låg relativt nära ett stort köpcentrum
Knappast...ligger mitt bland tätorter (nåja 1 mil till Gävle med 8-90 tusen inv, en mil till Sandviken med ca 30 tusen, 1km till Valbo med ca 10 tusen)
de flesta som bor där nu för tiden är edera förmögna nybyggare eller inflyttade under 70-talet. Bostadshus i mackmyra är ganska eftertraktade.

Bodde förövrigt där under större delen av min uppväxt

När det gäller inavel så är det nästan alltid orter som under många generationer har varit till stor del avskärmade från övrig civilisation. I Sveriges fall så är mycket skog (som iaf i äldre tider begränsade kontakten med andra orter) och den allmänt glesa befolkningen den största faktorn till att inavelsbyar uppstår.

Misstänker att det finns en hel del inavelsbyar i Hälsingland också. Orterna kring Ljusnan torde vara fritt från detta fenomen men det finns många små samhällen djupt inne i skogarna som iaf jag misstänker är mer eller mindre inavlade.

BTW känner jag dig?
2007-12-16, 19:03
Medlem
Hur är det egentligen är Gästrikland ett stort inavelhål?
Lite väl många exempel som rör sig om dessa trakter...
2007-12-16, 19:09
Medlem
pang olufsens avatar
Den här är iofs gammal men:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article371527.ab

Nån beläst kille som har mer info om detta fenomen?
2007-12-16, 19:22
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Hur är det egentligen är Gästrikland ett stort inavelhål?
Lite väl många exempel som rör sig om dessa trakter...
Tror inte det...många trakter i övriga norrland och landskap som tex värmland och dalarna torde ha sin beskärda del av inavel.
Östra Gästrikland är knappast inavelsbygder utan ju mer västerut man kommer desto mer tendenser ser man. Landskapet är ändå ganska tätbefolkat(iaf ur Norrlandsperspektiv) för sin begränsade yta.

Någon borde göra seriös forskning kring det här
2007-12-16, 19:36
Medlem
Jag har hört från två olika höll om en halvö eller ö i Blekinge där det tydligen ska vara inavel och en sa att det krävs flera generationer innan personen kan klassas som en riktig ortsbo. Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara för ställe? Karlskrona med omnejd har väl en hel del olika öar så det finns väl lite att välja på men den borde alltså vara ganska isolerad...
2007-12-16, 20:41
Medlem
Jag tycker att de flesta stockholmare ger intrycket av att vara inavlade idioter, som lurar sig att de är internationella och väldigt märkvärdiga.
2007-12-16, 20:46
Medlem
Hagamannen

Hagamannen är från en liten by utanför Umeå som heter Nyland. Strax efter hans gripande avlyssnade jag följande konversation på en pizzeria: "Är'e han då?" "Va menaru?" "Ja, alla i Nyland har ju för fan samma DNA".
Nog så sant.
Annars är Burträsk i norra Västerbotten en mycket känd inavelstrakt. Västerbotten över huvud taget förresten; det finns säkert tio sjukdomar som kallas "Västerbottenssjukan", bla en sorts porfyri som någon nämnde, en sorts ichtyos (fjällande hudsjukdom), ,mm mm .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in