2007-12-24, 02:50
Medlem
En gotländska berättade för mig att gotland var inavlat tills cykeln kom till ön, kan någon dementera/bekräfta detta? Det har verkligen ändrat min syn på Gotland.

Annars har jag stött på inavel i den stockholmska ytterskärgården, det kanske inte är så vanligt numera efter som allt färre är bofasta där ute.
2007-12-28, 16:25
Bannlyst
Citat:
En gotländska berättade för mig att gotland var inavlat tills cykeln kom till ön, kan någon dementera/bekräfta detta? Det har verkligen ändrat min syn på Gotland.

Jag växte upp i Klintehamn på Gotland och jag kan inte uttala mig om hur det var innan cyklen uppfanns men jag tyckte det fanns gott om riktigt pantade typer överallt men även de som ansågs normala var knappst lysande intellekuellt. (Bäst att inte säga för mycket, det händer att man åker dit på besök)

2007-12-28, 19:24
Medlem
Legimitations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-ciada
(Bäst att inte säga för mycket, det händer att man åker dit på besök)

Deliverance? Dueling Banjos? Scream like a pig?
2007-12-29, 04:34
Bannlyst
Nej, det blir inget "squeal like a pig" som i den berömda filmen "deliverence" men man kanske får en propp på den enda krogen som endast har öppet på sommaren. Fast jag har aldrig tackat nej till att sparka dem i huvet.

2007-12-29, 07:19
Medlem
Sartres avatar
Finns det inte rikligt med inavel i skärgården i göteborg? Det är väl inte för inte som "din JÄVLA Ö-BO" är en rätt så kraftig svordom för en göteborgare.
2007-12-29, 09:07
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Skärgården i Göteborg? Öbor i stora sjöar?

För i tiden var det inte så vanligt att folk reste och det mesta var lokalt men måste protestera då det är ett jävla skitsnack i denna tråden. Folk hade kontakt med omvärlden även om dom bodde på öar och nu för tiden är folk på resande fot hela tiden över hela Sverige och världen och ingenting är särskillt långt borta. Det finns inavelsfall överallt och i vissa bygder lite mer frekvent men inget allvarligt. Det måste till en visst populationantal som är mer avskurna från omvärlden än gemene man tror för att det skall bli ett inavelsproblem.
2008-01-07, 02:05
Medlem
För 20 år sedan

så reste jag ofta till Vingåker i jobbärenden, då hände det ofta att man mötte tanter med onormalt mycket skäggväxt och flera andra personer med 6 fingrar på en hand. Jag har aldrig kunnat släppa dom minnena, med tanke på att Göran Persson kommer därifrån. Efter att han blev kändis och syntes i media så kommer jag jämt på mej själv med att sitta och räkna hans fingrar.
2008-01-07, 05:00
Bannlyst
lets go näsum, Kristianstad i skåne~ bla bla 3 mil utanför kstad finns det en liten by vid namn näsum... Där är verkligen alla släkt med varandra och antigen är dom helt flängda i huvudet elr över intelligenta....
2008-01-07, 08:34
Medlem
Verner_Tiwazs avatar
På Listerlandet i Blekinge så är inavel knappast något ovanligt.
2008-01-07, 16:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-ciada
Jag växte upp i Klintehamn på Gotland och jag kan inte uttala mig om hur det var innan cyklen uppfanns men jag tyckte det fanns gott om riktigt pantade typer överallt men även de som ansågs normala var knappst lysande intellekuellt. (Bäst att inte säga för mycket, det händer att man åker dit på besök)

"Pantade typer" är nu inget bra tecken på inavel. Det finns inga säkra data på att inavel i den grad som kan förutses i isolerade trakter på minsta sätt påverkar intelligensen. Ett betydligt bättre är om det dyker upp eljest ovanliga recessiva genetiska sjukdomar i trakten. Det gör det i t ex Västerbottens inland, men veterligen inte på Gotland.

Att man ser ovanligt många "pantade typer" och få lysande begåvningar i avlägsna landsbygder har inte med inavel att göra, utan med selektion. För att intelligenta landsbygdsbor ska få full valuta för sin intelligens karriärmässigt, så måste de flytta till ett urbant centrum där de jobb som man verkligen behöver intelligens och läshuvud till finns. De man stöter på är alltså de som blivit kvar, efter det att de smarta har stuckit.

Och det där är faktiskt oerhört tydligt just på Gotland. Jag har tillbringat somrarna på ön i snart femtio år. Bland gubbarna som fanns när jag var liten, som var födda kring eller före år 1900, fanns det ett antal utomordentligt imponerande gestalter - stora personligheter och lokala kulturbärare. Men den generationen var den sista där alla begåvningarna stannade kvar på ön. Alla de här gubbarna som överhuvudtaget hade barn, (som då var födda på tjugo- och trettiotalen) hade något barn som hade ett hyfsat högutbildat jobb på fastlandet, och den med antingen minst läshuvud eller minst framåtanda var den som stannade kvar och tog hand om gården - om det fanns någon gård att ta hand om.
2008-01-07, 19:27
Medlem
mats.nystroms avatar
Det här kan bli ett ganska informationslöst inlägg eftersom jag inte vill outa mig mer än jag redan gjort, men jag ska göra ett försök.

Långt upp längs norrlandskusten ligger det ett antal små byar, med ca 200 själar i varje.
Avståndet mellan dessa är inte särskilt långt, halvmilen och kanske lite till.
Idag blåser man med lätthet denna sträcka på under fem minuter. Men detta verkar inte ha varit fallet för, ja låt säga fram till för 70 år sedan.

Jag fick ett släktträd i julklapp av en släkting som visade hela min morfars sida av släkten - ända tillbaka till 1540-talet.
Det var ganska skrämmande läsning, om man tittade på genpoolen.
Var och varannan rad hade tillägget "kusingifte" eller "gift med sin brorsdotter".
Och i 90 procent av fallen hade man inte gått längre än till grannen för att få ligga lite...

Och med hjälp av min släkting kunde vi även konstatera att flera personer från min mormors släkt redan fanns i morfars del av släktträdet.

Detta om detta.

Jag tror inte att detta är unikt för någon plats där det förr var svårt att ta sig till andra ställen, oavsett om det är södra eller norra delarna av Sverige.
De enda områdena som borde klarat sig ganska bra från den här typen av inavel borde vara storstadsregionerna.
2008-01-07, 19:31
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
"Pantade typer" är nu inget bra tecken på inavel. Det finns inga säkra data på att inavel i den grad som kan förutses i isolerade trakter på minsta sätt påverkar intelligensen. Ett betydligt bättre är om det dyker upp eljest ovanliga recessiva genetiska sjukdomar i trakten. Det gör det i t ex Västerbottens inland, men veterligen inte på Gotland.

Att man ser ovanligt många "pantade typer" och få lysande begåvningar i avlägsna landsbygder har inte med inavel att göra, utan med selektion. För att intelligenta landsbygdsbor ska få full valuta för sin intelligens karriärmässigt, så måste de flytta till ett urbant centrum där de jobb som man verkligen behöver intelligens och läshuvud till finns. De man stöter på är alltså de som blivit kvar, efter det att de smarta har stuckit.

Och det där är faktiskt oerhört tydligt just på Gotland. Jag har tillbringat somrarna på ön i snart femtio år. Bland gubbarna som fanns när jag var liten, som var födda kring eller före år 1900, fanns det ett antal utomordentligt imponerande gestalter - stora personligheter och lokala kulturbärare. Men den generationen var den sista där alla begåvningarna stannade kvar på ön. Alla de här gubbarna som överhuvudtaget hade barn, (som då var födda på tjugo- och trettiotalen) hade något barn som hade ett hyfsat högutbildat jobb på fastlandet, och den med antingen minst läshuvud eller minst framåtanda var den som stannade kvar och tog hand om gården - om det fanns någon gård att ta hand om.

Som ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg tar jag Hamilkars inlägg som hjälp.

Flera av 30- och 40-talisterna har varit/är företagsledare, såväl nationellt som internationellt, forskare och andra lösa akademiker.

Så att en dålig genpool ger pantade människor behöver nog inte vara en sanning.

Genetiska sjukdomar är det också dåligt med i bygden jag beskrev.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in