Citat:
Ursprungligen postat av al-ciada
Jag växte upp i Klintehamn på Gotland och jag kan inte uttala mig om hur det var innan cyklen uppfanns men jag tyckte det fanns gott om riktigt pantade typer överallt men även de som ansågs normala var knappst lysande intellekuellt. (Bäst att inte säga för mycket, det händer att man åker dit på besök)

"Pantade typer" är nu inget bra tecken på inavel. Det finns inga säkra data på att inavel i den grad som kan förutses i isolerade trakter på minsta sätt påverkar intelligensen. Ett betydligt bättre är om det dyker upp eljest ovanliga recessiva genetiska sjukdomar i trakten. Det gör det i t ex Västerbottens inland, men veterligen inte på Gotland.
Att man ser ovanligt många "pantade typer" och få lysande begåvningar i avlägsna landsbygder har inte med inavel att göra, utan med selektion. För att intelligenta landsbygdsbor ska få full valuta för sin intelligens karriärmässigt, så måste de flytta till ett urbant centrum där de jobb som man verkligen behöver intelligens och läshuvud till finns. De man stöter på är alltså de som blivit kvar, efter det att de smarta har stuckit.
Och det där är faktiskt oerhört tydligt just på Gotland. Jag har tillbringat somrarna på ön i snart femtio år. Bland gubbarna som fanns när jag var liten, som var födda kring eller före år 1900, fanns det ett antal utomordentligt imponerande gestalter - stora personligheter och lokala kulturbärare. Men den generationen var den sista där alla begåvningarna stannade kvar på ön. Alla de här gubbarna som överhuvudtaget hade barn, (som då var födda på tjugo- och trettiotalen) hade något barn som hade ett hyfsat högutbildat jobb på fastlandet, och den med antingen minst läshuvud eller minst framåtanda var den som stannade kvar och tog hand om gården - om det fanns någon gård att ta hand om.