2007-12-15, 10:35
Medlem
Rabarbs avatar
Vinön i Hjälmaren, Närke har jag hört.
2007-12-15, 10:44
Medlem
Atlantas avatar
Degerfors i Värmland lär vara hårt inavlat enligt samstämmiga uppgifter.
2007-12-15, 11:58
Medlem
Jrgens avatar
Norra Öland har en del inavel.
2007-12-15, 13:14
Medlem
thailandstrolls avatar
Tack för all bygde-förslag. Vore roligt med lite bilder för att kunna se resultatet av en alltför liten genpool. Sådana är väl dock svåra att finna..
2007-12-15, 13:17
Medlem
sommarlovs avatar
Jag är nyfiken på Visingsö i Vättern, där gifte sig folk mycket ovilligt med någon utanför de närmaste gårdarna...

För övrigt tycker jag många i Nyköping ser typiskt inavlade ut!
2007-12-15, 13:30
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Tack för all bygde-förslag. Vore roligt med lite bilder för att kunna se resultatet av en alltför liten genpool. Sådana är väl dock svåra att finna..
Norr om Dalälven bor det många banjospelare. http://lastafetah.edu.gellivare.se/t...r/Kollage3.jpg
2007-12-15, 13:44
Medlem
Tjennstroums avatar
Den enda bygd jag har hört här omkring är Klövsjö.
2007-12-15, 17:04
Medlem
thailandstrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabarb
Vinön i Hjälmaren, Närke har jag hört.

Vinön har ju endast cirka 120 bofasta, där det flesta är släkt med varandra. Så mycket talar för att du har rätt.

källa: www.ratsit.se
slagning på postnr, efternamn, vinön
2007-12-15, 17:08
Medlem
thailandstrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Öarna i Göteborgs skärgård lär vara inavelsbygder. Inte så konstigt egentligen, det var säker var svårt att hitta någon i de små populationerna som man inte var släkt med på ett eller annat sätt.

Ja bland annat Donsö, där de flesta gift sig med varandra inom den starka församlingens band är hårt drabbat av ärftliga sjukdomar.
2007-12-15, 18:28
Medlem
ikhs avatar
Innan jag låser tråden, så har ni tills på Söndag på er att presentera bevis för era teser. Dvs, inga bevis ingen tråd eller bevis = levande tråd.

/mod ikh
2007-12-15, 20:00
Medlem
thailandstrolls avatar
Bäste Herr Moderat,

Nedanstående länk beskriver Gauchers sjukdom. Nämns bland annat hur mycket VANLIGARE den är i bygder med liten genpool, Norrbotten, Västerbotten och byn Överkalix. Detta endast ett exempel på "inavel" och denna tråds exsistensberättigande

http://www.morbusgaucher.se/sidor/arftlighet.html
2007-12-15, 20:14
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Innan jag låser tråden, så har ni tills på Söndag på er att presentera bevis för era teser. Dvs, inga bevis ingen tråd eller bevis = levande tråd.

/mod ikh
Det finns faktiskt en sjukdom, akut intermittent porfyri, som är så vanlig i vissa små byar i norra Sverige att den kallas "Swedish porphyria".

http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut...ki/review.html

Symptomen förvärras dessutom av alkoholintag, något som rimmar illa med vissa norrländska traditioner..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in