Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-13, 22:06
  #1
Medlem
Tjena, lirar väldigt mkt gura, band, har spelat i runt 10 år eller så, men iaf, vet ni om man kan tanka ner några låtar med endast bakrundsackord/komp/trummor, att köra solon till?

Alltså ingen sång. jag har datorn och högtalarna precis där jag sitter och spelar så det hade varit roligt. Min musiksmak: METAL och JAZZ. (Vet, det är udda)

Tack på förhand.
Citera
2007-12-13, 22:10
  #2
Medlem
klykans avatar
www.guitarbt.com har ruggigt många backing tracks att välja på
Citera
2007-12-13, 23:14
  #3
Medlem
www.guitarbackingtrack.com/ är en annan variant, en google-sökning funkar ofta rätt fint
Citera
2007-12-13, 23:56
  #4
Medlem
fruus avatar
Ladda ner nån bra Guitar Pro tab från www.ultimate-guitar.com och sätt mute på gitarren
Citera
2007-12-14, 01:47
  #5
Medlem
Curleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle89
Tjena, lirar väldigt mkt gura, band, har spelat i runt 10 år eller så, men iaf, vet ni om man kan tanka ner några låtar med endast bakrundsackord/komp/trummor, att köra solon till?

Alltså ingen sång. jag har datorn och högtalarna precis där jag sitter och spelar så det hade varit roligt. Min musiksmak: METAL och JAZZ. (Vet, det är udda)

Tack på förhand.

Så udda är det inte. Många som går den vägen!

Ett litet tips är Bertil Strandbergs "It's about time". En övningsplatta där ett komp på Trummor, Bas och Piano spelar Jazz och pausar. De spelar flera olika improvisoriska stilar, för det mesta jazz, och drar pauser av varierande längd. Det börjar på 2 takter och går upp till 24(!). Skitbra för att öva både improvisation och "time".
Citera
2007-12-15, 00:32
  #6
Medlem
Miles smiless avatar
Band in a box är ju annars ett rätt hyfsat program om man vill ha komp att öva till snabbt... låter lite enformigt efter ett tag, men funkar absolut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback