• 3
  • 4
2007-12-16, 01:49
Medlem
llduces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpeDiemFC
Rättvisa går att tolka på olika sätt som du säger. Men inte fan är världen rättvis som den ser ut idag? Och den blir inte mer rättvis av att vi i väst skiter i fattiga och endast tänker på oss själv. Och det är just detta med olika löner som skapar den "hets" som gör oss människor till "djur" som endast bryr sig om sig själv.

Hela den moderna samhällssynen som bygger på ständig ekonomisk och teknisk utveckling har lett till att samhället ser ut som det gör idag.
Återigen är det dock svårt att tala om rättvisa när begreppet inte är definierat.
Jag brukar inte använda mig av det överhuvudtaget just eftersom det är så godtyckligt och intetsägande. Jag tycker hela den offentliga diskussionen där alla pratar om rättvisa mellan kön, klasser, individer och länder har gått alldeles för långt utan att ha en stabil grund. Innan man börjar propagera för rättvisa bör man klart och tydligt reda ut två saker. Vad är rättvisa och är det önskvärt?
Citera
2007-12-16, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av llduce
Hela den moderna samhällssynen som bygger på ständig ekonomisk och teknisk utveckling har lett till att samhället ser ut som det gör idag.
Återigen är det dock svårt att tala om rättvisa när begreppet inte är definierat.
Jag brukar inte använda mig av det överhuvudtaget just eftersom det är så godtyckligt och intetsägande. Jag tycker hela den offentliga diskussionen där alla pratar om rättvisa mellan kön, klasser, individer och länder har gått alldeles för långt utan att ha en stabil grund. Innan man börjar propagera för rättvisa bör man klart och tydligt reda ut två saker. Vad är rättvisa och är det önskvärt?

Rättvisa är i detta fall om mänskligarättigheter. Det jag menar är att den "hets" där de svaga sållas bort leder till att folk i världen svälter. Som exempel läste jag idag i tidningen om hur etanol framställdes av slavarbetare i brasilen bara för att vi i väst skulle kunna fortsätta med våran höga livsstandard. En av killarna riskerade sitt liv dagligen, han tjänade en bra månad 2500Kr...Först tror jag vi måste granska vårat eget samhälle för att se hur vi påverkar världen, är det rimligt att en kille ska kunna ha 50K i månadslön i ett samhälle där man tar hänsyn till mänskliga rättigheter?

Håller med om att rättvisa är ett brett begrepp och kan vara svårt att definiera. Har försökt göra så tydlig som möjligt vad jag menar i detta fall. Och om det är önskevärt är väl upp till var och en att bedöma..
Citera
2007-12-16, 17:02
Medlem
Begåvning har ingenting med det att göra. Till en liten del, ja. Men då måste du vara DUM. Och varför skulle en riktigt dum människa ens naturligt kunna vara intresserad av att kunna varenda liten hudcells biståndsprodukt?

Det handlar bara om hårt jävla arbete som med allting annat.
Citera
2007-12-16, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Begåvning har ingenting med det att göra. Till en liten del, ja. Men då måste du vara DUM. Och varför skulle en riktigt dum människa ens naturligt kunna vara intresserad av att kunna varenda liten hudcells biståndsprodukt?

Det handlar bara om hårt jävla arbete som med allting annat.

Hänger inte med. Varför måste man vara dum?

Angående att begåvning har en liten del med det att göra håller jag inte med om. Redan i högstadiet fanns det kompisar som låg så sjukt mycket före pga att de hade lättare för skolan. Jag och en kompis brukade plugga ihop han brukade hjälpa mig och jag bedömmer att vi pluggade lika mycket. Jag fick VG i snitt han fick börja gå till gymnasiet innan för att han var för "bra". Och som du kanske vet behöver man MVG i allt för att komma in på läkarlinjen.
Citera
2009-01-02, 12:46
Medlem
soBres avatar
Om det nu var så att det var lika mycket timlön på alla arbeten skulle det nog finnas en jävla massa Städare eller Gatusopare. Varför ? folk skulle inte bry sig om en bra utbildning då man alltid tjänar lika myclet och ingen skulle vilja gå en 7 årig Högskolelinje när man kan skita i gymnasiet och städa på torg och ändå tjäna lika mycket pengar. Enkel fråga vad skulle du välja gå 10 extra år i skolan för en utbildning eller Sluta efter högstadiet och Leta porr relaterat material på Google? Ganska så säker på att du inte vill gå 10 extra år i skolan
Citera
2009-01-02, 13:23
Bannlyst
Alltså det hela har inget att göra med rättvisa. Det börjas redan i skolåldern; slickar du snällt röv och gör som auktoriteten kräver av dig i allt och är precis som alla andra, d v s ljuger, bedrar, döljer, suger ut, då får du bra betyg och ditt liv är utstakat; du blir journalist, domare, snut, lärare, fina adokaten eller något annat sånt, du gifter dig får banklån - alla dörrar är öppna.

Men vi andra som ifrågasätter ryms inte in...vi skall städa, och tillbedja, deras skit och piss..så är det - så vill dom ha det.
Citera
2009-01-02, 20:41
Medlem
Trottoars avatar
Lönen bestäms väl av ansvarstagandet och ibland intelligensen...Om livet är orättvist är relativt
Citera
2009-01-03, 10:19
Medlem
MrWins avatar
Lönen sätts på en marknad (tillgång och efterfrågan). Tyvärr fungerar inte arbetsmarknaden särskilt effektivt.

Skatte- och bidragssystemet sköter om rättvisan. Hur skatte- och bidragssystemet skall se ut är föremål för en kontinuelig politisk debatt.
Citera
2009-01-03, 13:13
Medlem
Kheperas avatar
Marknaden skall bestämma lönerna. Det enda alternativet är nämligen gevärspipan.
Citera
2009-01-03, 13:50
Medlem
dumburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grosen
Jag håller med. Men varför göra våran situation sämre och ha medlidande för alla människor som har det sämre? Det kommer alltid att finnas personer som har det dåligt och det finns inte mycket att göra åt det. Det bästa du kan göra är att skita i det.

Kanske lite cyniskt

Dit argument är lite som att man inte ska hjälpa en sjättedel av jordens befolkning för att det fortfarande kommer finnas någon som fortsätter att leva i misär...

yay... jag har precis svarat på ett inlägg från 1 år sen...
Citera
2009-01-03, 14:45
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Marknaden skall bestämma lönerna. Det enda alternativet är nämligen gevärspipan.

Precis!
Sedan är det så mycket snack om att löneskillnader är orättvisa. Som att det vore den enda orättvisan i världen.

Vem vet? Den som är fattigare än mig kanske är snyggare än mig. Då vill ja ta del av hans skönhet om han tar del av mina pengar.
Och så vidare...

Sedan så bygger hela tråden på en total okunskap kring ekonomi. Blir någon rikare behöver ingen bli fattigare.
Citera
2009-01-03, 15:49
Medlem
Prometeuss avatar
Det borde väl gå att enas om att det inte finns några orättvisor i handel? Jag vill byta något med dig, du vill byta något med mig, vi byter. Alternativet är att du säger att du minsann ska byta med den andra personen, jag får inte byta. Gevärspipa som sagt.

edit: den knepiga frågan när det gäller äganderätt och moral är inte bytandet, utan det initiala införskaffandet. Arv anser jag är helt okej då det är en frivillig gåva, att dock råka stöta på en resurs i skogen och säga att den är min, det är en knepigare situation.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in