Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-12-12, 23:15
Medlem
trickthemtwices avatar
Jag är HELT ny med mac, kände mig väldigt upprorisk mot Windows eftersom det ofta bråkar med mig och köpte mac i ren protest och på grund av de goda omdömen jag hört. Jag har ett mycket enkelt men ack så pinsamt problem. Hur sparar man bilder från exempelvis facebook, bilddagboken etc. Man högerklickar ju inte direkt.

Tacksam för svar, håna mig inte för mycket
Citera
2007-12-12, 23:18
Medlem
tältpinnes avatar
Jag är ny också, dock med en ett par veckors erfarenhet mer än dig. I systeminställningar bör du ställa in så att du högerklickar genom att lägga två fingrar på styrplattan och klicka. Du kan även scrolla genom att dra två fingrar på plattan.
Citera
2007-12-12, 23:19
Medlem
Du kan trycka in ctrl-knappen också...

Hur ändrar jag storlek på bilderna i iPhoto förresten? Lyckas bara beskära etc , men vill ju bara förminska bilden, någon som vet?
Citera
2007-12-12, 23:29
Medlem
Mackells avatar
Två fingrar på styplattan förutsätter en bärbar med styrplatta.http://www.flashback.org/images/smilies2/tongue.gif

Annars är det kontoll ctrl+klick som gäller numera.
Jo, förr i värden fanns inte detta då var det att hålla ner och dra till skrivbord (det funkar för det mesta idag också!)

Och sedan, varför skull du bli hånad - nej, håna gör man bara sådan som inte vill lära sig något nytt. Fråga på!

Jo, en snabb genomläsning av första tråden "ny på mac" kan ge dig många bra tips - en del sådant som är olika mellan Windows och Mac men också sådant som är speciellt för /bara finns på mac.

Hoppas du ska trivas med dina nya dator

tillägg - ser att en hann emellan när jag satt och väntade på den slöa servern/uppkopplingen
Citera
2007-12-12, 23:35
Medlem
trickthemtwices avatar
Jag har en MacBook, Den senaste(svarta) och Leopard har jag förstått. Jag är ingen dataanalfabet egentligen, jag brukar kunna resonera logiskt, men när jag bytte så har ne del frågetecken uppstått, helt logiskt egentligen men men. Jo det kan vara så ibland att vissa på flashback gillar att vara tuffa bakom datorskärmen vilket kan leda till dålig stämning ibland. Men om det fortsätter på detta vis kommer till och med jag att kunna svara på nybörjarfrågor
Citera
2007-12-12, 23:36
Medlem
Mackells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho
Du kan trycka in ctrl-knappen också...

Hur ändrar jag storlek på bilderna i iPhoto förresten? Lyckas bara beskära etc , men vill ju bara förminska bilden, någon som vet?

Nere vänstra hörnet har du ovanför "Tvinga" - en meny (tvina inte är förval) där kan du välja fasta stolekar eller anpassat och då skiva in storleken
Citera
2007-12-12, 23:41
Medlem
Mackells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickthemtwice
Jag har en MacBook, Den senaste(svarta) och Leopard har jag förstått. Jag är ingen dataanalfabet egentligen, jag brukar kunna resonera logiskt, men när jag bytte så har ne del frågetecken uppstått, helt logiskt egentligen men men. Jo det kan vara så ibland att vissa på flashback gillar att vara tuffa bakom datorskärmen vilket kan leda till dålig stämning ibland. Men om det fortsätter på detta vis kommer till och med jag att kunna svara på nybörjarfrågor

Logik är intressant - men det gäller att komma på första punkten som man sedan drar slutsatser från. Men när man inte gör det .... ja, då frågar man.

Jo, jag har varit inne på några andra avdelningar här på Flashback och ibland verkar tonen mer rå än hjärtlig - fast på macavdelningen har jag nog inte stött på det. Vi är kanske oasen!
Citera
2007-12-13, 02:57
Medlem
iquits avatar
Citat:
Jag är HELT ny med mac, kände mig väldigt upprorisk mot Windows eftersom det ofta bråkar med mig och köpte mac i ren protest och på grund av de goda omdömen jag hört. Jag har ett mycket enkelt men ack så pinsamt problem. Hur sparar man bilder från exempelvis facebook, bilddagboken etc. Man högerklickar ju inte direkt.

Jodå!
bara att högerklicka; antingen med ctrl, extern mus eller 2 fingrar på plattan. (kolla systeminställningar)
Citera
2007-12-13, 03:46
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iquit
Jodå!
bara att högerklicka; antingen med ctrl, extern mus eller 2 fingrar på plattan. (kolla systeminställningar)

Snyggt, du löste det!
Citera
2007-12-13, 05:56
Medlem
Hispers avatar
Citat:

Att läsa manualer är också ett tips!

Att prova drag-and-drop är också ett bra tips, fungerar ofta väldigt bra när man vill spara saker i macvärlden.
Citera
2007-12-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Att läsa manualer är också ett tips!

Att prova drag-and-drop är också ett bra tips, fungerar ofta väldigt bra när man vill spara saker i macvärlden.

ohh, men titta, tror t.o.m jag lärde mig något halvnytt av att läsa detta ^^,
dra o släpp visste jag inte att mac använde så flitigt. vet att visa saker går att göra "dra o släpp" med, men inte bilder, underbart.

tackar o bockar
Citera
2007-12-14, 22:48
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyket
ohh, men titta, tror t.o.m jag lärde mig något halvnytt av att läsa detta ^^,
dra o släpp visste jag inte att mac använde så flitigt. vet att visa saker går att göra "dra o släpp" med, men inte bilder, underbart.

tackar o bockar
Det roliga är att det funkar även på den mörka sidan, men folk där borta högerklickar och bläddar i menyer istället. De små liven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in