2009-06-10, 16:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Aha... och hur går detta ihop med dina påståenden om att man inte behöver ha en hjärna för att vara vid medvetande? Jag kan citera åtskilliga ställen där du påstått detta.

Hur förklarar du multipla personligheter? Vajsing på antennen så den tar in flera själar?

Maneten är ett annat exempel som inte behöver någon geléklump för att vara vid medvetande...

Multipla personligheter?

Personligheter man haft i ens tidigare liv som gör sig gällande!
Citera
2009-06-10, 16:30
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Så det finns en själ i varenda cell?

Förresten, var får själarna sitt medvetande ifrån?

Motsägelse. Det är som att säga "Man kan leva utan att vara vid liv".

Vad menar du med detta?

Yep!

Själen ÄR medvetandet!

Man kan vara medveten, utan att vara medveten om att man är medveten, såsom exempelvis djuren...
Citera
2009-06-10, 16:37
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Yep!
Får man dålig karma för allt liv man tar? Om jag äter en grönsak, får jag dålig karma för att jag dödade grönsakens celler?

Citat:
Själen ÄR medvetandet!
Vad är det som genererar medvetandet/själen?

Hur kan ett medvetande bestå av något?

Citat:
Man kan vara medveten, utan att vara medveten om att man är medveten, såsom exempelvis djuren...
Visst är [andra] djur inte lika intelligenta som människan, men vad får dig att tro att de inte är medvetna om att de är medvetna?
Citera
2009-06-10, 16:45
Medlem
Citat:
Maneten är ett annat exempel som inte behöver någon geléklump för att vara vid medvetande...

Multipla personligheter?

Maneten? Du som har intelligens som en manet....
Citera
2009-06-10, 18:04
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Multipla personligheter?

Även maneter har nervceller som processar information, lille vän.

Och du sa här att om hjärnan skadas påverkas själens förmåga att styra kroppen. Hur går detta ihop med dina tidigare uttalanden om att det inte ens behövs en hjärna för att själ-kropp samarbetet ska funka?

Du tassar runt frågan och slänger smileys som konfetti, men något svar har jag inte fått.
Citera
2009-06-23, 22:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Får man dålig karma för allt liv man tar? Om jag äter en grönsak, får jag dålig karma för att jag dödade grönsakens celler?

Vad är det som genererar medvetandet/själen?

Hur kan ett medvetande bestå av något?

Visst är [andra] djur inte lika intelligenta som människan, men vad får dig att tro att de inte är medvetna om att de är medvetna?

Karma får man på allt!

Att du dödar en morot genom att rycka upp den ur morotslandet kan inte på långa vägar jämföras med det dåliga karma det medför att mörda djur eller människor!

Medvetandet/själen är en evighetsvarelse och består av den medvetna levande andliga energin!

Hade djuren varit medvetna om att de är medvetna, så hade de tagit sig an andliga övningar...
Citera
2009-06-23, 22:58
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Även maneter har nervceller som processar information, lille vän.

Och du sa här att om hjärnan skadas påverkas själens förmåga att styra kroppen. Hur går detta ihop med dina tidigare uttalanden om att det inte ens behövs en hjärna för att själ-kropp samarbetet ska funka?

Du tassar runt frågan och slänger smileys som konfetti, men något svar har jag inte fått.

Det finns tydligen undantag som bekräftar regeln...
Citera
2009-06-23, 23:11
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Karma får man på allt!

Att du dödar en morot genom att rycka upp den ur morotslandet kan inte på långa vägar jämföras med det dåliga karma det medför att mörda djur eller människor!
Självmord då?

Citat:
Medvetandet/själen är en evighetsvarelse och består av den medvetna levande andliga energin!
Medvetandet är medvetet och består av något medvetet? En själ består alltså av två sorters medvetanden?

Förresten, du svarade inte på min fråga: Hur kan ett medvetande bestå av något?
I grunden så är medvetandet... tja, att vara medveten helt enkelt. Man kan vara medveten, och man kan vara medvetslös, men jag förstår inte hur medvetandet skulle kunna bestå av något; hur fan skulle det fungera??

Citat:
Hade djuren varit medvetna om att de är medvetna, så hade de tagit sig an andliga övningar...
Varför?
Citera
2009-08-01, 13:34
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Självmord då?

Ytterst syndfullt!

Mord som mord...

Citat:
Medvetandet är medvetet och består av något medvetet? En själ består alltså av två sorters medvetanden?

Jaget/själen är medveten och är medveten om sitt medvetande, som består av den medvetna levande andliga energin!

Citat:
Förresten, du svarade inte på min fråga: Hur kan ett medvetande bestå av något?
I grunden så är medvetandet... tja, att vara medveten helt enkelt. Man kan vara medveten, och man kan vara medvetslös, men jag förstår inte hur medvetandet skulle kunna bestå av något; hur fan skulle det fungera??

Allting som finns består av något!

Allting som finns är energi!

Således består även medvetandet av energi!
Citera
2009-08-01, 13:45
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ytterst syndfullt!

Mord som mord...
Men om man begår självmord så är det ju bara ett mord (om man inte räknar med kroppens celler som sedan dör efter x tid). Om man däremot fortsätter leva så kommer man ju mörda massor av frukt och grönsaker under resten av sitt liv.
Vilket ger sämst karma?

Citat:
Allting som finns består av något!
Har inte du sagt att "andlig energi" (själen) är icke-fysiskt?

Citat:
Allting som finns är energi!
Materia har energi, men det är bara energi som är energi.

Citat:
Således består även medvetandet av energi!
Energi är rörelse.
Citera
2009-08-09, 16:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Men om man begår självmord så är det ju bara ett mord (om man inte räknar med kroppens celler som sedan dör efter x tid). Om man däremot fortsätter leva så kommer man ju mörda massor av frukt och grönsaker under resten av sitt liv.
Vilket ger sämst karma?

Offrar du frukterna och grönsakerna till Herren, innan du själv avnjuter dem, så får du ingen karma!

Citat:
Har inte du sagt att "andlig energi" (själen) är icke-fysiskt?

Meta-fysiskt!
Citera
2009-08-09, 17:32
Medlem
Citat:
Offrar du frukterna och grönsakerna till Herren, innan du själv avnjuter dem, så får du ingen karma!
Bättre ingen karma än dålig karma, som min mormor brukade säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in