2013-02-22, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Energin i din kropp är bara där för att hålla din hjärna igång. Då energin försvinner dör aktiviteten i din hjärna. Sedan skulle det dock vara intressant ifall man i framtiden lyckades boota om en död hjärna. Att kunna bevara "jaget" då det är endast materiellt.

All neurologisk forskning tyder dock på att jaget endast är en produkt av miljoner års evolution och inte något externt och magiskt. Vi bör känna oss äckligt lyckliga att vi existerar.

Det låter som en vettig förklaring kanske, det är dock inte fastställt hur det ligger till ?

Ja ? men vad händer med energin efter en död person, eftersom hjärnan har elektriska impulser/laddningar och elektricitet är energi

"Energiprincipen, det fysikaliska förhållande att energi inte kan skapas eller förintas utan endast omvandlas mellan olika former."

http://www.youtube.com/watch?v=jCFyJMfziRk ta en titt på denna video; är den äkta tror du ?
Citera
2013-02-22, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeducexXxme
Ja ? men vad händer med energin efter en död person, eftersom hjärnan har elektriska impulser/laddningar och elektricitet är energi

Energi är helt enkelt skillnaden mellan två (kanske flera) fält-effekter, och antar inte alltid en fixerat struktur ... men ändrar sig beroende på situationen. D.v.s. att energi kan ändra sig typ- och strukturmässigt.
Citera
2013-02-22, 16:16
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det låter som en vettig förklaring kanske, det är dock inte fastställt hur det ligger till ?

"Energiprincipen, det fysikaliska förhållande att energi inte kan skapas eller förintas utan endast omvandlas mellan olika former."

http://www.youtube.com/watch?v=jCFyJMfziRk ta en titt på denna video; är den äkta tror du ?

Eh... Ta elektriciteten som går genom en dator och sätt den istället i en glödlampa. Tror du glödlampan kommer kunna utföra beräkningar?
Citera
2013-02-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, vi är jaget.

Men vad består detta "Jag" av?

Exakt, den medvetna levande personliga oföränderliga andliga energin, den eviga andliga gudagnistan i kroppen.

Med tanke på hur lång tråden blivit och du fortfarande frågar dig vad "jaget" består av, så verkar frågan vara väldigt viktig för dig.

Jag tror att vi är överens om att "jaget", dvs vår själ är lokaliserat till hjärnan? Iallafall, teoretiskt sett kan vi byta ut alla kroppsdelar utom hjärnan och ändå behålla vårt "jag", även om det nog känns ganska tungt och onaturligt med en främmande kropp.

Svaret kom där väldigt fort. Man byter inte hjärna, man byter kropp ifall man skulle flytta på en hjärna. Så det tankefelet i första inlägget bör vara utrett.

Jaget är lika med själen såsom de flesta utav oss definierar det. Vad är det som är jaget, jo enligt min mening är det våra tankar.

Håller du med eller är detta helt förkastligt?
Citera
2013-02-22, 18:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Om vi utgår från att anden existerar, Dvs: att vårt psyke överlever den kroppsliga döden. Vad består isåfall anden/själen (detta okroppsliga inneboende väsen i våra fysiska kroppar) av ? självklart vet jag att man inte kan veta men vad är era teorier ?
Jag vet vad den består av, den består av anden/själen. Eller hur? Järn består av järn, trä består av trä, anden/själen består av anden/själen. Fullt logiskt och korrekt induktivt resonemang. Eller hur.
Det fysiska planet kan man sedan koka ner till molekyler-atomer-elektroner-kvarkar-strängar-ren möjlighet och komma fram till att allt är samma sak i grunden och därav sluta sig till att det andliga planet är beskaffat på samma sätt. Om man vill. Anden/själen har olika former i olika väsen, djur och människor, liv i allmänhet, men är i sin innersta grund samma liv. Ett liv, ett universum (för att travestera Hitler ).

Citat:
En annan intressant fråga: hjärnan generar elektriska urladdningar i våra nervceller; och enligt energiprincipen kan varken energi skapas eller försvinna bara omvandlas och ändra form

Den intressanta frågan: vad händer med energierna efter en död ?

Vad tar ljuset vägen när du släcker lampan?
Citera
2013-02-22, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag vet vad den består av, den består av anden/själen. Eller hur? Järn består av järn, trä består av trä, anden/själen består av anden/själen. Fullt logiskt och korrekt induktivt resonemang. Eller hur.
Det fysiska planet kan man sedan koka ner till molekyler-atomer-elektroner-kvarkar-strängar-ren möjlighet och komma fram till att allt är samma sak i grunden och därav sluta sig till att det andliga planet är beskaffat på samma sätt. Om man vill. Anden/själen har olika former i olika väsen, djur och människor, liv i allmänhet, men är i sin innersta grund samma liv. Ett liv, ett universum (för att travestera Hitler ).

Vad tar ljuset vägen när du släcker lampan?

Den ändrar form bara, i vilket vet jag inte inte så insatt mvh
Citera
2013-02-23, 19:46
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Den ändrar form bara, i vilket vet jag inte inte så insatt mvh

Tja, energin i fråga försvinner dels iväg i form av värmestrålning, dels ligger den låst i form av kemisk energi som kommer saprofager till gagn. Kanske inte den form av energiformändring du ville ha, men den är nog mer realistisk.
Citera
2013-03-08, 20:45
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Finns inget personligt i materien? Det är där personligheten/individualiseringen uppträder. Det finns inte två lika människor, inte två lika djur, inte två lika träd eller blommor, inte två lika snöflingor; inte ens två sandkorn som är exakt lika. Men det bakomliggande är samma. Vattnet som bildar snöflingorna är samma men snöflingorna är olika. När de smälter återgår de till vattnet, det opersonliga vattnet. När det gäller den andliga energin citerar jag Nisargadatta maharaj "The consciousness in you and the consciousness in me, apparently two, really
one, seek unity and that is love."

Din envishet när det gäller din ide om en personlig själ visar bara att ditt ego inte alls släppt taget och att du fortfarande identifierar dig med det, ditt ego tror att det är din själ.

I materien?

Jag sa att materien i sig inte är personlig!

Så länge själen inte tagit sin besittning i materien, så är den totalt opersonlig!

Personligheten kommer från själen!
Citera
2013-03-08, 20:47
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Om vi utgår från att anden existerar, Dvs: att vårt psyke överlever den kroppsliga döden. Vad består isåfall anden/själen (detta okroppsliga inneboende väsen i våra fysiska kroppar) av ? självklart vet jag att man inte kan veta men vad är era teorier ?

En annan intressant fråga: hjärnan generar elektriska urladdningar i våra nervceller; och enligt energiprincipen kan varken energi skapas eller försvinna bara omvandlas och ändra form

Den intressanta frågan: vad händer med energierna efter en död ?

Psyket är inte den rena anden, psyket tillhör sinnet, finfysisk materia!

JAGET/ANDEN/SJÄLEN = Den medvetna levande andliga individen, vi som lever i kroppen, det levande subjektet, som upplever och relaterar till de fysiska och psykiska objekten i vår kropp och vår omvärld.

Vi är den evigt medvetna andliga livsgnistan, som är evigt konstant, det är exakt samma Jag i oss nu som när vi var ett litet barn! Det är Jaget/själen som tänker tankarna, känner känslorna och minns minnena!

http://en.wikipedia.org/wiki/Soul

MEDVETANDET = Själens eviga perceptionsförmåga, själens energi. Det är själen som är medveten, och medvetandet genereras givetvis av oss medvetna själar!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medvetandet
http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness

SINNET = (tankar, känslor, vilja, intelligens, personlighet) Temporär finfysisk, psykisk materiell energi, subtilkroppen, astralkroppen, som ständigt förändras! Det är i sinnet som våra tankar och känslor pågår och upplevs!

http://en.wikipedia.org/wiki/Mind
http://en.wikipedia.org/wiki/Subtle_body

KROPPEN = (kött, blod, ben, hjärna) Temporär grovfysisk materiell energi, vårt dödliga jordiska skal, som ständigt förändras! Vart 7:e år har vi bytt ut alla kroppens celler, vilket bevisar att Jaget/själen som upplever barndomen, ungdomen och ålderdomen skiljer sig från kroppen...

Vår verkliga eviga identitet är själen, VI ÄR SJÄLEN, och MEDVETANDET är själens eviga perceptionsförmåga, som genereras av den medvetna själen, medan våra subtila, finfysiska kroppar, SINNET, omger oss själar!

Dessa subtila skikt som omger själen ÖVERLEVER kroppens inklusive hjärnans död och det är subtilkroppen som bär vidare oss själar till nästa existens, nästa kropp, beroende på vårt medvetandetillstånd, vårt karmakonto och våra önskningar vid dödsögonblicket...
Citera
2013-03-08, 20:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
I materien? Jag sa att materien i sig inte är personlig! Så länge själen inte tagit sin besittning i materien, så är den totalt opersonlig! Personligheten kommer från själen!

Vilken 'själ'?
Citera
2013-03-08, 20:52
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Energin i din kropp är bara där för att hålla din hjärna igång. Då energin försvinner dör aktiviteten i din hjärna. Sedan skulle det dock vara intressant ifall man i framtiden lyckades boota om en död hjärna. Att kunna bevara "jaget" då det är endast materiellt.

All neurologisk forskning tyder dock på att jaget endast är en produkt av miljoner års evolution och inte något externt och magiskt. Vi bör känna oss äckligt lyckliga att vi existerar.

Helt fel, jaget är det enda i din kropp som INTE är materiellt!

Medvetandet alstras av jaget/anden/själen, det är själens medvetande som genomsyrar den materiella kroppen och när jaget/själen kilar vidare (reinkarnerar), så finns det inget medvetande kvar i kroppen!

Medvetandet är nämligen jagets/andens/själens eviga perceptionsförmåga!

Jaget externt?

Helt fel, jaget är internt, medan kroppen och knoppen är externt!

Får man inte lära sig nånting i den svenska skolan längre?
Citera
2013-03-08, 20:53
Medlem
4yoonlys avatar
Det jag orkade läsa saknade helt koppling till hjärnan...
Att din själ skrev så mycket text hade jag ingen som helst aning om...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in