2008-08-09, 11:18
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Men frågan är om han kommer att ge det? Jag börjar luta mig åt Snorlyktans idé om att han är ett troll.
I bästa fall ja...!
Citera
2008-08-09, 12:35
Medlem
Kheperas avatar
Av inget kommer inget, det påpekade redan Aquino. Men Mill påpekade förstås senare att samma poäng i så fall måste gälla för Gud. Också Gud måste haft ett ursprung. Om man gör ett undantag för Gud här, så måste man slänga hela "av inget kommer inget"-principen.

Resonemanget är naturligtvis en oändlig regress. "It's turtles all the way down."
Citera
2008-08-09, 13:28
Medlem
Pontus900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Men det står ju klart och tydligt i alla ordböcker att ateisten förnekar existensen av Gud, ateisten tror inte på Guds existens!

Är inte Big Bluff en skapelseberättelse?

Sa jag att jag trodde på "Big bluff" eller? du får sluta anta saker för en dag så kommer du ha fel.

Att universum expanderar förespråkar att universum en gång har varit väldigt litet och därför tror jag på nån slags "big bang" det är iallafall mer bevis än vad du har för det du tror på
Citera
2008-08-09, 14:02
Medlem
Ignorans

Citat:
Just därför som jag inte sätter någon större tilltro till relativ kunskap, utan sätter min tillit till den Absoluta Sanningen, som är sann, oberoende av tid, plats och omständighet...

Ja det är vad du tycker och tror! Jag exempelvis tror inte på någon gud, eller något övernaturligt andligt, alltså tror jag inte att det är en absolut sanning.
Jag har inga problem med vad du tycker eller känner om världen och allt, men då du börjar idiotförklara alla andras åsikter och tankar går det för långt.

Citat:
Ingenting kan uppstå från ingenting, för finns ingenting så kan det ju uppenbart inte uppstå något ur detta ingenting...ingenting i input, ingenting i output!

http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_comes_from_nothing

"Ex nihilo, nihil fit" - Av inget kommer inget

För att något ska kunna skapa sig själv, så måste det existera innan det existerade. Med andra ord så måste det både ha existerat och inte existerat på samma gång...

Men detta bryter mot en av logikens fundamentala principer, nämligen lagen om icke-motsägelse som hävdar att: "Det är omöjligt att utsäga om någonting att det både är och inte är, i samma avseende och på samma gång."

Med andra ord, en sak kan inte ha både egenskap A och egenskap icke-A i samma kontext. Min cykel, exempelvis, kan inte samtidigt vara både svart och icke-svart. På samma sätt kan inte universum både existera och icke-existera på samma gång. Därmed måste vi förkasta den ologiska idén om ett självskapande universum!

Men det är ju det som är hela skönheten med det hela. Jag vet inte om du har läst något alls om Kvantfysik, men med tanke på hur dina inlägg är skrivna så tror jag att du har missat detta fenomen.

Steven Weinberg är en av USA's främsta fysiker inom området cosmologi.
Han har vunnit nobelpris och skrivit ett antal böcker om universums första minuter och skapelsen av allt.
Lyckades snubbla över en artikel om den här teorin, du kan ju läsa den, men jag rekommenderar att du läser hans bok "The first three minutes"
Eller att du helt enkelt läser på lite om ologisk fysik.

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article29150.ece

P.S.
Citat:
Därmed måste vi förkasta den ologiska idén om ett självskapande universum!

Förkasta?? Här förkastas banne mig ingenting. Att förkasta något (ologiskt eller logiskt) leder bara till ignorans och okunnighet.
Skulle alla tänka som du skulle mänskligheten fortfarande vara låst i medeltiden.
Kritiskt tänkande och öppet sinne för saker du i början inte trodde var möjliga leder till bra kunnande och en bra utveckling.
Citera
2008-08-09, 14:11
Medlem
Gud och intet

Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Av inget kommer inget, det påpekade redan Aquino. Men Mill påpekade förstås senare att samma poäng i så fall måste gälla för Gud. Också Gud måste haft ett ursprung. Om man gör ett undantag för Gud här, så måste man slänga hela "av inget kommer inget"-principen.

Resonemanget är naturligtvis en oändlig regress. "It's turtles all the way down."

Jag tror att det "Död o återfödd" styrker på är att Gud är en låst punkt i vår existens. Ungefär som intet. Det är och kommer alltid att vara.
Sen kan man ju fråga sig ifall Gud kanske är ingenting.

Om det är så att universum uppstod från intet så borde ju det göra intet självt till Gud.

Gud är ingenting, och ur ingenting kom universum, världen och livet.
Vilken underbar tankeställning.
Citera
2008-08-09, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetalChef
Jag tror att det "Död o återfödd" styrker på är att Gud är en låst punkt i vår existens. Ungefär som intet. Det är och kommer alltid att vara.
Sen kan man ju fråga sig ifall Gud kanske är ingenting.

Om det är så att universum uppstod från intet så borde ju det göra intet självt till Gud.

Gud är ingenting, och ur ingenting kom universum, världen och livet.
Vilken underbar tankeställning.
Fast, som Sartre visade, även icke-varande (non-being) är beroende av subjekt.
Även icke-varande kan vara en del av en intersubjektivitet.

Till exempel, bristen-på-gud kräver någon slags
ontologi över subjektet-objektet gud till att börja med.
Precis som att man inte kan tänka på något
utan att ha något att tänka på, kan man inte
tänka på något-som-inte-finns utan att
ha något-som-inte-finns att tänka på.
Citera
2008-08-09, 14:26
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalChef
Jag tror att det "Död o återfödd" styrker på är att Gud är en låst punkt i vår existens. Ungefär som intet.
Tja, menar man att Gud är "ungefär som intet", då får jag väl "ungefär" hålla med.
Citera
2008-08-09, 15:39
Medlem
Paradoxer och ologiskt tänkande

Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Tja, menar man att Gud är "ungefär som intet", då får jag väl "ungefär" hålla med.

Jo det är ett ganska svårt påstående egentligen, men jag finner även många liknelser mellan intet och Gud.
Gud är evig och har alltid funnits. Gud berörs inte av tid eller rum osv.
Intet finns inte, men det existerar just för att vi vet att det finns, eller att det helt enkelt inte finns.
Intet är helt enkelt benämningen för avsaknaden av allt.

Men benämningen intet, eller vakuum gör ju även detta oändliga tomrum till något. Det är evigt. Ingenting kommer alltid att finnas och det har alltid funnits.

Men som många teorier förespråkar så är intet ostabilt. Små spöklika delar av materia dyker upp och försvinner hela tiden i ett jämnspel av lånad energi och konstant expandering av tomrum.

Ingenting är aldrig ingenting.
Gud är ingenting men ändå någonting.
Någon som hänger med i mitt tankesätt?
Citera
2008-08-09, 22:23
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Allt liv är besjälat! (tigern lever)

Själen är medveten!

Alltså har tigern medvetande!
Det här är ett skolboksexempel på hur logik kan användas felaktigt..
Citera
2008-08-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Men frågan är om han kommer att ge det? Jag börjar luta mig åt Snorlyktans idé om att han är ett troll.

En mer skrämmande tanke är ju om han inte är ett troll. Då kan man ju undra vilken tankevärld som finns hos denna individ! Suck!
Citera
2008-08-11, 14:46
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
Jordens placering måste ha varit en slump, då herren om han hade funnits hade skapat en till planet på beboeligt avstånd från solen som vi kunde kolonialisera för att lösa de stora problemen med överbefolkning som finns i världen.

Knockout i första ronden, tuffing.
Bevisa att det inte finns liv på andra planeter, som inte vi kan uppfatta med våra fett begränsade sinnen!
Citera
2008-08-11, 14:47
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
Universum är givetvis inte oändligt stort.
Belägg för det, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in