Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Just därför som jag inte sätter någon större tilltro till relativ kunskap, utan sätter min tillit till den Absoluta Sanningen, som är sann, oberoende av tid, plats och omständighet...
Ja det är vad du tycker och tror! Jag exempelvis tror inte på någon gud, eller något övernaturligt andligt, alltså tror jag inte att det är en absolut sanning.
Jag har inga problem med vad du tycker eller känner om världen och allt, men då du börjar idiotförklara alla andras åsikter och tankar går det för långt.
Citat:
Ingenting kan uppstå från ingenting, för finns ingenting så kan det ju uppenbart inte uppstå något ur detta ingenting...ingenting i input, ingenting i output!
http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_comes_from_nothing
"
Ex nihilo, nihil fit" - Av inget kommer inget
För att något ska kunna skapa sig själv, så måste det existera innan det existerade. Med andra ord så måste det både ha existerat och inte existerat på samma gång...
Men detta
bryter mot en av
logikens fundamentala
principer, nämligen lagen om icke-motsägelse som hävdar att: "Det är omöjligt att utsäga om någonting att det både är och inte är, i samma avseende och på samma gång."
Med andra ord, en sak kan inte ha både egenskap A och egenskap icke-A i samma kontext. Min cykel, exempelvis, kan inte samtidigt vara både svart och icke-svart. På samma sätt kan inte universum både existera och icke-existera på samma gång. Därmed måste vi förkasta den ologiska idén om ett självskapande universum!
Men det är ju det som är hela skönheten med det hela. Jag vet inte om du har läst något alls om Kvantfysik, men med tanke på hur dina inlägg är skrivna så tror jag att du har missat detta fenomen.
Steven Weinberg är en av USA's främsta fysiker inom området cosmologi.
Han har vunnit nobelpris och skrivit ett antal böcker om universums första minuter och skapelsen av allt.
Lyckades snubbla över en artikel om den här teorin, du kan ju läsa den, men jag rekommenderar att du läser hans bok "The first three minutes"
Eller att du helt enkelt läser på lite om ologisk fysik.
http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article29150.ece
P.S.
Citat:
Därmed måste vi förkasta den ologiska idén om ett självskapande universum!
Förkasta?? Här förkastas banne mig ingenting. Att förkasta något (ologiskt eller logiskt) leder bara till ignorans och okunnighet.
Skulle alla tänka som du skulle mänskligheten fortfarande vara låst i medeltiden.
Kritiskt tänkande och öppet sinne för saker du i början inte trodde var möjliga leder till bra kunnande och en bra utveckling.