Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Utveckla gärna.
Om du menar övertygelse på att vetenskapen fungerar, så ser jag det snarare som en tillit till att naturen fungerar som våra modeller säger att den ska. Vilket den oftast gör, tack och lov.

Jag har inga bevis, jag är ingen forskare och jag är inte bäst på vetenskap men jag tror starkt på intuition. Jag lyssnar på den så gott jag kan och de gånger jag följt den, har jag haft rätt.
Jag tror att alla har det och man kan kalla det för olika saker, magkänsla, djur-instinkt, wateva.
Det jag menade med min kommentar är att allt som vi här- mänskligheten har byggt upp och utvecklat, vare sig det är the big-bang/vetenskap eller den Gudomliga skapelsen du tror på, så har vi utvecklats en hel del under historiens lopp.
Hela samhället är uppbyggd av övertygelser.
Jag är övertygad om att det som har byggt upp vårat samhälle är religion/kultur. Moralen och etiken som vi dagligen går efter, härstammar från den kristna kyrkan. "Du skall icke och du skall icke och du ska vara och du ska och ska...."
Vi följer en mall, en norm som håller livet ut. Dessa historiska, religiösa och tusen år gamla övertygelse går vi efter automatiskt- mer eller mindre.
Turligt nog har vi fått var sin hjärna och vår fria vilja att gå efter så vi är inte lika instängda i sinnet som förr i världen, kanske vissa men inte jag

.
Så ja övertygelse KAN vara skadligt men det BEHÖVER den inte vara.
Jag känner inte att jag kan utesluta något förrän man har ett motbevis, speciellt i ett "andligt" ämne. Mänskligheten har inte nått toppen av berget och jag tror att vi är mer kapabla än det vi är nu.
Vi har fortfarande en hel del att lära och att åstadkomma. Både vad det gäller vetenskap och religion, oavsett genre.
För många århundrade sedan fanns det en drös av förutsedda teorier och analyser som är bekräftade idag.
Vem vet om mänskligheten skulle inom x-tusen, -hundra elr -tio år få en annan typ av insikt och ett renare medvetande som får oss att se och leva i en mer harmonisk miljö?
Jorden har blivit så pass nedsmutsad av mänskligheten att världen tar ställning till något så enkelt och viktigt som miljöfrågor.
Människor har blivit så självdestruktiva att de börjar tänka om i varje handling.
Folk börjar leva sundare. Jag tror inte att det är tvärtom.
Vi blir helt enkelt mer medvetna om vårat välmående och detta i symbios med en avancerad vetenskap kommer vi få svar på många saker om oss själva och hela vår världsbild kommer att förändras.
Vi kommer att komma närmare vår själ än någonsin.
Så
"Död och Återfödd" kan ha en hel del tänkvärda idéer för oss datanördar bakom skärmen.