2007-12-12, 01:19
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Wikipedia har en felaktig definition av liv.

Om man ndrar tankarna s ndras kemin i hjrnan.

om jag nyper dig s reagerar du. n sen? det r bara en elektrokemisk reaktion i din hjrna.

OT .... hr pratar vi fortfarande om huruvida eld r att anse som liv eller inte.
Citera
2007-12-12, 13:23
Medlem
Som ngra tidigare har ppekat s r vra definitioner av liv bristflliga.

Ett virus r inte levande enligt mnga definitioner.
Inte heller en mulsna lever d den inte kan frka sig.

Frgan r om det r viktigt att definiera liv.
Det handlar ju bara om sjlvuppehllande strningar av den lokala oordningen.
Citera
2007-12-12, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Som ngra tidigare har ppekat s r vra definitioner av liv bristflliga.

Ett virus r inte levande enligt mnga definitioner.
Inte heller en mulsna lever d den inte kan frka sig.

Frgan r om det r viktigt att definiera liv.
Det handlar ju bara om sjlvuppehllande strningar av den lokala oordningen.

Inte bara definitionerna av liv utan ven definitionen av eld. Vad har ni fr definition av det. Rknar ni med det brinnande mnet till elden?...stoft som kanske
snds ut av elden? Eller r det bara lgan som i sin tur bestr av elektromagnetisk strlning?
Citera
2007-12-12, 15:24
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McEvil
Inte bara definitionerna av liv utan ven definitionen av eld. Vad har ni fr definition av det. Rknar ni med det brinnande mnet till elden?...stoft som kanske
snds ut av elden? Eller r det bara lgan som i sin tur bestr av elektromagnetisk strlning?

Elden konsumerar/andas syre och det mne som elden frtr, allts brnslet r i en mnesomsttning att anse som mat, och stoftet/askan r avfring om man s vill..
Citera
2007-12-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McEvil

Hoist by my own petard

Det var en bra frga faktiskt.
Fr mig beror det p i vilket sammanhang.
Men jag tror vi har nog problem med att komma verens om vad som r liv, s vi brjar med det.
Citera
2007-12-19, 20:29
Medlem
rozenfischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Och jag gav dig beviset fr att om man ndrar kemin i hjrnan s ndras tankarna....

det enda du "bevisar" r att det finns en uppenbar koppling mellan hjrnan och vrt medvetande. man kan sga att medvetandet r lnkat till vr hjrna inte att det r uppbyggt av vr hjrna.

du fr grna lgga fram lite forskning som stder det du sger eftersom det skulle innebra grymt mycket fr vetenskapen.

Citat:
Fr att ge dig ett ytterligare bevis s, om du stner av de kemiska processerna i hjrnan s upphr tankarna..

you do the math...

det som hnder r att hjrnaktiviteten upphr, vad som hnder med medvetandet vet vi inte.
Citera
2007-12-19, 21:50
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozenfisch
det enda du "bevisar" r att det finns en uppenbar koppling mellan hjrnan och vrt medvetande. man kan sga att medvetandet r lnkat till vr hjrna inte att det r uppbyggt av vr hjrna.

du fr grna lgga fram lite forskning som stder det du sger eftersom det skulle innebra grymt mycket fr vetenskapen.

det som hnder r att hjrnaktiviteten upphr, vad som hnder med medvetandet vet vi inte.

Vldigt vldigt vldigt OT .... skapa en egen religs trd som tar upp detta trams istllet fr att frpesta trdar som har en naturvetenskaplig frga.
Citera
2007-12-19, 22:08
Medlem
AlienBillys avatar
Fr att nstan citera West-en och Svenska wikipedia, fast med hur jag ser p saken som en summering frn min synpunkt:

ELD:
* Livet frkar sig, vilket kallas reproduktion.
Japps

* Vid reproduktionen frs arvsanlag vidare.
Den nya (frkade) elden brinner precis som sin fregngare, vilket r jvligt typiskt fr just eld, allts ett anlag som frs vidare...

* Livet har frmga att vidareutvecklas.
Vid behov skulle man kanske r ett bttre stt att sga det, vi tex. kan leva (nakna mellan 16 grader C till runt 50 grader C utan att d.. eld kan "leva" frn sin minimum temeratur (vad nu den r) och uppt...

* Ngot som r levande kan reagera p yttre stimuli, se sensibilitet.
Japps, snker man syrenivn eller brnsletillfrseln s falnar elden och kan blossa upp igen genom tillfrsel av det man minskat s lnge temperaturen inte understiger eldens "verlevnads" temperatur.
(mnniskans verlevnads krn temperatur r plus 16 grader C)

* Det som r levande sker fda och har en egen mnesomsttning.
Elden gr dit dr det finns mer brnnsle och syre.
Den andas syre, den ter brnsle (tex. tr) och skiter aska...

Jag har inte bestmt mig fr om jag ska anse att eld r levande eller inte, men om ngon har en NATURVETENSKAPLIG och INTE religs anledning till att eld inte r att anse som levande s skulle det vara vldigt intressant !!
Citera
2007-12-19, 23:57
Medlem
rozenfischs avatar
Citat:
Vldigt vldigt vldigt OT .... skapa en egen religs trd som tar upp detta trams istllet fr att frpesta trdar som har en naturvetenskaplig frga.

du kanske ska sluta snacka massa skit d s behver det inte g OT...idiot...ska du snacka om religist dravel som startar en trd om eld r liv.
Citera
2007-12-20, 00:03
Medlem
AlienBillys avatar
Skulle ngon moderator villja vara snll att ta bort rozenfisch alla inlgg i denna (min) trd och eventuellt varna densamme fr off topic inlgg eller liknande, fr jag vill inte ha snnthr trams i en trd om en seris naturvetenskaplig frga ... (ta ven bort detta inlgg)....

Tack.
Citera
2007-12-20, 00:38
Medlem
Citat:
Fr att nstan citera West-en och Svenska wikipedia, fast med hur jag ser p saken som en summering frn min synpunkt:

ELD:
* Livet frkar sig, vilket kallas reproduktion.
Japps

* Vid reproduktionen frs arvsanlag vidare.
Den nya (frkade) elden brinner precis som sin fregngare, vilket r jvligt typiskt fr just eld, allts ett anlag som frs vidare...

* Livet har frmga att vidareutvecklas.
Vid behov skulle man kanske r ett bttre stt att sga det, vi tex. kan leva (nakna mellan 16 grader C till runt 50 grader C utan att d.. eld kan "leva" frn sin minimum temeratur (vad nu den r) och uppt...

* Ngot som r levande kan reagera p yttre stimuli, se sensibilitet.
Japps, snker man syrenivn eller brnsletillfrseln s falnar elden och kan blossa upp igen genom tillfrsel av det man minskat s lnge temperaturen inte understiger eldens "verlevnads" temperatur.
(mnniskans verlevnads krn temperatur r plus 16 grader C)

* Det som r levande sker fda och har en egen mnesomsttning.
Elden gr dit dr det finns mer brnnsle och syre.
Den andas syre, den ter brnsle (tex. tr) och skiter aska...

Jag har inte bestmt mig fr om jag ska anse att eld r levande eller inte, men om ngon har en NATURVETENSKAPLIG och INTE religs anledning till att eld inte r att anse som levande s skulle det vara vldigt intressant !!

Tja.... dom punkter du inte har citerat frn wikipedia talar emot att eld skulle vara att betrakta som liv.
Svaret r att vi inte har ngon bra definition p liv eftersom flertalet livsformer inte uppfyller vissa krav.
Antingen mste vi gallra i vad vi rknar som livsformer eller skriva om definitionen p liv.
Citera
2007-12-20, 01:20
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Tja.... dom punkter du inte har citerat frn wikipedia talar emot att eld skulle vara att betrakta som liv.
Svaret r att vi inte har ngon bra definition p liv eftersom flertalet livsformer inte uppfyller vissa krav.
Antingen mste vi gallra i vad vi rknar som livsformer eller skriva om definitionen p liv.

Ja, gallring r ndvndig, men frgan stller sig i lget "mste liv vara orgniskt fr att rknas som liv" eller r det en frutfattad mening som vi ftt utifrn de refferenser vi har av vad som r att anse som levande organismer ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in