Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-12-11, 21:37
Medlem
AlienBillys avatar
Den generella defenitionen av liv är vanligtvis att "varelsen" ska ha en ämnesomsättning och föröka sig.

Vi är vana med våra kol baserade livsformer som har DNA, men kan det tänkas att det finns andra former av liv som inte är kol och eller DNA baserade ?

Eld äter syre och bränsle, avger ljus och värme, alltså en ämnesomsättning.
Eld förökar sig dessutom när den sprider sig.

Min fråga är nu inte om eld har ett medvetande utan om man kan säga att eld borde klassas som liv ?
Citera
2007-12-11, 21:46
Bannlyst
Det som är biologiskt är liv. Nej alltså, enligt mig iaf.
Citera
2007-12-11, 21:49
Bannlyst
Angående förökningen så är väl definitionen att den ska ha någon form av arsmassa. Så nej enligt mig med...ganska klart nej till och med

läste lite snabbt och såg inte att du tog upp dna..men jag säger fortfarande nej
Citera
2007-12-11, 21:54
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum
Det som är biologiskt är liv. Nej alltså, enligt mig iaf.

Kisel är väldigt nära kemiskt släkt med kol och används i datorer tex. om det på andra planeter (eller här för den delen) visar sig finnas kisel varelser som alltså inte är biologiska på "vårat vis", som saknar DNA... så är dom inte levande hur dom än säger att dom är det ?
Citera
2007-12-11, 21:55
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McEvil
Angående förökningen så är väl definitionen att den ska ha någon form av arsmassa. Så nej enligt mig med...ganska klart nej till och med

läste lite snabbt och såg inte att du tog upp dna..men jag säger fortfarande nej

arvsmassa ...

Den nya elden spridd av den första lågan är väl inte helt olik sin föregångare...
Citera
2007-12-11, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
arvsmassa ...

Den nya elden spridd av den första lågan är väl inte helt olik sin föregångare...

Nej den är väldigt lik men saken är ju den att eld är inte materia utan snarare elektromagnetisk strålning som sänds ut till följd av en kemisk reaktion i det brinnande materialet.
Citera
2007-12-11, 22:10
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McEvil
Nej den är väldigt lik men saken är ju den att eld är inte materia utan snarare elektromagnetisk strålning som sänds ut till följd av en kemisk reaktion i det brinnande materialet.

alltså elektrokemisk eller ?

Våra egna tankar finns, annars hade vi inte haft det här samtalet, och tankar är rent kemiskt iaf. en elektrokemisk process som är en följd av näringen i vårt bränsle (socker) som bryts ned kemiskt.
(tillsammans med ett gäng andra kemiska processer och signalsubstanser som stimulerar oss på olika vis.)
Citera
2007-12-11, 22:32
Bannlyst
Allt som rör sig måste ha ett medvetande, för att utan ett medvetande finns ingen vilja, och utan en vilja finns ingen vilja att röra sig för att komma nånstans (till icke-rörelsen). Och eftersom allt rör sig är allting levande. Levande är ett annat ord för medvetande. Det finns olika grader av medvetanden, alla är inte lika medvetna.. djur, människor, växter, stenar......
Citera
2007-12-11, 22:34
Medlem
rozenfischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
alltså elektrokemisk eller ?

Våra egna tankar finns, annars hade vi inte haft det här samtalet, och tankar är rent kemiskt iaf. en elektrokemisk process som är en följd av näringen i vårt bränsle (socker) som bryts ned kemiskt.
(tillsammans med ett gäng andra kemiska processer och signalsubstanser som stimulerar oss på olika vis.)

finns inget bevis för att tankar är kemiska processer. vår hjärna är definitivt kopplad till våra tankar/medvetandet men det bevisar ingenting.
Citera
2007-12-11, 22:34
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Allt som rör sig måste ha ett medvetande, för att utan ett medvetande finns ingen vilja, och utan en vilja finns ingen vilja att röra sig för att komma nånstans (till icke-rörelsen).

fakisk rörelse eller relativ rörelse ?
Citera
2007-12-11, 22:37
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozenfisch
finns inget bevis för att tankar är kemiska processer. vår hjärna är definitivt kopplad till våra tankar/medvetandet men det bevisar ingenting.

erhm....
Droger, mediciner (psykofarmika) ?
Dessa ändrar bevisligen kemin i våra hjärnor och lika bevisligen våra tankar.
Citera
2007-12-11, 22:38
Medlem
rozenfischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Allt som rör sig måste ha ett medvetande, för att utan ett medvetande finns ingen vilja, och utan en vilja finns ingen vilja att röra sig för att komma nånstans (till icke-rörelsen). Och eftersom allt rör sig är allting levande. Levande är ett annat ord för medvetande. Det finns olika grader av medvetanden, alla är inte lika medvetna.. djur, människor, växter, stenar......

eeeehhh har en sån där robothund som man köper till barn ett medvetande?jag förstår inte hur du kopplar det till att allt som rör sig måste ha ett medvetande...det är inte på något sätt logiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in