2013-04-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Utan Gud, ingen verklig frid eller lycka:

“God can't give us peace and happiness apart from Himself, because there is no such thing.”

C.S. Lewis

Eller hur?

Trams, jag är lycklig helt utan någon gud. En av sakerna som kan göra mig olycklig är kontakt med hjärtvättade fundamentalister så som dig DoÅ, och konsekvenserna av alla dessa gudars tvång och regler.
En fri människa är en lycklig människa, du är konstant övervakad av en sadistisk diktator som detaljstyr ditt liv. Möjligen kan man glädjas åt att din ignorans och arrogans hindrar dig från att se hur olycklig du egentligen är.
Citera
2013-04-06, 15:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nonsens, det finns gott om möjligheter för lycka etc. utanför teismens sfär. Och det finns gott om elände innanför den.

Snicksnack!

Lyckan kommer inifrån!, inte från materiens värld!
Senast redigerad av Död o återfödd 2013-04-06 kl. 15:47.
Citera
2013-04-06, 15:44
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jag är lycklig helt utan någon Gud. En fri människa är en lycklig människa...

Frågan är om du är fri från dina sinnens diktat...

Att slava under sina materiella sinnen är inte att vara fri...
Senast redigerad av Död o återfödd 2013-04-06 kl. 15:46.
Citera
2013-04-06, 15:57
Medlem
Citat:

Du är slaven DoÅ, jag är en fri människa!
Citera
2013-04-06, 16:25
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Frågan är vad som är inre och yttre. Om jag ägnar mig åt djuriska lustar från min och andras kroppar är det väl mer inre än om jag följer en yttre gud. Anden riktar sig ju mot en yttre gud enligt dig, medan kroppsliga, köttsliga, djuriska lustar är njutningar från vårt inre.

Vem är mest fri: den som följer sitt inre än den som följer en yttre gud.
Citera
2013-04-06, 16:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Snicksnack!

Lyckan kommer inifrån!, inte från materiens värld!

Helt rätt, men det har inte ett piss med någon gud att göra eftersom lyckan kommer inifrån.
Mitt innersta är lycka, bliss, extas, har inget med yttre ting att göra, har inget med mina föreställningar att göra. Gud är en föreställning, ett mentalt koncept, har alltså inget att göra med min lycka. In fact, alla föreställningar är falska och kan inte ge sann tillfredsställelse. Gud är en tanke i huvudet, inget annat.
Citera
2013-04-06, 16:35
Medlem
enazards avatar
Slöseri med bandbredd...
Citera
2013-04-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Helt rätt, men det har inte ett piss med någon gud att göra eftersom lyckan kommer inifrån.
Mitt innersta är lycka, bliss, extas, har inget med yttre ting att göra, har inget med mina föreställningar att göra. Gud är en föreställning, ett mentalt koncept, har alltså inget att göra med min lycka. In fact, alla föreställningar är falska och kan inte ge sann tillfredsställelse. Gud är en tanke i huvudet, inget annat.
All lycka kommer egentligen utifrån. Nikola Tesla bevisade att all energi kommer utifrån. Det är därför vi behöver äta, för att få energi från den yttre världen, för att vi har ingen energi eller lycka automatiskt inuti oss, om det inte har lagts dit tidigare. Om det inte fanns en yttre värld så skulle man inte kunna ha någon lycka, för att lyckan kommer utifrån, från materiella saker.
Citera
2013-04-06, 16:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Frågan är vad som är inre och yttre. Om jag ägnar mig åt djuriska lustar från min och andras kroppar är det väl mer inre än om jag följer en yttre gud. Anden riktar sig ju mot en yttre gud enligt dig, medan kroppsliga, köttsliga, djuriska lustar är njutningar från vårt inre.

Vem är mest fri: den som följer sitt inre än den som följer en yttre gud.

Gud det yttre?

Kan inte bli mer fel!

Materien med våra yttre sinnen är det yttre, Gud och själen är det inre, det andliga!
Citera
2013-04-06, 16:53
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:

Gud ett mentalt koncept?

Då har man inte förstått Gud...
Citera
2013-04-06, 17:05
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
All lycka kommer egentligen utifrån. Nikola Tesla bevisade att all energi kommer utifrån.Det är därför vi behöver äta, för att få energi från den yttre världen, för att vi har ingen energi eller lycka automatiskt inuti oss, om det inte har lagts dit tidigare.

Så den energi vi har inom oss; räknas inte den? Hur skulle vi kunna röra på oss om vi inte hade en inre energi? När du skrattar, njuter, känner sensationer: kommer de inte från insidan?

Citat:
Om det inte fanns en yttre värld så skulle man inte kunna ha någon lycka, för att lyckan kommer utifrån, från materiella saker.

Naturligtvis är det så, i det långa loppet. Men vad är inre och yttre: att följa en yttre gud eller att följa sin innersta vilja? Om det stod en naken brud framför dig och ditt inre kött ville förlusta sig med henne och den yttre guden sa åt dig att det var synd: vad skulle komma mest inifrån: att följa den yttre guden eller ditt inre kött?
Citera
2013-04-06, 17:09
Medlem
adequates avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
All lycka kommer egentligen utifrån. Nikola Tesla bevisade att all energi kommer utifrån. Det är därför vi behöver äta, för att få energi från den yttre världen, för att vi har ingen energi eller lycka automatiskt inuti oss, om det inte har lagts dit tidigare. Om det inte fanns en yttre värld så skulle man inte kunna ha någon lycka, för att lyckan kommer utifrån, från materiella saker.
Inre och yttre är ingen dikotomi, utan de förutsätter varandra. Lycka kommer inte uteslutande från det ena eller det andra, utan uppstår i ett samspel mellan de tu. Precis som alla andra känslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in