2012-04-21, 23:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Tror du på de själv, Strävan att bli en "alfahanne"?

Ja, det existerar narcissistiska drifter. Som vill få dig att tro att du är något "förmer".

Så vill du seriöst bemästra dina drifter måste du även bemästra denna. Kanske den svåraste nöten av de alla...
Citera
2012-04-22, 03:37
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, det existerar narcissistiska drifter. Som vill få dig att tro att du är något "förmer".

Så vill du seriöst bemästra dina drifter måste du även bemästra denna. Kanske den svåraste nöten av de alla...
Vi står över diskussionen om den djuriska alfahannen som människa.
Jag som människa är mer än mina drifter.
Senast redigerad av DenLede 2012-04-22 kl. 03:40.
Citera
2012-04-22, 14:57
Medlem
Börjar gilla den här tråden så fort man hamnar i debat med någon religös människa och vill påvisa hur dumt de flesta religiösa saker dom säger låter hänvisar jag bara hit och dom kommer sen tillbaka och ursäktar att det finns såna dumma religösa människor. Eller så garvar vi bara ihop åt Doå's argument och hur fanatisk han låter. Tror till och med at det finns en Psykologisk term för såna som han

SÅ nu vill jag at DoÅ ska ge mig ett bevis på gud som inte kommer från antaganden med själv formad logik eller information han fått av andra. Inre uppleveser eller and liknande hallunicationer. Utan ett ordentligt obestridligt bevis. detta betyder även att religösa böcker och liknande också ej räknas in som bevis. inte för att det finns mycket kvar att plocka från men han verkar duktig på detta.

ps. ett unvikande svar är lika med admitance of defeat
Citera
2012-04-22, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Jag är mer än mina drifter. Är övertygad att du är det också.

Dine religiösa floskler sägar och betyder ingenting. Man kan lika gärna påstå, att det finns en del av människan, som kallas för 'flipflop', som teologisk kan 'förklaras' med tepotten, som är i omlopp omkring Saturn.

Däremot finns det ett rationellt begrepp, som hetar 'komplexitet med själv-organiserande potential', där observerbara fakta är underlaget (och inte religösa gissninger), och där det är möjligt att forska vidare ang. fenomenet, så vi kan skaffa oss riktig vetande istället för spekulationer.
Citera
2012-04-22, 18:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvir
Eller så garvar vi bara ihop åt Doå's argument och hur fanatisk han låter. Tror till och med at det finns en Psykologisk term för såna som han

Det gör det faktisk, och det är inte så ovanligt. Extrem-fallen kallas för: Ett religions-psykotisk messias-komplex.

(Jag tror dock inte, att Doå är psykotisk, men endast att han har en del messianske fixeringer.)
Citera
2012-04-28, 23:18
Medlem
Finns ingen "något" som skapat universum. Möjligen en "något".
OM det skulle vara så att denna Gud finns så är chansen nog större att denne är en kvinna då det är kvinnor som skapar och föder liv. Inte män.

Vi säger att Gud inte finns eftersom det inte finns några konkreta bevis på att Gud finns. När någon bevisar Guds existens, eller då denne själv gör det, så blir jag kristen. Garanterat. Men det blir ju också knasigt för det är ju inte bara kristna som tror på Gud. Det gör ju även judar å muslimer å ni tre slåss ju alltid om vems gud som är bäst. Aha, å vem har rätt då? Tänk om inte nån av er har rätt å Hinduerna har rätt? Eller någon annan religion? Å varför tror inte ni såfall på dom? Precis av samma anledning tom vi: Ni har inte bevis.
Citera
2012-04-30, 01:48
Medlem
Sweegones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvir
Börjar gilla den här tråden så fort man hamnar i debat med någon religös människa och vill påvisa hur dumt de flesta religiösa saker dom säger låter hänvisar jag bara hit och dom kommer sen tillbaka och ursäktar att det finns såna dumma religösa människor. Eller så garvar vi bara ihop åt Doå's argument och hur fanatisk han låter. Tror till och med at det finns en Psykologisk term för såna som han

SÅ nu vill jag at DoÅ ska ge mig ett bevis på gud som inte kommer från antaganden med själv formad logik eller information han fått av andra. Inre uppleveser eller and liknande hallunicationer. Utan ett ordentligt obestridligt bevis. detta betyder även att religösa böcker och liknande också ej räknas in som bevis. inte för att det finns mycket kvar att plocka från men han verkar duktig på detta.

ps. ett unvikande svar är lika med admitance of defeat

Det du inte verkar förstå är att religiösa tror att gud har skapat världen och jorden för att testa människan, om den kan hitta skatten som är gud, och lyder honom.

Med andra ord, det finns inga bevis som kan få dig att bli troende på 1 min.
Kan som du själv sa inte nämna bibel eller koranen då du från första början inte ens tror på gud, bara dumt att ta upp sådant då..

Du bör därför fundera för dig själv, ibland genomgår man situationer där man förstår meningen och finner gud...
Citera
2012-04-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweegone
Du bör därför fundera för dig själv, ibland genomgår man situationer där man förstår meningen och finner gud...

Gud hittar man i situationer där man INTE förstår meningen och inte kan förklara en händelse på annat vis (man är inskränkt helt enkelt). Där intellektet tar slut tar religionen vid. Hur man kan tro att det skulle finnas en SANNING dold i det vi inte förstår (och framförallt i det vi ALDRIG kommer förstå), kommer jag förmodligen aldrig att begripa. Jag kan inte tänka mig något mer egocentrerat än tanken på att jag skulle inneha alla svar och att dessa svar är Gud.
Citera
2012-05-01, 21:16
Medlem
Sweegones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Gud hittar man i situationer där man INTE förstår meningen och inte kan förklara en händelse på annat vis (man är inskränkt helt enkelt). Där intellektet tar slut tar religionen vid. Hur man kan tro att det skulle finnas en SANNING dold i det vi inte förstår (och framförallt i det vi ALDRIG kommer förstå), kommer jag förmodligen aldrig att begripa. Jag kan inte tänka mig något mer egocentrerat än tanken på att jag skulle inneha alla svar och att dessa svar är Gud.

Men du måste öppna ditt hjärta för honom och ge det en chans att tro på det för att du ska förstå saker och ting..
Du kan inte lära dig Kemi om du enbart tänker på Fysik.

Är du övertygad om att gud inte finns kommer du aldrig förstå..
En klassisk fras man använder när en anhörig dör, "Gud om du nu finns, vart var du när han dog" ?

När jag läser eller hör detta nånstans tänker jag bara ....
Citera
2012-05-01, 21:17
Medlem
Sweegones avatar
En sak till, en del saker är inte menade att du skall förstå, eller andra som du ser svaret på efter flera år..

Gäller att acceptera det!
Citera
2012-05-01, 21:24
Medlem
Citat:
Men du måste öppna ditt hjärta för honom och ge det en chans att tro på det för att du ska förstå saker och ting..
Du kan inte lära dig Kemi om du enbart tänker på Fysik.

Du måste öppna din hjärna för det rationella tänkandet och ge DIG SJÄLV en chans att förstå saker och ting om världen..
Du kan inte lära dig något om verkligheten om du enbart tänker på Gud.
Citera
2012-05-01, 21:27
Medlem
Citat:
En sak till, en del saker är inte menade att du skall förstå, eller andra som du ser svaret på efter flera år..

Gäller att acceptera det!

Om det nu är så är vi nog inte menade att förstå att en del saker inte är menade att vi ska förstå. Det finns gott om bevis för det om vi ACCEPTERAR vår inneboende nyfikenhet och inte låter den hämmas av förklaringar som inkluderar tro på barnsliga superhjältar som kan skapa världar.
Senast redigerad av guttergod 2012-05-01 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in