2012-04-07, 11:19
Medlem
Lunaticxs avatar
Men snälla den enda anledningen till att man inte tror på Gud är att det är fullständigt orationellt att tro på något som aldrig någonsin har get minsta lila bevis på sin existens
Citera
2012-04-07, 11:21
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det framgår inte direkt när du i nästan samtliga inlägg söker efter någon extern bekräftelse på din egen mening. Slappna av och njut av livet istället.

Återigen, det underlättar för mig om du specificerar och inte använder begrepp som "vissa saker".
Det är ju inget svar på din existens.

Jag borde med störta anledning slappna av, men du borde ju omfamna livet mer som det är.
Känner du inte att du upprätthåller en ideologi som du egentligen inte står för?
Citera
2012-04-07, 11:30
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Det är ju inget svar på din existens.

Ingen har något absolut svar på vår existens och det gör det hela mer intressant i mitt tycke.

Citat:
Känner du inte att du upprätthåller en ideologi som du egentligen inte står för?

Nej. Då hade jag ändrat "ideologi".
Citera
2012-04-07, 12:02
Medlem
Citat:
Hur placerar vi in vår meningslöshet i universum menar du?
Att atomer klumpar sig i samman och skapar ett medvetande.

Kan inte du förklara det genom fysik så att vi andra förstår?
Hur vårt medvetande uppstår är faktiskt en ganska intressant fråga, även om det inte är särskilt givande att gå ner på atomnivå. Först och främst så har vi olika receptorer i våra sinnesorgan samt i huden, som alltså vid kontakt med vissa objekt eller kemiska substanser skickar en elektrisk impuls tiill vår hjärna, där intrycket bearbetas och sedan samanställs med andra intryck, för att skapa en "helhetsbild". Exakt hur och varför vår hjärna organiserar dessa intryck för att skapa medvetandet på det sätt den gör har vi dock inga exakta svar på. http://www.news-medical.net/news/2004/06/03/2154.aspx?page=2 är lite intressant läsning om ämnet.
Citera
2012-04-07, 12:55
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Men snälla den enda anledningen till att man inte tror på Gud är att det är fullständigt orationellt att tro på något som aldrig någonsin har get minsta lila bevis på sin existens

Hela skapelsen skvallrar ju om vår Skapares existens!!!

Vem annars än allas vår Allsmäktige Skapare skulle ha haft den nödvändiga IQ:n och kompetensen som krävdes för skapa, designa och konstruera universum med alla dess galaxer, himlakroppar, livsformer och naturlagar?
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-04-07 kl. 13:00.
Citera
2012-04-07, 12:57
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hela skapelsen skvallrar ju om vår Skapares existens!!!

verkligen inte
Citera
2012-04-07, 12:58
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadon
verkligen inte

Har du något mer logiskt och rimligt alternativ, än att det var vår Skapare som skapade skapelsen?

What´s your best shot?
Citera
2012-04-07, 13:05
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Har du något mer logiskt och rimligt alternativ, än att det var vår Skapare som skapade skapelsen?

What´s your best shot?

Naturlig evolution, man måste förstå hur fysik fungerar, naturens lagar. Det finns verkligen ingen plats för en "perfekt" varelse att existera i ett rum utan tid, hur kan något existera utan tid? Samt vem skapade skaparen? Kom han till som en läglig fantasi vilket låter väldigt rimligt.

Samt hur kan en sån "perfekt" skapelse skapa en imperfekt varelse som oss? samt varför skapa ondska och djävulen? samt vilken gud pratar du om?
Citera
2012-04-07, 13:22
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Naturlig evolution, man måste förstå hur fysik fungerar, naturens lagar. Det finns verkligen ingen plats för en "perfekt" varelse att existera i ett rum utan tid, hur kan något existera utan tid? Samt vem skapade skaparen? Kom han till som en läglig fantasi vilket låter väldigt rimligt.

Samt hur kan en sån "perfekt" skapelse skapa en imperfekt varelse som oss? samt varför skapa ondska och djävulen? samt vilken gud pratar du om?
Krishna. Så Satan tror inte DoÅ på. Ondska är ytterst en egenskap hos gudomen. Allt härstammar därifrån då han är allsmäktig. Därför kan inte egenskaper poppa upp utan att han är källan.
Citera
2012-04-07, 13:27
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Krishna. Så Satan tror inte DoÅ på. Ondska är ytterst en egenskap hos gudomen. Allt härstammar därifrån då han är allsmäktig. Därför kan inte egenskaper poppa upp utan att han är källan.

Ah så DoÅ är krishna troende? Hur accepterar de andra gudar?
Citera
2012-04-07, 13:42
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Om inte direkt en tautologi, så väldigt nära. Ungefär som att säga "historia är historia", vilket är ett ganska meningslöst uttryck som inte förklara eller säger något meningsfullt. Men det ser mest ut som att du gör ett retoriskt spel här, ungefär som att säga att "dataprogram behöver en programmerare" eller att "en målning behöver en målare". Men kan det vara så att universum inte är en "skapelse" i den mening som du menar, utan istället resultatet eller konsekvensen utan av en rad fysiska reaktioner? Det är ungefär detta som vetenskap har avslöjat om universum hittills, dvs naturkrafter som arbetar med/mot varandra. Någon kosmisk intelligens förblir osynlig och oskiljbar från en som aldrig existerade till att börja med. Men om jag förstått rätt så tillskriver du en geocentrisk världssyn, och att vi aldrig besökt månen, så jag förstår att rymdteknik och modern vetenskap måste framstå som magi för någon som fortfarande lever kvar i tidig medeltid.
Citera
2012-04-07, 15:25
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ah så DoÅ är krishna troende? Hur accepterar de andra gudar?
Se min signatur. De menar att det bara finns EN Gud men i många olika former (halvgudar etc). Därför är det möjligt att denne uppenbaras på olika sätt i andra kulturer med olika kulturella särdrag i religionen. Målet är att tänka på Gud hela tiden och vara gudshängiven.

Även om den ultimata vägen givetvis är den som presenteras i Bhagavad-gita och Shrimad Bhagavatam (Bhagavata Purana). Det är bättre att följa en religion än ingen alls. Det ger iaf ett steg närmare befrielsen.

Bhagavad-gita 18:66

"Överge alla olika slags religioner och överlåt dig till Mig allena! Jag skall befria dig från syndens alla återverkningar. Frukta ej!"

Ett exempel är att de ser Buddha som en inkarnation (avatar) av Vishnu (Krishna) som hade som syfte att skapa en ny religion och få anhängare för att få folk som avfallit från de vediska lärorna och börjat äta kött och leva omoraliskt att sluta upp med detta. Också i bhagavad-gita står det att Krishna uppenbaras i tider där förfallet är stort för att rädda de som vill bli räddade.

Bhagavad-gita 4:8

"För att befria de fromma och förinta de troslösa, såväl som för att återupprätta de religiösa principerna, framträder Jag tidsålder efter tidsålder."

http://en.wikipedia.org/wiki/Gautama_Buddha_in_Hinduism

Men det här kan DoÅ bättre än mig och kan redogöra mer exakt. Jag kan ha missuppfatat något då jag inte är troende.
Senast redigerad av Golachab 2012-04-07 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in