Citat:
Ursprungligen postat av Abbadon
Ah så DoÅ är krishna troende? Hur accepterar de andra gudar?
Se min signatur. De menar att det bara finns EN Gud men i många olika former (halvgudar etc). Därför är det möjligt att denne uppenbaras på olika sätt i andra kulturer med olika kulturella särdrag i religionen. Målet är att tänka på Gud hela tiden och vara gudshängiven.
Även om den ultimata vägen givetvis är den som presenteras i Bhagavad-gita och Shrimad Bhagavatam (Bhagavata Purana). Det är bättre att följa en religion än ingen alls. Det ger iaf ett steg närmare befrielsen.
Bhagavad-gita 18:66
"Överge alla olika slags religioner och överlåt dig till Mig allena! Jag skall befria dig från syndens alla återverkningar. Frukta ej!"
Ett exempel är att de ser Buddha som en inkarnation (avatar) av Vishnu (Krishna) som hade som syfte att skapa en ny religion och få anhängare för att få folk som avfallit från de vediska lärorna och börjat äta kött och leva omoraliskt att sluta upp med detta. Också i bhagavad-gita står det att Krishna uppenbaras i tider där förfallet är stort för att rädda de som vill bli räddade.
Bhagavad-gita 4:8
"För att befria de fromma och förinta de troslösa, såväl som för att återupprätta de religiösa principerna, framträder Jag tidsålder efter tidsålder."
http://en.wikipedia.org/wiki/Gautama_Buddha_in_Hinduism
Men det här kan DoÅ bättre än mig och kan redogöra mer exakt. Jag kan ha missuppfatat något då jag inte är troende.