2009-08-13, 23:37
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Undrar lite smått var du fått den idén ifrån.

Jag försöker stå "med båda fötterna på jorden", trots allt som händer.
Citera
2009-08-13, 23:41
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Jag försöker stå "med båda fötterna på jorden", trots allt som händer.

Ja, men kom inte dragandes med "andevärlden" a la TV4.

Men jag kan ha överseende, även jag var intresserad av metafysik en gång i tiden. Sedan blev jag äldre
Citera
2009-08-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian

Men jag kan ha överseende, även jag var intresserad av metafysik en gång i tiden. Sedan blev jag äldre

Du fick dig en schläng av Alzheimers?
Citera
2009-08-13, 23:49
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Med tanke på det stora antalet dinosaurier och deras storlek så tycker jag det är lite märkligt att Bibeln "nämner" EN varelse vid namn behemoths. Känns lite klent.

Skrattretande.

I och för sig "bara" från Wikipedia:
"Behemoth (Hebrew בהמות, behemot; Arabic بهيموث bahīmūth, or بهموت bahamūt), pronounced /bɨˈhiməθ/, is a biblical creature mentioned in the Book of Job, 40:15-24. The word is most likely a plural form of בהמה (bəhēmāh),"
Citera
2009-08-13, 23:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Du fick dig en schläng av Alzheimers?

Eh, nej av ålderns vishet.

Eventuell Alzheimers lär nog dröja.
Citera
2009-08-13, 23:51
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:

Jag försöker uttrycka mig lite vettigare än så, men ibland har jag inget, inte ens från Den Heliga Skrift Bibeln, som "bekräftar" så att säga.
Citera
2009-08-14, 00:14
Medlem
Randomdude34s avatar
Gud var helt enkelt en ursäkt för vetenskapliga fenomen innan vi hade kunskap om hur det egentligen gick till. Det var ett sätt att behålla makt över folket. Tyvärr så är människan skapad att tro för den vill ha hopp, nån att vända sig till med problem. Bara genom att kalla ateister barnsliga visar du att du knappast kan föra en vettig diskussion. Du menar även att gud har lyckats skapat ett så komplext system som kroppen. Varför skulle han ens göra sig besväret när han har skapat universum, han borde ju enkelt ha kunnat gjort på nåt annat sätt så kroppen funkar ändå. Varför lever vi inte bara andligt?
Citera
2009-08-14, 00:19
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonj
Är kärlek ett bevis på att gud finns?
njet
Citera
2009-08-14, 00:25
Medlem
Får jag fråga alla er som tror på Gud.

Varför missionerar ni egentligen? Ni säger ju att man enbart kan upptäcka gud själv men samtidigt springer ni runt och berättar för folk att gud finns. Är inte det ganska motsägande i sig? Och har även i historien använt våld för att tvinga folk till gudatro.

I sverige är ni en minoritet. Jag respekterar verkligen att ni tycker och känner annorlunda jämfört med mig det gör jag.
Citera
2009-08-14, 03:46
Medlem
Citat:
Bara ett förtydligande; vi har tämligen "hårda" bevis för evolutionens existens.

Sedan gäller givetvis nollhypotesen inom vetenskap när det gäller strikt teoretiska entiteter (såsom den rosa elefanten, jahve, allah eller smurfarna).
Dessa "bevis" är bara efterhandskonstruktioner. Om det är sådan instrumentalistisk verifikationism vi ska gå efter så är bibeln, speciellt guds tio budord, ett bevis för guds existens.
Citera
2009-08-14, 04:16
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Dessa "bevis" är bara efterhandskonstruktioner.
Du menar alltså att Darwin först kom på evolutionsteorin och sedan reste runt på MS Beagle för att leta efterhandskonstruktioner? Inte så att observationerna han gjorde på Beagle fick honom att komma fram till evolutionsteorin?

Vissa människor begriper verkligen inte vetenskap...
Citera
2009-08-14, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Du menar alltså att Darwin först kom på evolutionsteorin och sedan reste runt på MS Beagle för att leta efterhandskonstruktioner? Inte så att observationerna han gjorde på Beagle fick honom att komma fram till evolutionsteorin?

Vissa människor begriper verkligen inte vetenskap...
Darwin presenterade något som han kallade "naturligt urval", vilket inte bör förväxlas med evolutionsteori. Det är i och för sig kanske inte relevant för din poäng här, men i vilket fall så var inte Darwin ensam om att tänka i dom här banorna. Det vore väldigt lustigt om en fågelskådare skulle få stå som anfader till en av dom viktigare biologiska teorierna bara utefter ett eureka-moment.

Observationer är färgade av teori, eller tolkning om man så vill. I fallet med symbolen för ett paradigmskifte, Darwin, så har vi till exempel det faktum att han utgick mycket utefter Linnéansk kategorisering. Det är inget konstigt att det skulle vara på det sättet. Det är norm snarare än undantag. Och är man inte medveten om det, så "begriper man verkligen inte vetenskap".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in