Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jag tror nog inte på att han aktivt sökte upp offret. Jag kan föreställa mig att han studerar på universitetet och således hade skäl att vara där. Det är ju massor med människor i omlopp därute. Både sådana som arbetar eller läser där men även andra som inte ha några bara anledningar till att hänga där. Det händer då och då att vi har paranoida studenter och att någon av dessaskulle beväpna sig med en kniv under en period då paranoian förstärkts extra av exempelvis narkotika finner jag inte helt osannolikt. Jag tror att det rör sig om en sådan person och att just valet av offer var en slump eller ett infall. Offret fick ta rollen av något som förövaren hyste agg/rädsla inför och råkade helt enkelt vara på fel plats vid fel tillfälle. Överfallet verkar spegla ungefär samma rationalitet som exempelvis Anna Lindh-mordet. Som tidigare påpekats så hoppas jag dock att det finns någon form av förklaring.
Lite offtopic, men jag måste bara inflika att Anna Lindh verkligen inte blev mördad helt slumpvis. Mihajlovic hysste ju agg mot henne pga Nato-bombningarna mot Serbien och följde efter, väntade in henne osv.
Jag tror inte mordet på Deniz är nån slump heller, det finns (nästan) alltid ett motiv.
mvh AC