Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jag tror nog inte på att han aktivt sökte upp offret. Jag kan föreställa mig att han studerar på universitetet och således hade skäl att vara där. Det är ju massor med människor i omlopp därute. Både sådana som arbetar eller läser där men även andra som inte ha några bara anledningar till att hänga där. Det händer då och då att vi har paranoida studenter och att någon av dessaskulle beväpna sig med en kniv under en period då paranoian förstärkts extra av exempelvis narkotika finner jag inte helt osannolikt. Jag tror att det rör sig om en sådan person och att just valet av offer var en slump eller ett infall. Offret fick ta rollen av något som förövaren hyste agg/rädsla inför och råkade helt enkelt vara på fel plats vid fel tillfälle. Överfallet verkar spegla ungefär samma rationalitet som exempelvis Anna Lindh-mordet. Som tidigare påpekats så hoppas jag dock att det finns någon form av förklaring.
Alltid intressant att ställa upp hypoteser, känns ju dessutom naturligt efter ett dåd i akademisk miljö. Kan mycket väl vara som du säger. Han har dock skrivit om assyriernas/ syrianernas utsatthet och beskrivit sitt folks utsatthet i termer av "diskriminering, påtvingad migration och folkmord", och det är som bekant inte så populärt i alla kretsar.
Så utan att i onödan hävda någon konspirationsteori tycker jag att en annan rimlig hypotes är att han hamnat i en diskussion om skuld och historiskt ansvar som spårat ur och där den andre, tillhörig en annan etnisk och religiös grupp, känt sig mer kränkt än vad som för stunden var kontrollerbart och gett svar på tal med kroksa.. kniven.
Båda förklaringarna är dock rimliga, och i Anna Lindhmordet var det ju ingen slump att just hon blev offret; åsynen av just henne väckte ju aggressiviteten hos mördaren.
Konsekvenserna skulle ju bli mycket svårare att hantera om det visar sig att det fanns inslag av hat mot en folkgrupp, så låt oss hoppas det var en klockren dåre eller pundare.