2007-12-12, 17:06
Medlem
Jag tror, och hoppas, verkligen inte att det har några rasistiska förtecken.
Citera
2007-12-12, 17:06
Medlem
Kuggarns avatar
Ny info sedan lt kontaktats av universitetsledningen:
www.lt.se

Nu uppges han vara hjärndöd men liggandes i respirator som sannolikt kommer att stängas av efter beslut av anhöriga.

Usch!
Citera
2007-12-12, 17:07
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Hoppas att han överlever och att de får fast idioten.

Om han är hjärndöd så är han i praktiken redan död.
Citera
2007-12-12, 17:09
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Om han är hjärndöd så är han i praktiken redan död.

Jo, jag inser det.
Citera
2007-12-12, 17:12
Medlem
Citat:
Det verkar som om anfallet kom bakifrån vilket kan tyda på att det inte finns någon koppling mellan offer och förövare. Säker kan man ju aldrig vara dock. Baserat på vad offret var för en person så finner många kollegor att det troligaste är att det handlar om ett vansinnesdåd. Att det rör sig om en påtänd dåre med rasistiska motiv som helt enkelt råkade stöta på offret och bestämde sig för att hugga honom. På något sätt så hoppas man ändå att det finns personliga motiv bakom (hur rubbade de än må vara). Tanken på att det stryker runt dårar och hugger ner kollegor på arbetsplatsen är ju allt annat än upplyftande...

Njae, låter långsökt. Alltså en dåre som vill döda godtyckligt (med eller utan rasistiska motiv) söker inte upp sitt offer på ett kontor/sal inne i en byggnad. Nej, jag tror inte på den.
Det måste finnas en koppling, lösningen finns sannolikt i offrets liv.

Mycket tråkigt hur som helst, skickar en tanke till de anhöriga.

mvh AC
Citera
2007-12-12, 17:27
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Njae, låter långsökt. Alltså en dåre som vill döda godtyckligt (med eller utan rasistiska motiv) söker inte upp sitt offer på ett kontor/sal inne i en byggnad. Nej, jag tror inte på den.
Det måste finnas en koppling, lösningen finns sannolikt i offrets liv.

Mycket tråkigt hur som helst, skickar en tanke till de anhöriga.

mvh AC

Jag tror nog inte på att han aktivt sökte upp offret. Jag kan föreställa mig att han studerar på universitetet och således hade skäl att vara där. Det är ju massor med människor i omlopp därute. Både sådana som arbetar eller läser där men även andra som inte ha några bara anledningar till att hänga där. Det händer då och då att vi har paranoida studenter och att någon av dessaskulle beväpna sig med en kniv under en period då paranoian förstärkts extra av exempelvis narkotika finner jag inte helt osannolikt. Jag tror att det rör sig om en sådan person och att just valet av offer var en slump eller ett infall. Offret fick ta rollen av något som förövaren hyste agg/rädsla inför och råkade helt enkelt vara på fel plats vid fel tillfälle. Överfallet verkar spegla ungefär samma rationalitet som exempelvis Anna Lindh-mordet. Som tidigare påpekats så hoppas jag dock att det finns någon form av förklaring.
Citera
2007-12-12, 17:37
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ny info sedan lt kontaktats av universitetsledningen:
www.lt.se

Nu uppges han vara hjärndöd men liggandes i respirator som sannolikt kommer att stängas av efter beslut av anhöriga.

Usch!

Enligt denna artikel så är utgången oviss.
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1260796
Citera
2007-12-12, 17:39
Medlem
Mer genuint trevlig, ödmjuk, kunnig och bland studenter omtyckt person är svår att finna.

Så fruktansvärt tragiskt.

Mina tankar går till familjen.

Citera
2007-12-12, 18:02
Medlem
Hjalmars avatar
Citat:
Jag tror nog inte på att han aktivt sökte upp offret. Jag kan föreställa mig att han studerar på universitetet och således hade skäl att vara där. Det är ju massor med människor i omlopp därute. Både sådana som arbetar eller läser där men även andra som inte ha några bara anledningar till att hänga där. Det händer då och då att vi har paranoida studenter och att någon av dessaskulle beväpna sig med en kniv under en period då paranoian förstärkts extra av exempelvis narkotika finner jag inte helt osannolikt. Jag tror att det rör sig om en sådan person och att just valet av offer var en slump eller ett infall. Offret fick ta rollen av något som förövaren hyste agg/rädsla inför och råkade helt enkelt vara på fel plats vid fel tillfälle. Överfallet verkar spegla ungefär samma rationalitet som exempelvis Anna Lindh-mordet. Som tidigare påpekats så hoppas jag dock att det finns någon form av förklaring.

Alltid intressant att ställa upp hypoteser, känns ju dessutom naturligt efter ett dåd i akademisk miljö. Kan mycket väl vara som du säger. Han har dock skrivit om assyriernas/ syrianernas utsatthet och beskrivit sitt folks utsatthet i termer av "diskriminering, påtvingad migration och folkmord", och det är som bekant inte så populärt i alla kretsar.

Så utan att i onödan hävda någon konspirationsteori tycker jag att en annan rimlig hypotes är att han hamnat i en diskussion om skuld och historiskt ansvar som spårat ur och där den andre, tillhörig en annan etnisk och religiös grupp, känt sig mer kränkt än vad som för stunden var kontrollerbart och gett svar på tal med kroksa.. kniven.

Båda förklaringarna är dock rimliga, och i Anna Lindhmordet var det ju ingen slump att just hon blev offret; åsynen av just henne väckte ju aggressiviteten hos mördaren.

Konsekvenserna skulle ju bli mycket svårare att hantera om det visar sig att det fanns inslag av hat mot en folkgrupp, så låt oss hoppas det var en klockren dåre eller pundare.
Citera
2007-12-12, 18:17
Medlem
jetsetwillys avatar
Det var alltså inte vem som helst som mördades:

"Sociologen Fuat Deniz är ett välkänt namn bland många assyrier/syrianer både i Sverige och internationellt. År 1999 kom hans avhandling om den egna folkgruppens invandring till Sverige, "En minoritets odyssé". Deniz har också anlitats som föreläsare utanför universitetet genom åren."

Det verkar inte som något vansinnesdåd. Mördaren var antagligen emot Deniz politiska åsikter. Sedan om mordet var planerat eller ej kan man ju spekulera i. Om man vill mörda någon så finns det antagligen bättre tillfällen än där och då det hände.
Citera
2007-12-12, 18:44
Medlem
sparkfots avatar
Jag tror inte ens mördaren bor i Sverige. Ett politiskt mord där någon eller några ville tysta honom.

Scary..
Citera
2007-12-12, 18:50
Medlem
jetsetwillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkfot
Jag tror inte ens mördaren bor i Sverige. Ett politiskt mord där någon eller några ville tysta honom.

Scary..
Kan vara så. Kan vara någon som är emot en Assyrisk självständighet i Irak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in