Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-29, 05:13
  #841
Medlem
Tack för alla svar. Och ursäkta att jag inte återkopplat.

En av anledningarna till att allt blev tokigt var att jag bor på annan ort, och ffonus fick medla mellan orterna.

Ytterligare en tänkbar anledning är att min dåvarande godeman som skulle hjälpa mig styra upp allt , inte skötte sin sak ordentligt.
Jag var dock givetvis med på alla möten, men inte med i all telefonkontakt mellan byråerna .
Och jag uttryckte från dag 1 att jag ville se henne. !

Det tog nästan 2 månader innan vi hade begravningen , varför minns jag faktiskt inte 😳 men minns att vi passerade 1 månads-regeln med råge..

De är ju 3 år som nu, snart 4.. Tiden går fort. !

Jag kommer nog alltid va bitter över det där, mest för att det är för sent att göra något åt det nu.

Men era svar har ändå gett mig lite ro, ro i att jag hade rätt. Rätt i att jag borde ha fått se henne.

I botten är det förmodligen en komunikationsmiss som herr fonus inte ville ta ansvar för, (fast då va hon ännu inte begraven.. )
Och han vände taggarna mot mig istället för att erkänna ett brutalt misstag. Han lyckades ju, få mig att tro att jag va korkad som inte förstod bättre.. Tills nu då.

Så tack för era svar! Det känns bättre att veta att jag hade rätt , insjukna ögon hade jag räknat med, mycket värre tillomed. Jag behövde se att hon va död. De går ju knappt att förklara varför man vill se någon död, speciellt om man älskar personen. . men för att bearbeta är det ibland viktigt. Det är ju fakta.

Hoppas dock jag slipper ha med fonus o göra i framtiden.

Tack igen. Tack.
Citera
2016-08-29, 05:16
  #842
Medlem
* vet inte om jag skrev de men hon hade enligt protokollet som jag begärde ut 1 liter blod i bukhålan. Led av blodbrist (anemi) oxå sen innan (tyckte 1 liter lät lite?) och hon hittades liggandes på soffan framför tvn. Hoppas det fick fort.
Citera
2017-03-11, 01:02
  #843
Medlem
Ghottis avatar
Var exakt skall man hålla mellan bröstvårtan och bröstbenet om man skall skjuta sig i hjärtat ? Förklara så noggrant som möjligt.
Spelar det någon roll om man använder kula klass 1 eller hagel 12/70 ?

Är det ofta ni/du får in självmordsfall som skjutit sig ? Vanligast stället som man skjuter sig på ?
Citera
2017-03-19, 10:51
  #844
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghotti
Var exakt skall man hålla mellan bröstvårtan och bröstbenet om man skall skjuta sig i hjärtat ? Förklara så noggrant som möjligt.
Spelar det någon roll om man använder kula klass 1 eller hagel 12/70 ?

Är det ofta ni/du får in självmordsfall som skjutit sig ? Vanligast stället som man skjuter sig på ?
Behöver du prata med någon?
Citera
2017-05-01, 03:17
  #845
Medlem
Så himla bra tråd, skönt att höra vettiga och etiska svar på frågor.
Jag läser medicin och ska på obduktion/obducera nästa termin och är lite nervös på hur man kommer att reagera på bl.a. Lukt. Har ni några tips? Vad kan man förvänta sig? Man vill ju inte va den som börjar må dåligt 😳
Citera
2017-05-01, 07:30
  #846
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrofs
Så himla bra tråd, skönt att höra vettiga och etiska svar på frågor.
Jag läser medicin och ska på obduktion/obducera nästa termin och är lite nervös på hur man kommer att reagera på bl.a. Lukt. Har ni några tips? Vad kan man förvänta sig? Man vill ju inte va den som börjar må dåligt 😳

Då ska du vara på patologen. Lukten brukar du glömma efter ett tag, vissa sjukdomar kan dock ge en speciell doft på en person. Lukten av cancer i levern har etsat sig in i min skalle.

Förväntning... antingen får ni se obduktionen från start till mål, eller så kommer ni få komma in till en redan öppnad kropp. (Jag föredrog alternativ 1 då jag såg min första obduktion, för då kunde man sakta men säkert vänja sig vid synen och lukten, men man får ju inte välja som student tyvärr)

Organen kommer visas upp då dom dissekeras av patologen.

Ät bra innan. Rör på så du håller igång cirkulationen och kom ihåg att andas. Känner du att det är obehagligt så tar du bara tre djupa andetag för att få syre.

Kommer gå bara prima detta. Och var glad att du får chansen att se en obduktion. Jag är glad att jag gjorde det för 13 år sedan.
Citera
2017-05-01, 07:33
  #847
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortunae
Nu vet jag inte om det har varit med i tråden men säkerligen, eftersom jag e lite lat sådär så tänkte jag fråga eftersom jag sökt mig fördärvad på Google.
Har sett 2 döda människor själv, båda i olyckor.
Ensam blev strimlad av en båtproppeler och en på mitt jobb som ramlade ned trettio meter i ett hisschakt (efter det blev jag härdad)
Har sett massvis med bilder på förruttnade lik och jag undrar varför vissa har uppsvällda ansikten med ögon och tunga på väg att ploppa ut, samt enormt svullna genitaler?
Varför blir det så? Att magarna sväller som som ballonger förstår jag.
Tacksam för svar

Det är för att det bildas gas när kroppen förruttnar. Så det är väldigt få vätskor inblandade kan jag säga för dom som tror det när det kommer till kroppar som svullnat upp av förruttnelse.
Citera
2017-05-27, 22:32
  #848
Medlem
RadikalFails avatar
Jag tänkte lista lite saker folk tror gällande döda/döden som inte stämmer.

Vi har fluglarver/maggots/likmaskar latent i kroppen.

Fel. Om man ligger i en lägenhet och det inte finns en enda fluga där så kommer inte den avlidne heller få några fluglarver. Det krävs dock en enda fluga i rummet/stället där man ligger som lägger ägg för att man man ska få sk "likmaskar".
Det är annat om man ligger ute i naturen. Då har ju flugor och andra insekter samt djur fritt tillträde till kroppen och då går det ganska fort tills en person bara är skelett.

Maggots/fluglarver/likmaskar kan äta genom ben

Det är vanligt att folk tror detta. Men det kan dom inte, dom lägger gärna ägg i kroppsöppningarna. Exempelvis vid öronen, ögonen, näsan och munnen osv, men dom går bara på mjukdelarna.
Ben håller länge. Det snarare vittrar sönder än "ruttnar". Visst förstörs DNA så det kan bli svårare att identifiera personer som legat länge.

Likmaskar/maggots/fluglarver finns i jorden där man begravs

Fel. Eftersom man begraver en person så långt ner i jorden vid en begravning så finns inga organismer där som "fixar" kroppen då den ligger i kistan. Så det tar ca 25 år för en kropp att ruttna bort. Som ni säkert har sett så är kroppar som är balsamerade med formalin mer svåra att bryta ner.


Det finns säkert nått jag har glömt. Men detta är lite av dom frågor och påståenden jag fått höra genom åren.
Citera
2017-08-17, 15:27
  #849
Medlem
mjukmjukares avatar
Läste en fråga om man alltid kan fastställa dödsorsak vid obduktion?
Svaret är i en absolut majoritet kan man det, men det finns faktiskt undantag där det finns olika möjligheter som kan ha framkallat döden.

Vidare i en juridisk mening kan det vid t.ex. grov misshandel, med dödlig utgång, av flera g.m. i en rättegång ibland inte gå att styrka exakt vilket slag eller spark av vem i en grupp som utdelade det slutgiltigt dödliga våldet. Man kan veta hur många slag, sparkar m.m. mot vilka delar i kroppen men inte bortom allt rimligt tvivel säga exakt vad som släckte livet.
Dessa tillfällen kan vålla bekymmersamma domar trots att g.m. är bundna vid brottet.


´
Citera
2017-08-18, 03:59
  #850
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Läste en fråga om man alltid kan fastställa dödsorsak vid obduktion?
Svaret är i en absolut majoritet kan man det, men det finns faktiskt undantag där det finns olika möjligheter som kan ha framkallat döden.

Vidare i en juridisk mening kan det vid t.ex. grov misshandel, med dödlig utgång, av flera g.m. i en rättegång ibland inte gå att styrka exakt vilket slag eller spark av vem i en grupp som utdelade det slutgiltigt dödliga våldet. Man kan veta hur många slag, sparkar m.m. mot vilka delar i kroppen men inte bortom allt rimligt tvivel säga exakt vad som släckte livet.
Dessa tillfällen kan vålla bekymmersamma domar trots att g.m. är bundna vid brottet.


´

Ibland kan väl även alla prover vara blanka och då brukar man tänka att det är något relaterat till hjärtat som man kanske inte se (en färsk infarkt syns inte alltid)

Din fråga är nog mer ett fall för juridik och inte för obduktionstekniker. För jag kan inget om hur man dömer folk. Så fråga där.
Citera
2017-08-18, 10:39
  #851
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ibland kan väl även alla prover vara blanka och då brukar man tänka att det är något relaterat till hjärtat som man kanske inte se (en färsk infarkt syns inte alltid)

Din fråga är nog mer ett fall för juridik och inte för obduktionstekniker. För jag kan inget om hur man dömer folk. Så fråga där.


Mitt juridiska inlägg var mer ett konstaterande än en fråga då jag är bevandrad i ämnet.

Jag har f.ö. själv varit på Rättsmedicin och hört muntliga utlåtanden från rättsläkare där det har spekulerats i teorier om vad som orsakat döden, men där läkaren har haft en stark uppfattning om svaret men inte helt kunnat utesluta ett alternativ.

´
Citera
2017-08-18, 15:12
  #852
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Mitt juridiska inlägg var mer ett konstaterande än en fråga då jag är bevandrad i ämnet.

Jag har f.ö. själv varit på Rättsmedicin och hört muntliga utlåtanden från rättsläkare där det har spekulerats i teorier om vad som orsakat döden, men där läkaren har haft en stark uppfattning om svaret men inte helt kunnat utesluta ett alternativ.

´

Man kan aldrig vara hundra och särskilt inom rättsmedicin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback