Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-10, 08:44
  #1
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hashberg
Slutligen. Tror du man hade kunnat få se en riktig obduktion? Jag har alltid varit intresserad av det, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga.

Om du pluggar till tex sjuksköterska, undersköterska eller läkare har du möjlighet att få se en obduktion, om du inte läser till detta kanske du känner någon som gör det och då kanske den personen kan fixa så att ni tillsammans kan gå och kolla på en. Då är det bara att du låssas vara tex sjuksköterskestudent liksom din studerande kompis.

Men som privatperson kan man knappast komma och be att få se en obduktion utan då måste man vara student.

Ett annat alternativ kan ju vara att du ringer och säger att du funderar på att börja läsa/jobba som obduktionstekniker men att du vill se om jobbet är något för dig innan du påbörjar en utbildning till det
Citera
2007-12-10, 10:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prosit
Om du pluggar till tex sjuksköterska, undersköterska eller läkare har du möjlighet att få se en obduktion, om du inte läser till detta kanske du känner någon som gör det och då kanske den personen kan fixa så att ni tillsammans kan gå och kolla på en. Då är det bara att du låssas vara tex sjuksköterskestudent liksom din studerande kompis.

Men som privatperson kan man knappast komma och be att få se en obduktion utan då måste man vara student.

Ett annat alternativ kan ju vara att du ringer och säger att du funderar på att börja läsa/jobba som obduktionstekniker men att du vill se om jobbet är något för dig innan du påbörjar en utbildning till det

Det är olika på olika sjukhus, men på dom flesta sjukhus där man har undervisning för under- sjuksköterskestudenter så är dom inte med på hela obduktionen. Oftast så är kroppen övertäckt och man får bara vara med på något som kallas organdemonstration, dvs alla organ är redan urtagna och ligget på dissektionsbordet och man är med när läkaren tittar på organen.

Att ringa och säga att man funderar på att bli obduktionstekniker och vill se om det är något för mig fungerar oftast inte heller. Detta på grund av att obduktionsavdelningar får ganska många sådana samtal, och skulle man låta alla dom få komma så skulle man ha fullt upp hela dagarna. Dessutom så finns det ingen anledning och ta in någon om man inte har behov av att anställa.

Hur blir man då obdtekniker kanske någon undrar? Det finns i dag ingen utbildning, så dom flesta som blir det har jobbat med avlidna på något sätt, och känner oftast någon obdtekniker. Man kanska har jobbat på en begravningsbyrå, vaktmästare på sjukhuset som transporterar dom avlidna, eller på något företag som håller på med polititransporter. Det är en fördel om man har någon forma av medicinsk utbildning ex under- sjuksköterska. Det som är viktigast är att man har rätt förhållningssätt när man jobbar med avlidna, etik och moral. Sedan så går man med en mer erfaren obdtekniker och lär sig yrket.

Så här fungerar det inte på alla obdavdelningar i sverige, men på många.
Citera
2007-12-10, 12:59
  #3
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLE

Hur blir man då obdtekniker kanske någon undrar? Det finns i dag ingen utbildning, så dom flesta som blir det har jobbat med avlidna på något sätt, och känner oftast någon obdtekniker. Man kanska har jobbat på en begravningsbyrå, vaktmästare på sjukhuset som transporterar dom avlidna, eller på något företag som håller på med polititransporter. Det är en fördel om man har någon forma av medicinsk utbildning ex under- sjuksköterska. Det som är viktigast är att man har rätt förhållningssätt när man jobbar med avlidna, etik och moral. Sedan så går man med en mer erfaren obdtekniker och lär sig yrket.

Så här fungerar det inte på alla obdavdelningar i sverige, men på många.

Det fanns en utbildning i södra sverige ett tag, men jag tror den bara gick en eller två gånger. Finns det 100 obduktionstekniker i hela landet? Och antalet sjunker i samma takt som obduktionerna blir färre och sjukhus slås samman.
Det finns inte direkt någon behov av nyrekrytering.

Förhållningssättet är jätteviktigt. Någon som har fel inställning blir omedelbart brännmärkt (ryktet sprids snabbt i så små grupperingar) och kommer aldrig att få arbete oavsett hur fin utbildning han eller hon har.

En sjukvårdsutbildning i grunden är onekligen bra att ha - inte minst när det gäller kunskap om smittor. HIV, hepatit, tbc, Creutzfeldt-Jakob, cancer, infektioner, parasiter... Man får vara beredd att stoppa ner händerna i potentiellt dödliga smitthärdar med den alltid närvarande risken att man skär sig, andas in, får stänk på sig osv.

Här kommer min tveksamhet till bilderna in. Ingen man med minsta vetskap om smittorisker skulle stoppa sin kära kuk i en död kropp.
Jag ställer mig tveksam till att han knullade henne.
Citera
2007-12-10, 13:07
  #4
Medlem
Nu kanske detta är lite OT men kan man avsäga sig rätten att bli obducerad?
Eller är det ett måste om dödsorsaken är oklar?
Citera
2007-12-10, 13:09
  #5
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pascal
Nu kanske detta är lite OT men kan man avsäga sig rätten att bli obducerad?
Eller är det ett måste om dödsorsaken är oklar?

Det är läkaren som bestämmer.
Man ska i största möjliga mån ta hänsyn till den dödes vilja och släktingars vilja, men behövs en obduktion så görs den oavsett vad.
Citera
2007-12-10, 15:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Det är läkaren som bestämmer.
Man ska i största möjliga mån ta hänsyn till den dödes vilja och släktingars vilja, men behövs en obduktion så görs den oavsett vad.

Ett litet förtydligande på det du skrivit Katarsis. (Hoppas det är ok) Det är rätt att man ska i största möjliga mån ta hänsyn till den dödes vilja och släktingars vilja, men behövs en obduktion så görs den oavsett vad. Det som bör tilläggas är att enligt en av socilstyrelsens författningssamlingar (har ej nummret i huvudet) säger att "anhöriga skall informeras om att obduktion kommer att ske".
Om det inte gäller rättmedicinsk obduktion, då kan den ske utan att anhöriga blivit informerade.
Citera
2007-12-10, 16:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Det fanns en utbildning i södra sverige ett tag, men jag tror den bara gick en eller två gånger. Finns det 100 obduktionstekniker i hela landet? Och antalet sjunker i samma takt som obduktionerna blir färre och sjukhus slås samman.
Det finns inte direkt någon behov av nyrekrytering.

Förhållningssättet är jätteviktigt. Någon som har fel inställning blir omedelbart brännmärkt (ryktet sprids snabbt i så små grupperingar) och kommer aldrig att få arbete oavsett hur fin utbildning han eller hon har.

En sjukvårdsutbildning i grunden är onekligen bra att ha - inte minst när det gäller kunskap om smittor. HIV, hepatit, tbc, Creutzfeldt-Jakob, cancer, infektioner, parasiter... Man får vara beredd att stoppa ner händerna i potentiellt dödliga smitthärdar med den alltid närvarande risken att man skär sig, andas in, får stänk på sig osv.

Här kommer min tveksamhet till bilderna in. Ingen man med minsta vetskap om smittorisker skulle stoppa sin kära kuk i en död kropp.
Jag ställer mig tveksam till att han knullade henne.

Den utbildningen som fanns nere i södra sverige gick två gånger och jag tror att 90% av dom som gick den har jobb som tekniker i dag. Vet ej antalet.
Som det ser ut i dag så kommer det inom några år vara behov av tekniker, trots minskat obduktionsantal, för ett stort antal av dom som finns i dag kommer att gå i pension. Det pågår diskusitioner om en eventuell utbildning. Men i dag så är det inget bestämt om hur den skall se ut osv.
Citera
2007-12-10, 18:45
  #8
Medlem
lismer12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Här kommer min tveksamhet till bilderna in. Ingen man med minsta vetskap om smittorisker skulle stoppa sin kära kuk i en död kropp.
Jag ställer mig tveksam till att han knullade henne.
Finns ju rätt stor anledning att tro att texten är överdriven. Varför har han inga bilder på det i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av xob
å fy fan!!

är det verkligen på riktigt?! hur vet ni?

edit: ska det inte vara mycket mer blod? jag såg inget, det var mest "cleant" med tarmar och hela skiten. vill inte klicka och kolla igen.
Nja, när hjärtat inte slår längre lyder blodet endast under gravitationen. Vid obduktionen samlas väl större delen av återstående blod i bukhålan under organen.
Citera
2007-12-10, 22:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lismer12
Finns ju rätt stor anledning att tro att texten är överdriven. Varför har han inga bilder på det i så fall?


Nja, när hjärtat inte slår längre lyder blodet endast under gravitationen. Vid obduktionen samlas väl större delen av återstående blod i bukhålan under organen.

Helt rätt när det gäller gravitationen, dvs att blodet sjunker. Enkelt förklarat kan man säga att det är det som gör att man får så kallade likfläckar, dvs dom röda blodkropparna sjunker och då blir det märken som liknar blåmärken på huden.
Blodet ligger inte under organen i bukhålan, blodet ligger kvar i blodådrorna. I och med att hjärtat inte slår och det inte finns tryck i ådrorna så blir det heller inte så mycket blod under en obduktion som man kanske tror.
Citera
2007-12-11, 01:43
  #10
Medlem
lismer12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLE
Helt rätt när det gäller gravitationen, dvs att blodet sjunker. Enkelt förklarat kan man säga att det är det som gör att man får så kallade likfläckar, dvs dom röda blodkropparna sjunker och då blir det märken som liknar blåmärken på huden.
Blodet ligger inte under organen i bukhålan, blodet ligger kvar i blodådrorna. I och med att hjärtat inte slår och det inte finns tryck i ådrorna så blir det heller inte så mycket blod under en obduktion som man kanske tror.
Jag menade om man skär loss några av organen, exempelvis hjärta, lungor eller lever, att det då rinner ur lite blod som hamnar i bukhålan. Det har jag faktiskt sett på obduktionsfilmer. Fast det kanske snarare skulle heta dissektionsfilmer, för man undersöker väl inte allt så noga att man plockar ur rubbet vid en vanligt obduktion?
Citera
2007-12-11, 08:12
  #11
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lismer12
Jag menade om man skär loss några av organen, exempelvis hjärta, lungor eller lever, att det då rinner ur lite blod som hamnar i bukhålan. Det har jag faktiskt sett på obduktionsfilmer. Fast det kanske snarare skulle heta dissektionsfilmer, för man undersöker väl inte allt så noga att man plockar ur rubbet vid en vanligt obduktion?

Vid en fullständig obduktion, som är den vanligaste, så undersöker man alla inre organ från hjärnan och struphuvudet till ändtarmen och prostatan. Ibland skärs även tungan ut bakvägen från halsen.

Om det är dödsorsaken som efterfrågas kan man låta bli att öppna skallen om man hittar en dödsorsak i kroppen.
Om man misstänker att dödsorsaken sitter i skallen kan man börja där och slippa öppna kroppen om man hittar dödsorsaken i huvudet.

Vid cancer kan man också få använda stämjärn och gummiklubba för att inifrån kroppen dela på ryggraden för att se om där finns cancersvulster.
I sällsynta fall kan man få ta ut hjärnan och ryggmärgen i ett.

Läkaren kan också beställa en partiell obduktion där man bara behöver titta på något eller några organ. Vanligast är då hjärta/lungor eller, om patienten dött i anslutning/strax efter en operation, att man undersöker om läkaren gjort fel eller inte. (Ganska vanligt att operationen blev lyckad men att patienten dog ändå)

När man skär av alla blodkärl samt aortan så hamnar det naturligtvis blod i kroppshålan.
Ibland har patienten även stora mängder vätska i brösthålan eller bukhålan och då använder man en vanlig soppslev och öser med, så att man får en uppfattning om mängden eftersom det ska med i obduktionsprotokollet.
Citera
2007-12-11, 08:23
  #12
Medlem
Katarsiss avatar
Bryter ut den här diskussionen från "nekrofili på riktigt"

Nu finns även JLE här som kan svara på frågor och som har en bredare erfarenhet än jag.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback