2011-05-03, 14:26
Medlem
På Polismuseet har dom en del material om den iskalle psykopaten Rodius, som ju nära nog begick det perfekta mordet. Intressant är att det misstänktes att Rodius en tid också misstänktes för att ha förgiftat Aspelins rika syster Signe. Han visste ju att hennes pengar skulle gå till den vimsige gamle Robert A., som lätt skulle kunna lurat på rubbet. Detta kunde dock inte bevisas.

Rodius satt inne i 14 år. Han fick efter mucken jobb som notarie i en landsortskommun, men de andra på kontoret visste om hans bakgrund. När dom skulle käka tårta en dag gav chefen kniven till Rodius med orden ‘Gör det du, som är så bra på att skära!’
Citera
2011-05-11, 22:59
Medlem
Fick idag reda på att min morfar som hade sin karriär inom Hadnelsbanken faktiskt jobbade ihop med mördaren på notariatavdelningen i början av 50-talet. Lite kuslig historia!
Citera
2011-05-12, 09:07
Moderator
blomvattnares avatar
[kakelugnsmordet] tillagt i rubriken för att underlätta sökbarhet.

/Mod
Citera
2012-01-24, 21:47
Medlem
William Hainess avatar
GW tar upp detta i Veckans brott nu.

Hade hört om det tidigare, men aldrig varit insatt. För övrigt - var "tandläkaren" homosexuell? Känns som "udda" var synonymt med det förr i tiden...
Citera
2012-01-24, 22:29
Medlem
Grill-janne! Usch usch , vilket bisarrt jävla fall men onekligen intressant .
Citera
2012-01-24, 22:31
Medlem
FabiusCunctators avatar
Till sist fick Rodius dela Aspelins öde. Han dog sommaren 2007 och blev kremerad (dock ej i kakelugn), varpå askan jordades i minneslunden på Berthåga kyrkogård i Uppsala. Nedanstående info kommer från www.svenskagravar.se:

Rodius, Erik Vilhelm
Uppsala kyrkliga samfällighet
född: 1911-03-02 avliden: 2007-06-17 gravsatt: 2007-07-26
Berthåga kyrkogård Berthåga kyrkogårds Minneslund
Citera
2012-01-24, 22:59
Medlem
Citat:
Rodius dömdes till livstids straffarbete, vilket så småningom begränsades till fjorton år.

Så jävla Sverige.
Citera
2012-01-24, 23:04
Medlem
Grandiosos avatar
Riktigt kusligt fall det här onekligen. Har sett inslaget i "Veckans brott" och man förfärades
över vilken oerhört iskall psykopat denne Rodius var. Ett fruktansvärt girigt och hjärtlöst
monster - fast det är ju förstås just sånt som kännetecknar en fullfjädrad psykopat - och
fanskapet fick alltså leva ända tills han blev hela 95 år. Ingen rättvisa i den här världen inte...
Säkert inte minsta ånger hos honom under alla åren efteråt.

Tydligen ska han ha skurit huvudet av sitt stackars offer medan han fortfarande var i livet,
och efter uppeldandet av kroppen spolade han ner askan på toaletten, har jag för mig att
jag läst någonstans.

Usch, ja - blotta anblicken av människan sände rysningar genom kroppen; han såg verkligen
jävligt otäck och frånstötande ut.

Rodius skall senare ha bytt namn och flyttat till Östhammar där han bland annat arbetat med
ekonomi på Willy Olssons trafikskola.

Denna uppgift precis uppsnappad i länkade materialet, mot mitten av sidan.

http://masspsykos.net/rikard/nkk.html
Senast redigerad av Grandioso 2012-01-24 kl. 23:18.
Citera
2012-01-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nascor
Så jävla Sverige.

Ja men han blev ofta litet tråkad när han satt inne. När det började bli kallt på Långholmen framåt hösten vara det alltid något snille som sade åt honom:

-Hörru, fan vad kallt det är här inne! Erik! Lägg på en tandläkare till, va?

(Enligt en av mina patienter som satt tillsammans med honom på holmen.)
Citera
2012-01-25, 00:18
Medlem
maccuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrayC
Nån som vet/minns nåt om bankiren som styckade och eldade upp en pensionerad tandläkare i sin våning högst upp å Drottninggatan (huset revs sen) i Sthlm på 60-talet?
Bankiren hade försnillat pengar av tandläkaren...

http://wwwc.aftonbladet.se/download/...ugnsmordet.mp3
Citera
2012-01-25, 00:47
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
GW nämnde ju dessutom att om han hade blånekat till mordet så hade han förmodligen aldrig blivit dömd för det.
Citera
2012-01-25, 01:03
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Riktigt kusligt fall det här onekligen. Har sett inslaget i "Veckans brott" och man förfärades
över vilken oerhört iskall psykopat denne Rodius var. Ett fruktansvärt girigt och hjärtlöst
monster - fast det är ju förstås just sånt som kännetecknar en fullfjädrad psykopat - och
fanskapet fick alltså leva ända tills han blev hela 95 år. Ingen rättvisa i den här världen inte...
Säkert inte minsta ånger hos honom under alla åren efteråt.

Tydligen ska han ha skurit huvudet av sitt stackars offer medan han fortfarande var i livet,
och efter uppeldandet av kroppen spolade han ner askan på toaletten, har jag för mig att
jag läst någonstans.

Usch, ja - blotta anblicken av människan sände rysningar genom kroppen; han såg verkligen
jävligt otäck och frånstötande ut.

Rodius skall senare ha bytt namn och flyttat till Östhammar där han bland annat arbetat med
ekonomi på Willy Olssons trafikskola.

Denna uppgift precis uppsnappad i länkade materialet, mot mitten av sidan.

http://masspsykos.net/rikard/nkk.html

Ta inte i så du spricker
Så jävla "ond" verkade han inte vara, det var ett mord med ekonomiska motiv.
Ett mördande girigt svin ja visst, men rena blodtörstiga monster finns det gott om andra män som lever upp bättre till.
Dessutom var han enligt psyket helt frisk efter han åkte fast.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2012-01-25 kl. 01:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in