2007-12-09, 13:41
Medlem
Vila I Frid,,,,,,,

VILA I FRID FREDRIK J . VI SAKNAR DIG SÅ MYCKET.
HOPPAS SVINET FÅR ETT LÅNGT STRAFF OCH HÅLLER SIG BORTA FRÅN BORLÄNGE EFTERÅT.
KOMMER ATT KOMMA TILL KYRKAN I KVÄLL...OCH TÄNDA FLER LJUS FÖR DIG

VILA I FRID...
VI TÄNKER PÅ DIG.
Citera
2007-12-09, 17:15
Medlem
Lider som fan med offrets familj då jag känner några av hans kusiner.

Det jag har hört om gärningsmannen var att han hette Wiberg i efternamn, de jag känner med det efternamnet och som rör sig i dessa kretsar är ju dock betydligt äldre...

R.I.P Fredrik
Citera
2007-12-09, 18:33
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeYourself
Antingen så försöker du försvara offret eller gärningsmannen genom att motbevisa mina rätt, eller så har jag en kass källa.

Oavsett vad så lyckades du.

Nej det är du som haft en kass källa.

Sjukt som fan. Med tanke på att F försökte gå iväg för att undvika bråk.
Citera
2007-12-09, 20:20
Medlem
P3RK3L3s avatar
Det är ju ett riktigt vidrigt dåd. Just att killarna försökte gå därifrån och inte söka konfrontation...

Men helt allvarligt, varför är just Borlänge så mycket mer våldsamt än andra liknande städer? Folk jag känner från dom krokarna som bor i Stockholm menar att Borlänge är mycket mer våldsamt än t.ex. Stockholm (sett till invånarantalet då).
Citera
2007-12-09, 20:29
Medlem
Intotherainbows avatar
så heter gärningsmannen wikblad eller wiberg?
Citera
2007-12-09, 20:45
Medlem
Sir.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungRbarth
Världens snällaste kille och har aldrig gjort nån en fluga förnär och så händer detta. USCH vilka sjuka människor det lär finnas där ute som gör en sådan sak mot en sån snäll kille.

Inget ont om killen, men offren glorifieras alltid! Alltid är det världens snällaste, gulligaste, rara och underbara människa som mördas. Skrapar man lite på ytan visar det sig att offret var ett svin. Jag säger inte att denna killen var det, men jag blir så förbannat trött på allt sånt snack!
Citera
2007-12-09, 21:16
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.P
Inget ont om killen, men offren glorifieras alltid! Alltid är det världens snällaste, gulligaste, rara och underbara människa som mördas. Skrapar man lite på ytan visar det sig att offret var ett svin. Jag säger inte att denna killen var det, men jag blir så förbannat trött på allt sånt snack!

Eventuellt, men i det här fallet stämmer det att offret var en helt vanlig schysst kille. Han försökte ju t.o.m. gå därifrån. Detta enligt uppgift från en person jag pratat med som känner offret väldigt bra.
Citera
2007-12-09, 23:10
Medlem
Scanlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.P

I det här fallet har du helt fel.
Citera
2007-12-10, 10:34
Medlem
mackapärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Det är ju ett riktigt vidrigt dåd. Just att killarna försökte gå därifrån och inte söka konfrontation...

Men helt allvarligt, varför är just Borlänge så mycket mer våldsamt än andra liknande städer? Folk jag känner från dom krokarna som bor i Stockholm menar att Borlänge är mycket mer våldsamt än t.ex. Stockholm (sett till invånarantalet då).

Har varit värre förut, tycker det har varit ganska lugnt ett tag och då händer det här. Jag kollade brottstatistik från BRÅ och borlänge utmärker sig inte.
Det är en gammal bild. Borlänge hade mest anmälda brott per invånare för 10 år sedan. Så fort det händer något brukar media skriva upp det rätt stort. Det är ju en svår stämpel att tvätta bort, blev ju inte lättare av den här händelsen.
Citera
2007-12-10, 15:50
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackapär
Har varit värre förut, tycker det har varit ganska lugnt ett tag och då händer det här. Jag kollade brottstatistik från BRÅ och borlänge utmärker sig inte.
Det är en gammal bild. Borlänge hade mest anmälda brott per invånare för 10 år sedan. Så fort det händer något brukar media skriva upp det rätt stort. Det är ju en svår stämpel att tvätta bort, blev ju inte lättare av den här händelsen.

Jag har spenderat en del tid i Borlänge och det finns få ställen där jag mer ogärna befinner mig vid krogstängning, än i trakterna kring gågatan som går genom Borlänge. Möjligt att det går i perioder och att det ibland är lugnare, men jag har då aldrig varit med om så otäck stämning som det är där. Ligistgängen håller staden i ett järngrepp och det är rena tillfälligheter vem som blir misshandlad och vem som inte blir det. I utkanterna av stadskärnan är det väldigt poppis med personrån av ensamma hemvandrare.

En värre rövarhåla än Borlänge tror jag inte finns i Sverige.
Citera
2007-12-10, 16:05
Medlem
mackapärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minderbinder
Jag har spenderat en del tid i Borlänge och det finns få ställen där jag mer ogärna befinner mig vid krogstängning, än i trakterna kring gågatan som går genom Borlänge. Möjligt att det går i perioder och att det ibland är lugnare, men jag har då aldrig varit med om så otäck stämning som det är där. Ligistgängen håller staden i ett järngrepp och det är rena tillfälligheter vem som blir misshandlad och vem som inte blir det. I utkanterna av stadskärnan är det väldigt poppis med personrån av ensamma hemvandrare.

En värre rövarhåla en Borlänge tror jag inte finns i Sverige.

Jag är uppväxt här och har valt att flytta tillbaka, har bott här i 2 år nu, bor centralt är ut en del och varken under uppväxtiden eller när man varit hem på besök eller sen jag kommer tillbaka har jag upplevt ngt av vad du säger. Känner ingen som blivit rånad eller misshandlad. Och om det nu är så , varför anmäls inte händelserna? För hade de gjort det hade det ju märks i statistiken. Men jag kanske bara är i rätt åldersgrupp eller har haft tur.
Klart det har blivit ett råare klimat allmänt i sverige pga olika faktorer. Men jag har inte upplevt det värre i Borlänge än på någon av de andra platserna jag bott eller vistats i.
Citera
2007-12-10, 17:53
Medlem
MADEofSTONEs avatar
det fanns väl många tunga narkomaner i borlänge under 70-80-talet. Dessutom var det upptoppat med alla dessa alkoholister som tunga industri-städer och "inflyttnings-städer" har att bjuda på. Mkt av den stora kriminalitet lär väl varit interna pundar/alkis uppgörelser plus den pundarbrottslighet som kommer i dess spår (opel kadett stölder etc).
Under 90-talet härjade väl avkommorna till pundarna/alkisarna, ni vet vilka...
Nu är väl alla väl samtliga ur alla generationer döda, grönsaker eller på semester.
Blge var väl lite av transit-stad för narkotikan som skulle till övriga dalarna, norrland. etc. Dvs det var en stor tillgång på droger i stan. Nu har väl övriga svenska landsbyggds-städer kommit ikapp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in