2008-09-14, 00:35
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Som jag har hört legenden berättas, av en av Martin Hopps gamla kamrater, så dog han inte genom att hänga sig själv i häktet, utan genom en helt vanlig heroinöverdos i det fria.

Enligt samma källa så fick han ärva sin far, en schweizare, och det var då, med alla pengar i sin hand som han började med heroinet (men det var knappast riktigt stora pengar).

Jag minns hans skriftliga alster (lite vagt men dock) från sena barndomen. Minnesintrycket är att han var en god stilist för sina unga år (d.v.s. ca. 20), något lillgammal och duktigt USA-frälst.

Men, som sagt, andraledsuppgifter vad beträffar hans person.

Sven-Gustaf Staake
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2008-09-14 kl. 00:38.
Citera
2008-09-16, 03:09
Medlem
Jag träffade Martin ibörjan av 80-talet mycket i Tyresö. En jäkligt trevlig och ödmjuk kille som aldrig pratade om sina dragracingframgångar. Men vi var båda svaga för droger på den tiden så det förvånar mig inte om han gick över till horse senare!
Shysste kille var det i allafall.
Citera
2009-09-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterKlister
Gick under hela grundskoletiden i samma skola som Martin och samma klass de första två åren. Var hemma hos honom många gånger på Birgerjarlsgatan och såg den omskrivna lågenheten på Ruddammsvägen.

Några anekdåter: Han hade som enda snubbe beatlesfrisyr i första klass. Åkte i framsätet utan bilbälte i mamma Doris amerikanare. Vid konfirmationen hade han en svart t-shirt med en gigantisk röd mun under kåpan. Alla andra hade kostym. Cool men snäll kommer jag ihåg att han var. Vi umgicks mest i låg- och mellanstadiet.

Martins pappa dog tidigt och jag tror att det var tal om någon slags våldsam död (minnet sviker). Hade absolut ingen aning om Doris verksamhet. Kommer ihåg henne som snäll och lite vulgo. Att Martin skulle ha haft en taskig barndom som har påståtts i tråden tror jag faktiskt inte på. Det var i alla fall ingenting som jag såg.

Kommer du ihåg vilket nr på Ruddammsvägen ?
Var det inte i ett hus som Björn Tarras Wahlberg ägde som Doris flikor höll till i ?
Senast redigerad av ascheberg 2009-09-06 kl. 18:54.
Citera
2009-09-06, 21:59
Bannlyst
Ruddammsvägen 4-6. Vet ej vilken port Hopp nyttjade lägenhet i då byggnaden har två portar och är uppdelad i två fastigheter. Gick på ett fritidshem i området och känner till det mycket väl.
Citera
2009-09-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Kommer du ihåg vilket nr på Ruddammsvägen ?
Var det inte i ett hus som Björn Tarras Wahlberg ägde som Doris flikor höll till i ?
Han var ju själv kund hos Doris enligt boken om Doris Hopp. Kanske därför Elisabeth TW skilde sig från honom.
Citera
2009-09-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glennessa
Han var ju själv kund hos Doris enligt boken om Doris Hopp. Kanske därför Elisabeth TW skilde sig från honom.
Dom skilde sig -03, när kom boken ?
Senast redigerad av ascheberg 2009-09-07 kl. 18:54.
Citera
2009-09-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Ruddammsvägen 4-6. Vet ej vilken port Hopp nyttjade lägenhet i då byggnaden har två portar och är uppdelad i två fastigheter. Gick på ett fritidshem i området och känner till det mycket väl.
Tack Supermarine
Jo Björn Tarras W hade ett hus på Lidingö där Doris Hopps flickor bodde.
Citera
2009-09-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Nr 6 var det.
http://www.hitta.se/viewdetailsplace.aspx?streetnumberid=100451569&sho wstreet=true
Citera
2009-09-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRoadster
Han bodde på Birger Jarlsgatan 101...

http://www.hitta.se/viewdetailsplace.aspx?streetnumberid=100393343&sho wstreet=true
Citera
2009-09-13, 14:04
Medlem
Isan-Riders avatar
Martin var en mycket snäll och lugn kille.Doris hade en sommar stuga i Trollbäcken,en sjötomt som låg på Fornuddsv.Som det nämnts tidigare i tråden togs godiset in i bilens cylindrar.När Martin torska vet jag att snuten dök i Dreviken och leta efter tjack.Martin hade nämligen ett dyk certifikat.Vet ej om dom hitta något.Mycket rövare var det som rörde sig där,men dom flesta var som Martin snälla och trevliga.Snuten vet jag när dom skuggade han,hade lite svårt att hänga med,då det gick fort.Martin hade en snöskoter som gick utav helvete,den körde han med i Trollbäcken när det fanns snö.Mycket sena nätter med kort spel har jag haft med Martin.Och Doris var alltid snäll mot oss såg till att vi fick mat.
R.I.P. Martin
Citera
2009-11-02, 22:29
Medlem
Trist historia

Det snackades mycket om Martin i dragracingkretsar. Att han smugglade knark kände alla till, särskilt efter hans fängelsedom.
Det var då som ryktet började gå att hans pappa var den ökände bilhandlaren Leif Skiffer (Mr X).
Om det stämmer vet jag inte, det finns ju folk som har till hobby att snacka.
Det sista jag hörde om Martin var att han ertappats med tio kilo heroin i sin sommarstuga i Tyresö och strax därefter dog av en överdos.
Ni som vill se en av hans tuffaste bilar, FC-n Bifrost kan kolla här:
http://race68.com/martin.htm
Fotografen Hagen Hopp är inte släkt med Martin. Han jobbar numera som fotoansvarig hos polisens tekniker i ett av Stockholmsdistrikten. Däremot blev han uppringd av någon som Martin var skyldig pengar för massor av år sedan, men när personen i fråga insåg att Hagen inte hade med Martin att göra kom inga fler samtal.
Citera
2009-11-19, 15:26
Medlem
Donny-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljmedia
Det snackades mycket om Martin i dragracingkretsar. Att han smugglade knark kände alla till, särskilt efter hans fängelsedom.
Det var då som ryktet började gå att hans pappa var den ökände bilhandlaren Leif Skiffer (Mr X).
Om det stämmer vet jag inte, det finns ju folk som har till hobby att snacka.
Det sista jag hörde om Martin var att han ertappats med tio kilo heroin i sin sommarstuga i Tyresö och strax därefter dog av en överdos.
Ni som vill se en av hans tuffaste bilar, FC-n Bifrost kan kolla här:
http://race68.com/martin.htm
Fotografen Hagen Hopp är inte släkt med Martin. Han jobbar numera som fotoansvarig hos polisens tekniker i ett av Stockholmsdistrikten. Däremot blev han uppringd av någon som Martin var skyldig pengar för massor av år sedan, men när personen i fråga insåg att Hagen inte hade med Martin att göra kom inga fler samtal.

Den där bilen är jävligt stilig! Nostalgi!

Martin var inte son till Mr X vad jag vet, däremot var Martin bra polare med hans son. minns inte vad han heter nu. I o för sig är det kanske teoretiskt möjligt med tanke på att Doris och Mr X var goda vänner, men det låter ändå som jävla pladder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in