Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-07, 18:24
  #61
Medlem
SibirienKalles avatar
Några i tråden har undrat varför Martin kallas Pelle i boken om b-härvan.

Förklaringen är nog att när Martin gick på högstadiet började han umgås mycket med en kille som hette just Pelle.

Medan Martin var en lugn och juste kille kunde Pelle vara direkt farlig.

Pelle och Martin skapade för övrigt Sveriges första(?) klottertaggar och dom blev som ett par: "Pelle och Piller". Martins tagg var för övrigt ett stiliserat piller. Gissar att författaren har känt till allt det här och därför valt att kalla Martin för just "Pelle".

Martin bodde på Birger Jarlsgatan 101. Pelle i 67:a eller 69:an.

Några har undrat om Martin kan ha varit son till Leif Skiffer (Mr X). Jag är nästan bergsäker på att det inte var så. Leif Skiffer hade en son som var lika gammal som Martin. Vi var skolkamrater allihopa så jag borde veta.

Leif Skiffer bodde förresten på Birger Jarlsgatan 95, Några portar från Martin.
Citera
2012-11-18, 09:01
  #62
Medlem
NeverArounds avatar
Hur kommer det sig att denna ligger på heta ämnen?
Citera
2012-11-18, 17:58
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround
Hur kommer det sig att denna ligger på heta ämnen?
En vild gissning är att filmen Call Girl ökat intresset för skandalen där Martin Hopps mamma var huvudperson.
Citera
2013-05-09, 10:48
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zockerconny
Sorry ,men Martin Hopp lämnade jordelivet dan före julafton 1987. Hans mamma, Doris lämnade in den sista oktober 1988. RIP.


Jag var tillsammans med Maritn när han dog. Vi skulle gå in på ett behandlingshem. Jag var där en vecka innan och han skulle komma in på julafton men han hann aldrig. Polisen tog han hos Doris och då hade han heroin på sig och dom visiterade aldrig han innan dom låste in han så han svalde det och dog som det hette av heroin förgiftning.
Det sista brevet jag och fotot av Doris var 1994 så hon dog inte 1988. Hon hade strupcancer dom sista åren och kunde inte äta något alls. Hon som älskade mat, det sista fotot jag har av henne är midsommar afton -94 och då var det inte mycket kvar av henne.
Älskade dom bägge två <3
Citera
2013-10-11, 05:04
  #65
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Vad jag vet så lever faktiskt Martins pappa fortfarande.

Och Martin var ju själv grav missbrukare på slutet. Försökte leka med honom som barn men han orkade inte på slutet och han var alltid snäll och trevlig.

Jupp, han bodde på samma våning som Mamman Doris i dörren brevid på samma adress.

Hmm..minns tyvärr iinte vilken våning dom bodde på.

Han var tyvärr inte hemma så ofta, men djäklar vilken snygg lägenhet han hade.
__________________
Senast redigerad av Saturnuspojken 2013-10-11 kl. 05:08.
Citera
2013-10-12, 18:30
  #66
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Jag minns att Martin hade en svartfärgad mini-bar i sin lägenhet och en barhylla bakom med sprit och vinflaskor, men han använde aldrig lägenheten då han jämnt var på resande fot. Lägenheten var helig på nåt sätt för jag fick aldrig gå omkring i den. Och vad jag fattade det som hette Martins pappa Teddy som fortfarande lever fast under annat namn. Teddys mamma var dotter (tror jag) till Brazil jack och senildement på slutet. Hon var väldigt barnkär minns jag och om jag minns rätt var hon circus-artist i sin ungdom.
__________________
Senast redigerad av Saturnuspojken 2013-10-12 kl. 18:34.
Citera
2013-10-12, 23:47
  #67
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Vad jag vet så lever faktiskt Martins pappa fortfarande.

Edit:

Jag hade fel, det är Martins Styvfar som lever.
Citera
2013-10-13, 12:06
  #68
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Jag minns att Martin hade en svartfärgad mini-bar i sin lägenhet och en barhylla bakom med sprit och vinflaskor, men han använde aldrig lägenheten då han jämnt var på resande fot. Lägenheten var helig på nåt sätt för jag fick aldrig gå omkring i den. Och vad jag fattade det som hette Martins pappa Teddy som fortfarande lever fast under annat namn. Teddys mamma var dotter (tror jag) till Brazil jack och senildement på slutet. Hon var väldigt barnkär minns jag och om jag minns rätt var hon circus-artist i sin ungdom.
Menar du Lillebil?
Citera
2013-10-13, 21:06
  #69
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Menar du Lillebil?

Nej, det kan inte varit hon. Jag minns fel i såna fall för hon var gammal (60-70 år) redan för 35 år sen.
__________________
Senast redigerad av Saturnuspojken 2013-10-13 kl. 21:21.
Citera
2016-06-23, 09:44
  #70
Medlem
Lite sant - lite dikt - kanske allt sant.

Martins farsa (eller var det styvis) jobbade i dörren på Sheraton o hyrde ut
Doris till hotellets (bättre kunder) eller var det Grand.

Martin var bortskämd* o lite kax* - hade justa bilar mm - delägarna jobbade på
Pendax-Gruppen som nog också sponsrade - någon i alla fall.

Dom var väl 5-men Martin ansågs bäst på att köra

Känner de som känner Martin från Tyresö - har inget grepp om hur mycket han
gick i skolan där men har uppfattningen att han gjorde det o dom jag känner var
skolkamrater * viktigt att betona - ingen hade något ont att säga om Martin tvärtom
så uppfattades han som juste - men spelade i en helt annan divsion än sina jämnåriga
när det gäller leksaker.

Han åkte tydligen fast för knark o satt inne - andra gången skulle det nog bli en längre
volta o han ville inte sitta inne eftersom det är pezzt - i o f s ett friskhetstecken o tog därför
livet av sig.

Dom jag känner som kände hon har dock inte uppfattat honom som Knarkare
Citera
2017-09-16, 22:39
  #71
Medlem
Donny-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Edit:

Jag hade fel, det är Martins Styvfar som lever.

Teddy gick slutligen bort förra året. hade Parkinson (tror jag) och var rejält senil sista åren. Skön gubbe dock!
Citera
2017-09-16, 22:41
  #72
Medlem
Donny-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Jag minns att Martin hade en svartfärgad mini-bar i sin lägenhet

Med zebra-skinn på framsidan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback