Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-06, 23:03
  #1
Medlem
Brottardockans avatar
För cirka tre år sedan, jag var 17-18år, så var jag hos en sjukgymnast p.g.a mitt dåliga knä. Han upptäckte då att mitt beckenpartiet var vridet så att min överkropp var ett par grader vriden medsols i förhållande till benen. Detta var tydligen inte så jätteovanligt och inte på något vis farligt, efter att han slitit och dragit lite i mig så lyckades han förbättra det lite. Jag fick lite övningar som jag skulle göra för att, om möjligt, vrida det rätt.(typ stretchövningar)
Detta gjorde jag i ett par månader för att sedan tröttna eftersom det inte syns(om jag inte är naken och man vet om det) och jag har inte haft några problem med det. Tills nyligen då jag började träna på gym och märkte att mina armar når olika högt, vilket orsakar problem i vissa övningar.

Så min fråga är om någon vet vilka övningar man kan göra för att få mig rak igen? Givetvis har jag glömt bort de jag fick.
Citera
2007-12-07, 10:18
  #2
Medlem
peter_ölbacks avatar
Det kan vara så att du har olika benlängd, och kanske behöver få det utrett, kan senare i livet leda till ännu värre ledförslitningar och ryggproblematik än du redan har. Har du haft någon fraktur i underbenet eller lårbenet nån gång? Det är en ganska vanlig orsak till benlängdsskillnad om det nu skulle bero på det.
Citera
2007-12-07, 11:35
  #3
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Det kan vara så att du har olika benlängd, och kanske behöver få det utrett, kan senare i livet leda till ännu värre ledförslitningar och ryggproblematik än du redan har. Har du haft någon fraktur i underbenet eller lårbenet nån gång? Det är en ganska vanlig orsak till benlängdsskillnad om det nu skulle bero på det.

Nä benlängden beror det inte på, det är jag helt säker på. Enligt sjukgymnasten jag besökte så var det troligtvis medfött och som sagt inte så ovanligt och helt ofarligt. Anledningen till att det gick tillbaka, efter han hade vridit det rätt, var troligtvis att jag fick en smäll när jag spelade handboll.
Citera
2007-12-07, 12:26
  #4
Medlem
peter_ölbacks avatar
Hmm, jag vet inte vilka muskler som ger felställning i bäckenet, det kanske är dags för ett återbesök till sjukgymnasten?. Tror ju att det kan visa sig om några år om man är sned i bäckenet. Eller finns det inga sjukgymnaster eller kiropraktorer eller naprapater här på FB som försörjer sig på sånt här? Hopaas det ordnar sig för dig hursomhelst
Citera
2007-12-07, 14:10
  #5
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Hmm, jag vet inte vilka muskler som ger felställning i bäckenet, det kanske är dags för ett återbesök till sjukgymnasten?. Tror ju att det kan visa sig om några år om man är sned i bäckenet. Eller finns det inga sjukgymnaster eller kiropraktorer eller naprapater här på FB som försörjer sig på sånt här? Hopaas det ordnar sig för dig hursomhelst

Tack, tänkte först kolla här innan jag tar kontakt med en sjukgymnast, för att spara en peng :P Den sjukgymnasten som jag beökte sist har tydligen flyttat till huvudstaden
Citera
2007-12-12, 21:24
  #6
Medlem
Brottardockans avatar
Ingen sjukgymnast på FB?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback