2025-07-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CnB217
Han var en av de individuellt skickligaste spelarna och ska dessutom ha varit i toppform under VM men Tommy Svensson var frustrerad ver att han inte fljde taktiska instruktioner utan gjorde lite som han ville p planen. Drfr krde han hellre med Ingesson eller Blomqvist.
Han var grymt bra i Arsenal.

Trkigt att Tommy inte kunde roterat mer med spelarna.
Senast redigerad av RedJamie 2025-07-10 kl. 16:48.
Citera
2025-07-11, 15:40
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Han var en av de individuellt skickligaste spelarna och ska dessutom ha varit i toppform under VM men Tommy Svensson var frustrerad ver att han inte fljde taktiska instruktioner utan gjorde lite som han ville p planen. Drfr krde han hellre med Ingesson eller Blomqvist.
Blomqvist rykte ju ocksa fran startelvan efter premiarmatchen. Efter att Brolin flyttats ned till mittfaltet konkurrerade Limpar bara med Ingesson. Da ingesson (trots att han var battre defensivt) var ur form under turneringen borde Limpar givits mera speltid.
Citera
2025-07-11, 18:06
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Blomqvist rykte ju ocksa fran startelvan efter premiarmatchen. Efter att Brolin flyttats ned till mittfaltet konkurrerade Limpar bara med Ingesson. Da ingesson (trots att han var battre defensivt) var ur form under turneringen borde Limpar givits mera speltid.

Ingesson behvdes vl fr att balansera mittfltet nr Brolin flyttades ner eftersom sistnmnde var i stort stt befriad frn defensivt ansvar.

Var Ingesson verkligen "ur form"? Han gjorde sitt jobb bra I alla matcher. Slet som en varg p mittfltet.
Citera
2025-07-11, 18:11
Medlem
Det som gjorde VM 94 minnesvrt var att det var ett roligt VM fr Sverige. Hur man n vrider och vnder p det s var det ja, roligare n de flesta andra VM och EM vi sett Sverige spela.

Sedan skiter jag vl i om Sverige vara bra eller dligt. Det r inte s ofta man fr VM-brons i fotboll.
Citera
2025-07-11, 19:43
Medlem
Citat:

Ja Blomqvist fick inte starta mer men jag vill minnas att han byttes in ngon mer gng. Och nr han blev utbytt i premiren var det Henke L som sattes in s Limpar var verkligen helt ute i kylan. Visst Brolin och Limpan p varsin kant hade lmnat stora luckor i defensiven men det hade gtt att flytta upp Brolin i anfallet nr Dahlin blev skadad. I semin nr laget var slutkrt hade det varit perfekt att slnga in en helt frsch klasspelare.
Citera
2025-07-11, 21:32
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag minns det vm:et som ett trkigt vm. Det kndes som mnga lag var ur form. Brasilien promenerade hem segern. Av det fljer ocks att Sveriges prestation inte kndes s bra heller.
Citera
2025-07-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ja Blomqvist fick inte starta mer men jag vill minnas att han byttes in ngon mer gng. Och nr han blev utbytt i premiren var det Henke L som sattes in s Limpar var verkligen helt ute i kylan. Visst Brolin och Limpan p varsin kant hade lmnat stora luckor i defensiven men det hade gtt att flytta upp Brolin i anfallet nr Dahlin blev skadad. I semin nr laget var slutkrt hade det varit perfekt att slnga in en helt frsch klasspelare.

Hr hller jag med dig. Med facit i hand skulle nog inte Dahlin ha spelat semin, han var fr pverkad av skadan. Hade varit perfekt att kasta in en spelsugen Limpar i tex andra halvlek. Sverige var rejlt tillbakapressade och Limpan hade kanske kunnat vnda matchbilden.
Citera
2025-07-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag minns det vm:et som ett trkigt vm. Det kndes som mnga lag var ur form. Brasilien promenerade hem segern. Av det fljer ocks att Sveriges prestation inte kndes s bra heller.

Kom igen, vm r nd vm. Typiskt svenskt att inte kunna gldjas och vara stolt ver framgngar utan det skall alltid letas fel och urskter. "Vi hade tur, dom andra var nog ur form, bla bla bla"..
Citera
2025-07-12, 10:29
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Kom igen, vm r nd vm. Typiskt svenskt att inte kunna gldjas och vara stolt ver framgngar utan det skall alltid letas fel och urskter. "Vi hade tur, dom andra var nog ur form, bla bla bla"..
Men det r min uppfattning och det r hur det omskrevs i pressen ocks. Mnga topplag verkade sakna udden. Jag knde inte att vm var p riktigt.
Nu r jag heller inte svensk. Jag ogillade Martin Dahlin fr hans armbgar som alltid skte sig upp mot motstndarnas face . Jag ogillade Kennet Andersson fr hans patetiska mlgest. Jag gillade senare rgngar av svenska landslaget, som 2002, ven om det ocks var ett skit-vm.
Vm 1998 var ett bra vm. D visade Frankrike som hemmanation genast stor energi. I vm 1994 sg jag bara trtta europeiska lag.
Citera
2025-07-12, 20:46
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Men det r min uppfattning och det r hur det omskrevs i pressen ocks. Mnga topplag verkade sakna udden. Jag knde inte att vm var p riktigt.
Nu r jag heller inte svensk. Jag ogillade Martin Dahlin fr hans armbgar som alltid skte sig upp mot motstndarnas face . Jag ogillade Kennet Andersson fr hans patetiska mlgest. Jag gillade senare rgngar av svenska landslaget, som 2002, ven om det ocks var ett skit-vm.
Vm 1998 var ett bra vm. D visade Frankrike som hemmanation genast stor energi. I vm 1994 sg jag bara trtta europeiska lag.
Trttaste vgen till guld ngonsin.

Dlig ointressant grupp med Sydafrika och Saudiarabien.
ttondel: Paraguay vinst 1-0 i frlngningen.
Kvart: 0-0 och Straffar mot ett Italien i generationsvxling
Semifinal: 2-1 mot Kroatien.
Final: 3-0 mot ett Brasilien som inte ens kom till spel.

I ett vm som hade matcher som England-Argentina,Brasilien-Danmark, Holland-Argentina och Brasilien-Holland s var Frankrike inte en attraktion under hela msterskapet. Alltid i skuggan av det andra roligare och intressantare slutspelstrdet.

Det enda som hade kunnat gra guldet stort hade varit en bra final, istllet fick vi den smsta ngonsin. Det r dessutom ngot extra trkigt med ett lag som vinner vm utan att anfallarna bidrar. Noll ml av anfallarna i hela slutspelet.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-07-12 kl. 20:59.
Citera
2025-07-12, 21:17
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Sverige var sklart riktigt bra 94 med ett antal spelare p hg internationell niv / vrldsklass. En spelare som inte nmnts r Roland Nilsson. Vrldsklass p sin position men som hgerback var det typ inte mjligt att ta plats in europeiska storlag fre bosman som utlnning..

Skulle jmfra Sverige 1994 med hur England normal brukar rankas. Dvs runt 7-9 i vrlden och strax bakom de bsta nationerna. Givetvis krvdes en del flyt fr att n semi. Tex att Argentina tappade fokus nr Maradona stngdes av. Ngot annat man skall komma ihg r att avstngda Jugoslavien hade ett lag bra nog att vinna VM. Att de inte deltog i kvalet gr en massiv skillnad.De var bttre 1994 n 1998 nr Kroatien tog brons. ven Danmark var egentligen bttre n Sverige d M Laudrup nog fr rknas som vrldens bsta mittfltare 1994. Nr en spelare av den kalibern bojkottar landslaget frndrar det helt frutsttningarna fr utgngen av den kvalgruppen och ven turneringen. Det kan ju jmfras med att Luca Modric inte spelar 2018 d Kroatien tog silver.

Samtidigt rankar jag Sverige 1994 just d som ngot bttre n tex Tyskland som genomgick en generationsvxling.

Det sagt och mlen till trots var Sverige ett vldigt defensivt och relativt trkigt lag att flja fr utomstende. Sverige 2004 var betydligt mera underhllande.
Knappast det intrycket jag har ftt . Ravelli sgs som en av de stora mlvaktsprofilerna och kallas galningen ven utomlands. Dahlin 4 ml dr flera var spektakulra, Kennet 5 ml, Brolin en av de stora i msterskapet.

Vilket annat landslag hade fyra s stora profiler?

En annan intressant grej som frklarar varfr 94 hysterin utklassar allting efter:
Ml gjorda av Kennet och Dahlin 1994 : 9 ml tillsammans
Ml gjorda av samtliga svenska anfallare i vm efter 1994 fram till nu: 6. D rknar jag Emil Forsberg som anfallare
Senast redigerad av sebastian_ 2025-07-12 kl. 21:50.
Citera
2025-07-13, 09:33
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Omjligt att inte minnas tillbaka p den hr turneringen som romantik.

Man var 10 r gammal, man hade sommarlov. Hela dagarna var hela grannskapet ute i en kittlande vrmeblja p fotbollsplanerna i omrdet. Och vi spelade frn morgon till kvll. Vi ltsades vara Romario,Bebeto, Baggio, Klinsmann, Brolin, Dahlin, Maradona, Hagi, Stoickhov, Ravelli.

Sedan p ntterna var man uppe och tittade p matcherna med familjen och som vi firade svenska lagets framtg. Ryssland matchen i Pontiac Silverdoom p midsommar var helt otrolig med Dahlins nickml.

1-1 Matchen mot sjlvaste Brasilien i gruppen med Knetens otroliga ml.

Kvartsfinalen mot Rumnien var hjdpunkten p hela msterskapet en spnnande thriller som slutade i gldjetrar och folk gick fullstndigt bananas o slngde sig i fontner och firade som att det inte fanns ngon morgondag.

Matchen om bronset dr Sverige bara gr ut och fullstndigt kr ver ett slutkrt Bulgarien.

Det var ett msterskap med s otroligt mkt gldje fr svl unga som ldre svenskar.

Fr dem som inte var med o tittar tillbaka p msterskapet i form av video o bilder kan nog inte riktigt stta sig in i knslorna som vi som upplevde det dr o d.

Man kan absolut hvda att VM 1998 eller 2002 var bttre, men fr mig personligen s kommer alltid 1994 vara speciellt.

Bara hra hymnen av msterskapslten Gloryland gr mig fortfarande helt varm i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in