• 4
  • 5
2008-01-07, 22:35
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Oj vad off topic det här blev nu...

Fan... Det här är ett bra motargument MrTambourineMan...

...Men väger ändå inte majoritetens beslut tyngst?
Om vi tex hade ett samhälle med 1 miljon människor där 5000 människor är av en viss etnicitet. Säg att majoriteten ville ge dessa 5000 människor sämre villkor, borde man acceptera ett sånt beslut?

Visserligen var det där ett extremt exempel men det visar att det måste finnas nåt typ av minoritetsskydd.

Dessutom är majoriteten i allmänhet för obildad för att bestämma. Vid en första anblick verkar föräldrarkörkort som en bra ide. Men om man ser på det som jag gjorde i mitt förra inlägg så dörstår man att det är ett steg mot ett storebrors-samhälle. Dem flesta tänker nog inte på det.
Citera
2008-01-07, 23:12
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Får jag fråga om du är Hippie? Förstå mig inte fel, jag har ingenting emot människor som placerar sig själva utanför samhället. Men tro mig när jag säger att jag absolut inte är den där "nyttiga idioten". Jag röker cannabis nästan dagligen och har experimenterat med bl. a. LSD, DXM och E. Jag har varit på många rave och umgicks med många rejvare som man ju skulle kunna kalla för moderna hippies. Tack vare drogerna har jag sett hur världen fungerar helt utan censur och filter. Och tro mig när jag säger att jag och mina kompisar har haft timlånga diskussioner om hur världen och samhället är uppbyggt.
Nej någon Hippie är jag inte. Jag kan inte placera mig själv i något fack och jag vill det inte heller. Jag är den jag är helt enkelt och lever mitt liv efter det. Jag är lite nyfiken på vad ni kom fram till när ni diskuterade hur samhället är uppbyggt. Varför accepterar du samhället som det är idag när du kan vara mycket friare än vad du är idag? Det är helt obegripligt för mig hur man kan vilja vara begränsad och förtryckt.
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Det jag har kommit fram till är man måste leva i ballans. Man ska inte sätta sig totalt utanför samhället och man ska heller inte totalt förlita sig på samhället. Man ska leva med flocken men samtidigt ifrågesätta och hitta sin egen stil att leva efter. Jag tycker inte att det är värt att sträva efter ett liv utanför samhället för man förlorar väldigt mycke gott på det. Jag tror inte heller på total frihet eftersom människan inte fungerar så. Människan ÄR ett flockdjur och vi behöver en ledande figur (staten) som ordnar och styr allt med hänsyn till folkets bästa.
Jag har min flock och det är inte samhället utan det är min familj och vänner. Samhället känner jag ingen som helst tillhörighet till och jag tänker absolut inte lyda under den. Ja vi är flockdjur men det betyder inte att vi skall acceptera vilken flock som helst. Jag väljer själv vilka jag skall dela mitt liv med - inte tvärtom. Ett samhälle som tar ifrån mig mina rättigheter som en fri människa vill jag inte beblanda mig med. Jag har bara ett liv och det vill jag inte slösa bort på ett samhälle som begränsar mina val här i livet.
Citera
2008-01-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Om vi tex hade ett samhälle med 1 miljon människor där 5000 människor är av en viss etnicitet. Säg att majoriteten ville ge dessa 5000 människor sämre villkor, borde man acceptera ett sånt beslut?

Visserligen var det där ett extremt exempel men det visar att det måste finnas nåt typ av minoritetsskydd.

Dessutom är majoriteten i allmänhet för obildad för att bestämma. Vid en första anblick verkar föräldrarkörkort som en bra ide. Men om man ser på det som jag gjorde i mitt förra inlägg så dörstår man att det är ett steg mot ett storebrors-samhälle. Dem flesta tänker nog inte på det.

Nu kom jag på varför det lät så bra. Nu diskuterar du etnicitet. Någonting jag absolut inte vill förknippa med föräldraförbud. Föräldraförbud tillämpas enbart på dåliga föräldrar oavsett etnicitet och kan när som helst upphävas om personen anses frisk av en "doktor".
Citera
2008-01-08, 09:51
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Nu kom jag på varför det lät så bra. Nu diskuterar du etnicitet. Någonting jag absolut inte vill förknippa med föräldraförbud. Föräldraförbud tillämpas enbart på dåliga föräldrar oavsett etnicitet och kan när som helst upphävas om personen anses frisk av en "doktor".
Som jag skrev var det ett extremt exempel. Det jag ville få fram var att det måste finnas ett visst minoritetsskydd.

Jag håller fast vid min ståndpunkt att kontrollen av vilka som ska födas kan missbrukas. Visst ska människor som är så sjuka att dem inte kan ta hand om sina barn inte få ha barn. Men jag tycker inte att man ska förbjuda dem att få barn. Socialtjänsten får väl ta barnet om föräldern inte sköter det.
Citera
2008-01-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Socialtjänsten får väl ta barnet om föräldern inte sköter det.

Problemet är att det blir synd om barnet i onödan. Att inte få bo med sina biologiska föräldrar kan nog vara svårt. Att bo på barnhem kan nog vara ännu svårare...

Dessutom kan ju mamman eller pappan ha knarkat sönder sig så barnet blir deffekt i onödan. Det är inte heller så roligt för barnet...
Citera
2008-01-08, 15:19
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Problemet är att det blir synd om barnet i onödan. Att inte få bo med sina biologiska föräldrar kan nog vara svårt. Att bo på barnhem kan nog vara ännu svårare...

Dessutom kan ju mamman eller pappan ha knarkat sönder sig så barnet blir deffekt i onödan. Det är inte heller så roligt för barnet...
Det är en pest eller kolera situation. Att kontrollera vilka som får skaffa barn tror jag är ett steg mot ett storebrors-samhälle. Men om man inte gör det så får vissa barn lida så som du säger.

Att kontrollera vilka som ska få bli föräldrar är självklart resurskrävande. Man måste trots allt kontrollera människors grundläggande drift att föröka sig. Att göra det praktiskt lär bli rätt dyrt. Om man hade den typen av summor att röra sig med så röstar jag för att man använder pengarna för att förbättra den socialtjänst vi har istället. På så sätt kan vi minska barnens lidande.
Citera
2008-01-08, 15:50
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Man borde åtminstonde hålla sig över en ekonomisk gräns för att få skaffa ett barn.

Och om man anser att man klarar sig under denna gräns då? Jag är övertygad om att jag skulle kunna uppfylla dom grundläggande behoven hos en unge med bråkdelen av vad folk idag anser behövs. Vad en unge verkligen behöver är kärlek och förebilder, inte barnvagnar, gameboys och moderiktiga kläder. Alla dessa "nödvändigheter" är moderna påfund, och är man bara klipsk nog så klarar man sig.

Nu skulle jag såklart inte skaffa barn om jag bara för stunden var fattig, men om jag satt fast i en ekonomisk situation som var svår att ta sig ur så skulle jag nog chansa.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in