Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-05, 20:18
  #1
Medlem
DunderKs avatar
tjenare jag har en fråga som ni kanske har svaret på...skall byta jobb hade jag tänkt och är provanställd budchaufför nu. Övergår man till fast anställd automatiskt dagen då det gått 6månader om man muntligt har tackat ja till fastanställning? Är uppsägningstiden 2veckor när jag är provanställd?
Citera
2007-12-05, 20:41
  #2
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
tjenare jag har en fråga som ni kanske har svaret på...skall byta jobb hade jag tänkt och är provanställd budchaufför nu. Övergår man till fast anställd automatiskt dagen då det gått 6månader om man muntligt har tackat ja till fastanställning?
Ja, det står nog i ditt avtal om du läser det.

Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Är uppsägningstiden 2veckor när jag är provanställd?
Det var det för mig iallafall.
Citera
2007-12-05, 21:42
  #3
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
tjenare jag har en fråga som ni kanske har svaret på...skall byta jobb hade jag tänkt och är provanställd budchaufför nu. Övergår man till fast anställd automatiskt dagen då det gått 6månader om man muntligt har tackat ja till fastanställning? Är uppsägningstiden 2veckor när jag är provanställd?

Ja. Du blir tillsvidareanställd.

Ja. Det är sedvänja.
Citera
2007-12-05, 23:25
  #4
Medlem
Borde man inte få ett nytt anställningsbevis? Menar, visar jag upp mitt anställningsbevis är det ikryssat provanställning från och till 2 datum som både är flera månader tillbaka i tiden. Borde det inte innebära att kontraktet är värdelöst nu?
Citera
2007-12-06, 00:25
  #5
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Borde man inte få ett nytt anställningsbevis? Menar, visar jag upp mitt anställningsbevis är det ikryssat provanställning från och till 2 datum som både är flera månader tillbaka i tiden. Borde det inte innebära att kontraktet är värdelöst nu?

Nej. Det blir automatiskt en tillsvidareanställning och ditt kontrakt räcker egentligen.

Men, om jag var du så skulle jag kilat upp till chefen och bett om att få tillsvidareanställningen på papper. All dokumentation är bra dokumentation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback