• 1
  • 2
2007-12-05, 10:06
Medlem
Tjena. Först och främst så bör jag säga att jag inte kan allt för mycket om datorer så ursäkta mig om jag inte förstår allt tekniskt snack.

För några veckor sedan så säckade min dator ihop något brutalt. CPU-användningen låg i snitt på runt 20% om så bara hade på firefox och messenger. Startade jag dessutom mitt favoritspel Football Manager så höjdes nivån till runt 80% . Vid dessa tillfällen så kunde det ta nästan 20 sekunder att bara starta upp winamp. Därför bestämmde jag mig för att försöka radera bort hela rasket och ominstallera mitt XP..

Vilket jag gjorde. Satte i recoveryskivan och tog bort den gamla partionen (heter det så?) och skapa sedan en ny. När jag skulle bekräfta skapandet av en ny partionen fick jag två alternativ varav en hette (snabb) som tillägg. Då det inte stod att det var någon skillnad mellan dem båda så valde jag naturligtvis den snabba. Jag undrar vad skillnaden är på att "formatera med filsystemet NTFS" eller något i den stilen, respektive densamma med ändelsen (snabb)?

I vilket fall som hellst så e jag tillbaka från scratch nu. Har bara hunnit installera messenger och firefox och Norman anti-virus. men min CPU-användning ligger redan o hoppar mellan 3 och 12%. Detta ska tydligen inte vara normalt. Jag minns också att när datorn var helt ny (cirka 1,5 år gammal nu) så låg CPU-användningen aldrig över 1% om jag inte för stunden installerade program eller komprimerade filer. Så jag antar att det kommer gå tillbaka till samma nivåer som jag hade innan jag ominstallerade xp såfort jag börjar installera spel eller andra program.
Vad kan jag göra gör att rätta till problemet?

fråga nr 3 är om ni har några tips på program jag bör ladda ner som hjälper mig skydda mig eller öka prestandan på dator på något vis? Just nu använder jag mig bara av ad-awares genomsökningar.

Om det har något med saken att göra så står det såhär under system:

Fujitsu Siemens Computers
AMD Athlon(tm) 54 X2 Dual Core Processor 3800+ 2,01 GHz, 1,50 GB RAM
och cirka 180 GB ledigt minne.

grymt tacksam för hjälp!
Citera
2007-12-05, 10:33
Medlem
På fråga 3 gäller det att istället _inte_ ladda ner massor program. Håll burken ren från hjälpprogram och annat skräp.

I Windows finns också en form av städprogram för hårddisken. Heter nog Scandisk. Kör det ibland, sök för att se vad det gör med din disk.

Processorn går ofta att snabba upp lite. Det gör du i datorns BIOS. Sök. Tänk dock på att det innebär en större påfrestning för processorn.

Minnet. Köp till mer än du har. Ofta en bra affär för att öka datorns prestanda.

Det blev ett lite rörigt svar, men jag hoppas du får nytta av det ändå.
Citera
2007-12-05, 10:41
Bannlyst
Ett hett tips är att aktivera brandväggen, den du har förutom XP's egna innan du går ut på nätet. Hur ofta maskiner blir infekterade så fort man pluggar in nätverkskontakten vet jag dock ej.
Program och dylikt som du kan tänkas sparats på externt media, för snabbinstallation senare, bör bytas ut mot en text fil med URL's till respektive original webbsida
MSN: släng
Internet explorer: släng
Utforskaren: släng
windows media player: släng
scandisk: släng

självklart kan du byta ut resp, mot annat program gjort av 3dje part
Citera
2007-12-05, 11:27
Medlem
Jag är en sådan person som vill ha kontroll över vad som händer. Det gäller även på min dator. Därför blir jag förbannad när jag öppnar aktivitetshanteraren och ser en 50-60 processer som automatiskt går igång innan jag ens kopplat upp mig mot internet. Hade jag kunnat veta vad dessa är för något så hade jag kännt mig bättre till mods, men när alla processerna heter "CClaw.exe" eller usnsvc.exe os.v. blir jag helt ställd. Liksom... Vad fan är det för skit som automatiskt går igång varje gång jag startar datorn.

Kan man på något sätt dela upp dessa processer på ett mer överskådligt sätt, exempelvis alla som kommer ifrån microsft eller andra utgivare för att på så sett kunna veta om detta är något som hör till datorn eller om det går att plocka bort.

Samma sak gäller i lägg till/ta bort program. Jag vet inte var 3/4 av allt skit som finns där ens är för något.
Citera
2007-12-05, 11:32
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeduck
Ett hett tips är att aktivera brandväggen, den du har förutom XP's egna innan du går ut på nätet. Hur ofta maskiner blir infekterade så fort man pluggar in nätverkskontakten vet jag dock ej.
Program och dylikt som du kan tänkas sparats på externt media, för snabbinstallation senare, bör bytas ut mot en text fil med URL's till respektive original webbsida
MSN: släng
Internet explorer: släng
Utforskaren: släng
windows media player: släng
scandisk: släng

självklart kan du byta ut resp, mot annat program gjort av 3dje part

Du får nog ta och motivera varför han ska ens fundera på att slänga utforskaren och IE, och samtidigt förklara exakt hur stora förändringar det blir om man försöker ta bort så pass integrerade komponenter.
Citera
2007-12-05, 11:37
Medlem
Krellyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeduck

Det där är inte helt sant. Jag använder inte någon brandvägg överhuvudtaget, och surfar med FF (AbP, NoScript och Greasemonkey) och har inte haft en enda infektion på över två år. Det gäller bara att surfa med en pålitlig läsare (FF, Opera etc) och på ett vettigt sätt. Inte gå in på skumma sidor och ladda ner märkliga filer är ett steg i rätt riktning.

Citat:
Ursprungligen postat av vettifan
Kan man på något sätt dela upp dessa processer på ett mer överskådligt sätt, exempelvis alla som kommer ifrån microsft eller andra utgivare för att på så sett kunna veta om detta är något som hör till datorn eller om det går att plocka bort.

Samma sak gäller i lägg till/ta bort program. Jag vet inte var 3/4 av allt skit som finns där ens är för något.

Om du går in i msconfig så kan du se allt som Windows startar upp under en av flikarna. Där står det vilken distributör det är (Microsoft har väldigt många från början, åtminstone på min burk). Du ska passa dig med att ändra för mycket där dock, då det kan fucka upp rätt mycket om du tar bort fel saker.
Citera
2007-12-05, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Du får nog ta och motivera varför han ska ens fundera på att slänga utforskaren och IE, och samtidigt förklara exakt hur stora förändringar det blir om man försöker ta bort så pass integrerade komponenter.
släng skiten bara och starta om :P
Citera
2007-12-05, 12:25
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Jag är en sådan person som vill ha kontroll över vad som händer. Det gäller även på min dator. Därför blir jag förbannad när jag öppnar aktivitetshanteraren och ser en 50-60 processer som automatiskt går igång innan jag ens kopplat upp mig mot internet. Hade jag kunnat veta vad dessa är för något så hade jag kännt mig bättre till mods, men när alla processerna heter "CClaw.exe" eller usnsvc.exe os.v. blir jag helt ställd. Liksom... Vad fan är det för skit som automatiskt går igång varje gång jag startar datorn.

Ladda ner Ultimate Troubleshooter från närmaste torrentsida.
Absolut bästa programmet jag hittat som berättar för dig vad du kan stänga av och vad du absolut inte ska ha igång och framförallt vad saker och ting är.
Rekommenderas varmt!
Citera
2007-12-05, 12:30
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Tjena. Först och främst så bör jag säga att jag inte kan allt för mycket om datorer så ursäkta mig om jag inte förstår allt tekniskt snack.

För några veckor sedan så säckade min dator ihop något brutalt. CPU-användningen låg i snitt på runt 20% om så bara hade på firefox och messenger. Startade jag dessutom mitt favoritspel Football Manager så höjdes nivån till runt 80% . Vid dessa tillfällen så kunde det ta nästan 20 sekunder att bara starta upp winamp. Därför bestämmde jag mig för att försöka radera bort hela rasket och ominstallera mitt XP..

Vilket jag gjorde. Satte i recoveryskivan och tog bort den gamla partionen (heter det så?) och skapa sedan en ny. När jag skulle bekräfta skapandet av en ny partionen fick jag två alternativ varav en hette (snabb) som tillägg. Då det inte stod att det var någon skillnad mellan dem båda så valde jag naturligtvis den snabba. Jag undrar vad skillnaden är på att "formatera med filsystemet NTFS" eller något i den stilen, respektive densamma med ändelsen (snabb)?

I vilket fall som hellst så e jag tillbaka från scratch nu. Har bara hunnit installera messenger och firefox och Norman anti-virus. men min CPU-användning ligger redan o hoppar mellan 3 och 12%. Detta ska tydligen inte vara normalt. Jag minns också att när datorn var helt ny (cirka 1,5 år gammal nu) så låg CPU-användningen aldrig över 1% om jag inte för stunden installerade program eller komprimerade filer. Så jag antar att det kommer gå tillbaka till samma nivåer som jag hade innan jag ominstallerade xp såfort jag börjar installera spel eller andra program.
Vad kan jag göra gör att rätta till problemet?

fråga nr 3 är om ni har några tips på program jag bör ladda ner som hjälper mig skydda mig eller öka prestandan på dator på något vis? Just nu använder jag mig bara av ad-awares genomsökningar.

Om det har något med saken att göra så står det såhär under system:

Fujitsu Siemens Computers
AMD Athlon(tm) 54 X2 Dual Core Processor 3800+ 2,01 GHz, 1,50 GB RAM
och cirka 180 GB ledigt minne.

grymt tacksam för hjälp!

Tumregeln är att alltid ha en så CLEAN dator som möjligt. Det finns diverse registerrensare, datoroptimerar och vetefan vad hans moster, men vad du själv kan göra som första grej är att gå igenom vilka processer och prgram datorn startar med. Detta gör du lättast i msconfig, vilket startas genom Startmenyn -->> Kör -->> msconfig

Under program kan du boka av rubbet, när det kommer till processer kan du uppskattningsvis ta bort 90 procent av de processer som inte ägs av MS, och ca 30 procent av MS egna processer. Goggla på de processer du har och se om du verkligen MÅSTE ha dem. Vad du sedan bör göra är att defragmera hårddisken. Detta kan öka din prestanda markant, speciellt om du som du skrev bara snabbformaterade hårddisken.

Andra tips:
Använd ett så resurssnålt virusprogram som möjligt. Bra alternativ är Nod32 och Kasperspy.
Sätt på brandväggen
Citera
2007-12-05, 12:32
Medlem
Jag tror att utforskaren och explorer får vara kvar. Så länge jag vet vad det är för program så är jag inte orolig. Även om jag inte använder explorer så känns det onödigt att riskera att andra program som samverkar med det ska drabbas om jag plockar bort det.

Angående msconfig tipset, jag kollad upp det nu. Herrejävlar vad en massa program som startas upp automatiskt (under fliken tjänster. Jag antar att det är dessa processer som ligger och skräpar i bakgrunden hela tiden ). En enorm bunt av microsoft program, några från Norman och en "NVIDIA display driver service" som jag antar har o göra med min bildskärm. Sen har jag några okända som jag undrar om någon av er kan identifiera åt mig.

1. Messenger Sharing folder USN Journal Reader Service. Antar att det har att göra med messengers delade mappar funktion. om jag inte använder den kan jag stänga av skiten då?
2. Photoshop elements device connect. Installarade nyligen photoshop elements. Fan vet varför men jag hade en sån skiva i lådan hemma.
3. Norman ZANDA - vad tusan är detta och vad blir effekten om jag stänger ner det?
4. Norman eLogger service 6 - samma här, vad är det och kan jag stänga ner det?
5. Adobe Active file monitor - vad är detta?

Kan något av detta undvaras? har ingen aning om det ens gör någon skillnad att stänga av dem men vet ni vad som bör göras så uppskattar jag hjälp !
Citera
2007-12-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ladda ner Ultimate Troubleshooter från närmaste torrentsida.

jag testar det nu direkt.

edit: nu har jag tankat ner det. Enligt TUT så har jag två rödflaggade program och 6 st gulflaggade varav jag vill fimpa 2 st. Hur gör jag detta nu då?

De rödflaggade processerna i fråga är kallade "jusched" & "nvsvc32".

edit #2: nu dök en tredje rödflagg upp. "wuauclt".

Räckert det att högerklicka --> terminate task eller måste jag göra om det igen varje gång windows startas?
Citera
2007-12-05, 13:55
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
jag testar det nu direkt.

edit: nu har jag tankat ner det. Enligt TUT så har jag två rödflaggade program och 6 st gulflaggade varav jag vill fimpa 2 st. Hur gör jag detta nu då?

De rödflaggade processerna i fråga är kallade "jusched" & "nvsvc32".

edit #2: nu dök en tredje rödflagg upp. "wuauclt".

Räckert det att högerklicka --> terminate task eller måste jag göra om det igen varje gång windows startas?

Till att börja med ska du googla på de där processerna och se vad de gör. Åtminstone två av dem finns det folk som vill ha kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in