2007-12-05, 10:06
Tjena. Först och främst så bör jag säga att jag inte kan allt för mycket om datorer så ursäkta mig om jag inte förstår allt tekniskt snack.
För några veckor sedan så säckade min dator ihop något brutalt. CPU-användningen låg i snitt på runt 20% om så bara hade på firefox och messenger. Startade jag dessutom mitt favoritspel Football Manager så höjdes nivån till runt 80%
. Vid dessa tillfällen så kunde det ta nästan 20 sekunder att bara starta upp winamp. Därför bestämmde jag mig för att försöka radera bort hela rasket och ominstallera mitt XP..
Vilket jag gjorde. Satte i recoveryskivan och tog bort den gamla partionen (heter det så?) och skapa sedan en ny. När jag skulle bekräfta skapandet av en ny partionen fick jag två alternativ varav en hette (snabb) som tillägg. Då det inte stod att det var någon skillnad mellan dem båda så valde jag naturligtvis den snabba. Jag undrar vad skillnaden är på att "formatera med filsystemet NTFS" eller något i den stilen, respektive densamma med ändelsen (snabb)?
I vilket fall som hellst så e jag tillbaka från scratch nu. Har bara hunnit installera messenger och firefox och Norman anti-virus. men min CPU-användning ligger redan o hoppar mellan 3 och 12%. Detta ska tydligen inte vara normalt. Jag minns också att när datorn var helt ny (cirka 1,5 år gammal nu) så låg CPU-användningen aldrig över 1% om jag inte för stunden installerade program eller komprimerade filer. Så jag antar att det kommer gå tillbaka till samma nivåer som jag hade innan jag ominstallerade xp såfort jag börjar installera spel eller andra program.
Vad kan jag göra gör att rätta till problemet?
fråga nr 3 är om ni har några tips på program jag bör ladda ner som hjälper mig skydda mig eller öka prestandan på dator på något vis? Just nu använder jag mig bara av ad-awares genomsökningar.
Om det har något med saken att göra så står det såhär under system:
Fujitsu Siemens Computers
AMD Athlon(tm) 54 X2 Dual Core Processor 3800+ 2,01 GHz, 1,50 GB RAM
och cirka 180 GB ledigt minne.
grymt tacksam för hjälp!
För några veckor sedan så säckade min dator ihop något brutalt. CPU-användningen låg i snitt på runt 20% om så bara hade på firefox och messenger. Startade jag dessutom mitt favoritspel Football Manager så höjdes nivån till runt 80%
. Vid dessa tillfällen så kunde det ta nästan 20 sekunder att bara starta upp winamp. Därför bestämmde jag mig för att försöka radera bort hela rasket och ominstallera mitt XP..Vilket jag gjorde. Satte i recoveryskivan och tog bort den gamla partionen (heter det så?) och skapa sedan en ny. När jag skulle bekräfta skapandet av en ny partionen fick jag två alternativ varav en hette (snabb) som tillägg. Då det inte stod att det var någon skillnad mellan dem båda så valde jag naturligtvis den snabba. Jag undrar vad skillnaden är på att "formatera med filsystemet NTFS" eller något i den stilen, respektive densamma med ändelsen (snabb)?
I vilket fall som hellst så e jag tillbaka från scratch nu. Har bara hunnit installera messenger och firefox och Norman anti-virus. men min CPU-användning ligger redan o hoppar mellan 3 och 12%. Detta ska tydligen inte vara normalt. Jag minns också att när datorn var helt ny (cirka 1,5 år gammal nu) så låg CPU-användningen aldrig över 1% om jag inte för stunden installerade program eller komprimerade filer. Så jag antar att det kommer gå tillbaka till samma nivåer som jag hade innan jag ominstallerade xp såfort jag börjar installera spel eller andra program.
Vad kan jag göra gör att rätta till problemet?
fråga nr 3 är om ni har några tips på program jag bör ladda ner som hjälper mig skydda mig eller öka prestandan på dator på något vis? Just nu använder jag mig bara av ad-awares genomsökningar.
Om det har något med saken att göra så står det såhär under system:
Fujitsu Siemens Computers
AMD Athlon(tm) 54 X2 Dual Core Processor 3800+ 2,01 GHz, 1,50 GB RAM
och cirka 180 GB ledigt minne.
grymt tacksam för hjälp!
). En enorm bunt av microsoft program, några från Norman och en "NVIDIA display driver service" som jag antar har o göra med min bildskärm. Sen har jag några okända som jag undrar om någon av er kan identifiera åt mig.